کد خبر: ۲۳۵۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۸ - 2019July 01
مشکل یادگیری ممکن است به یک مهارت یا زمینه‌ آکادمیک مثلا خواندن کلمات منفرد، به یاد آوردن یا محاسبه‌ اعداد جدول ضرب محدود شود
شفا آنلاین>اجتماعی>یک زوج درمانگر و مدرس دانشگاه گفت: مشکلات یادگیری با چهار دلیل "خاص" در نظر گرفته می‌شوند و این مشکلات قابل انتساب به ناتوانی ذهنی، تاخیر رشدی کلی، اختلالات شنوایی و بینایی یا اختلالات نورولوژیک <Neurological disorders>و حرکتی نیستند.

به گزارش شفا آنلاین:متین السادات نصری  با بیان این مطلب افزود: اختلال یادگیری مورد نظر را نمی‌توان به عوامل بیرونی کلی‌تر مثلا فقر مالی یا زندگی در محله‌ فقیر نشین، غیبت ناموجه و مکرر از مدرسه یا نداشتن تحصیلات و آموزش نسبت داد، آن‌طور که معمولا در محله و جامعه‌ فرد ارایه می‌شود.

وی ادامه داد: مشکلات یادگیری موردنظر را نمی‌توان به اختلالات نورولوژیک مثلا سکته‌ مغزی کودکان یا اختلالات حرکتی یا به اختلالات بینایی و شنوایی که معمولا با مشکلات یادگیری مهارت‌های آکادمیک ربط دارند اما از روی علایم نورولوژیک قابل تشخیص نیستند، نسبت داد.

نصری اضافه کرد: مشکل یادگیری ممکن است به یک مهارت یا زمینه‌ آکادمیک مثلا خواندن کلمات منفرد، به یاد آوردن یا محاسبه‌ اعداد جدول ضرب محدود شود. به طور کلی، روان‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که مشکلاتی مثل ناتوانی در خواندن، یکی از انواعِ مختلف معلولیت‌های مستقل و عام نیستند بلکه زیرمجموعه‌ یک اختلال هستند.

این زوج درمانگر و مدرس دانشگاه گفت: تداوم طرح‌واره به فرآیندهای معمولی اشاره دارد که از طریق آن طرح‌واره‌ها خودشان عمل کرده و تداوم می‌یابند. این کار توسط "تحریف‌های شناختی” و "الگوهای رفتاری خودآسیب‌رسان” انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: تحریف‌های شناختی از بخش‌های اصلی شناخت‌درمانیِ کوتاه مدت محسوب می‌شوند. این تحریف‌ها شامل "تفسیرها و پیش‌بینی‌های منفی” از وقایع زندگی هستند. بسیاری از تحریف‌های شناختی بخشی از فرایند تداوم طرح‌واره‌ محسوب می‌شوند.

نصری معتقد است: طرح‌واره‌ها اطلاعاتی را که با خودشان سازگار باشد به‌صورت اغراق‌آمیز بزرگ جلوه می‌دهند و از سوی دیگر، اطلاعات متناقض و ناهمخوان با خود را کم‌اهمیت جلوه داده یا انکار می‌کنند.

این زوج درمانگر و مدرس دانشگاه افزود: کار تداوم طرح‌واره‌ها هم به صورت رفتاری و هم شناختی صورت می‌گیرد. طرح‌واره‌ها رفتارهایی را به‌وجود می‌آورند که به خود طرح‌واره آسیبی نرسانند. برای مثال زن جوانی که طرح‌واره‌ نقص – شرم دارد، افکار و رفتارهایش مطابق با همین طرح‌واره است. در یک مهمانی او ممکن است چنین افکاری داشته باشد: "هیچ‌کس مرا دوست ندارد. اگر مردم مرا واقعا بشناسند، از من دوری می‌کنند.” به دنبال چنین افکاری او از نظر رفتاری از دیگران دوری کرده و با دیگران کمتر صحبت می‌کند.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: