کد خبر: ۲۳۵۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۰۸ تير ۱۳۹۸ - 2019June 29
داروی تولید داخل کنترل پرفشاری خون در شریان های ریوی با نام «لیراتان»، در حاشیه سومین کنگره بین المللی بیماری های عروق ریوی در تبریز رونمایی شد
شفا آنلاین>سلامت>قانعی گفت: تولید داروی لیراتان در داخل کشور، صرفه جویی اقتصادی سالیانه ۴۰ میلیون دلاری را برای کشورمان به دنبال دارد.


به گزارش شفا آنلاین: داروی تولید داخل کنترل پرفشاری خون> در شریان های ریوی با نام «لیراتان»، در حاشیه سومین کنگره بین المللی بیماری های عروق ریوی در تبریز رونمایی شد.

مصطفی قانعی،دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخصوص این داروی ایرانی اظهار کرد: تولید داروی «لیراتان» در داخل با فناوری ایرانی همزمان با تولید آن در خارج از کشور آغاز شده است که نشان از سرعت بالای رشد علم و فناوری در کشورمان دارد.

قانعی افزود:تولید این دارو از ۲ ماه قبل توسط یک شرکت دانش بنیان با همکاری وزارت بهداشت در تهران آغاز و به طور رسمی در تبریز رونمایی شد.

به گفته قانعی این دارو برای کاهش فشار ریه بیماران معروف به بیماران P AH(پر فشاری ریه) که جزو بیماری‌های نادر هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد و با حمایت وزارت بهداشت داروی لیراتان در لیست بیمه ها قرار خواهد گرفت تا اینگونه بیماران در تهیه دارو مشکلی نداشته باشند.

وی اظهار کرد: داروی «لیراتان» در کشور ما تنها برای مصرف حدود ۶۰۰ بیمار مبتلا به پرفشاری خون در شریان‌های ریوی نیاز است که تهیه آن به صورت تک نسخه‌ای بسته‌ای حدود ۱۸ میلیون تومان برای بیماران هزینه داشته که حالا با تولید داروی ساخت داخل این هزینه به کمتر از ۹۰۰ هزار تومان رسیده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی  اضافه کرد: مقدار مصرف این دارو در شبانه روز یک عدد قرص است و مبتلایان باید مادام العمر آن را مصرف کنند و بیماران مبتلا به پرفشاری ریوی در صورت مصرف نکردن داروی لیراتان، جان خود را از دست می‌دهند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: تولید داروی لیراتان در داخل کشور، صرفه جویی اقتصادی سالیانه ۴۰ میلیون دلاری را برای کشورمان به دنبال دارد و با یک ماه تولید در شرکت سازنده، داروی مورد نیاز کشور تامین و مازاد آن به کشور‌های همسایه صادر می‌شود.

سالانه هفت تا هشت نوع دارو وارد بازار ایران کرده‌ایم
نیما سپهری مدیرعامل این شرکت داروسازی در این مراسم با اشاره به اینکه سالانه هفت تا هشت نوع دارو وارد بازار ایران کرده ایم، گفت: در خصوص تولید داروی کنترل پرفشاری خون در شریان‌های ریوی با نام «لیراتان» تا بیش از سه برابر نیاز دارویی ایران توان تولید داریم.

سپهری بیان کرد: قیمت تمام شده داروی لیراتان برای مصرف کننده بسته‌ای حدود هشت میلیون ریال است که هزینه بار اضافی برای بیمه ندارد و به دنبال وارد کردن این دارو در فهرست دارو‌های تحت پوشش بیمه هستیم.

گفتنی است، سومین کنگره بین المللی بیماری‌های عروق ریوی پنجشنبه گذشته با حضور متخصص‌های خارجی و داخلی در محل همایش‌های هتل پارس تبریز آغاز به کار کرد. در این کنگره ۲ روزه متخصصانی از کشور‌های آمریکا، فرانسه، جمهوری‌چک، اتریش، بلژیک، ایتالیا، ترکیه و ژاپن حضور داشتند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: