کد خبر: ۲۳۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۳ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۳ - 2014May 30
توسط محققان رویان صورت گرفت:
شفا آنلاین- رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان، از موفقیت این پژوهشکده در استفاده از سلول های بنیادی جنینی برای تولید تخمک و اسپرم در محیط آزمایشگاهی خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر «محمد حسین نصر اصفهانی» روز پنجشنبه در سمپوزیوم سلول های بنیادی در اصفهان گفت: استفاده از سلول های بنیادی جنینی و تبدیل آن به تخمک و اسپرم، یکی از روشهای درمان ناباروری است که پژوهشگاه رویان اکنون در سطح آزمایشگاهی و در حیوان موش به این موفقیت رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه نگرانی هایی برای استفاده از این روش در انسان وجود دارد، افزود: لازم است این روش ابتدا بر روی حیوانات آزمایشگاهی دیگر مانند میمون و در چند مرحله و چند نسل بررسی شود تا از نتایج آن بتوان برای انسان استفاده کرد.

وی در باره سلول های بنیادی جنینی گفت: این سلول ها نسبت به دیگر سلول های بنیادی ظرفیت بالایی برای خود نوزایی و تمایز به انواع سلول ها دارد و از این رو مورد توجه خاص محققان قرار گرفته است.

این پژوهشگر با تاکید براینکه سلول های بنیادی جنینی، آینده علم پزشکی را تغییر می دهد، افزود: بعد از لقاح، جنین تشکیل می شود که دو سلول دارد که یکی از آنها، سلول های بدن مانند گوشت، پوست و استخوان را می سازد.

نصر اصفهانی ادامه داد: اگر ما این سلول را داخل محیط آزمایشگاه کشت و تکثیر کنیم می توانیم در هر موقع از زمان آن را به بافت هایی که می خواهیم از جمله بافت عصبی تمایز دهیم و سپس پیوند بزنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون از سلول بنیادی، پوست و عصب ساخته شده است، اظهار کرد: در اصفهان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی موفق به درمان آلزایمر و همچنین بیماری های چشم با سلول درمانی شده ایم.

وی با اشاره به اینکه در محیط آزمایشگاهی می توان سلول های بنیادی جنینی را با فاکتورهایی تحت تاثیر قرار داد و سپس به تخمک و اسپرم تبدیل کرد، گفت: این روش برای درمان افرادی که بدلایل مختلف مانند شیمی درمانی، قدرت باروری خود را از دست می دهند، بسیار مفید است.

رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان افزود: پزشکی امروز بیشتر مبتنی بر دارو درمانی است اما پزشکی آینده حول محور سلول درمانی خواهد بود.

«سمپوزیوم سلول های بنیادی، کاربردها، پتانسیل ها و چشم اندازها» روز پنجشنبه با حضور 300 نفر از متخصصان و کارشناسان عرصه پزشکی و سلول های بنیادی در اصفهان برگزار شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: