کد خبر: ۲۳۵۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۸ - 2019June 23
دکتر نمکی در این حکم تکالیف و انتظاراتی از دکتر شمس اردکانی مطرح کرده است:
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت در حکمی، دکتر محمدرضا شمس اردکانی را به‌عنوان مشاور خود و مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت منصوب کرد.

به گزارش شفا آنلاین،.دکتر نمکی در این حکم تکالیف و انتظاراتی از دکتر شمس اردکانی مطرح کرده که مهمترین آنها عبارتند از تشکیل کمیته‌ای ملی با حضور صاحب‌نظران این حوزه و تهیه و تدوین نقشه راه مناسبی جهت احیای جنبه‌های علمی طب سنتی و راهکارهای خردمندانه در استفاده آن در نظام سلامت، افزایش آگاهی دانشجویان با تعریف واحدهای آموزشی جهت آشنایی آنها با مکتوبات بازمانده از دانشمندان گذشته علوم پزشکی کشور، حذف جنبه‌های خرافی و غیرعلمی بهره‌برداری از موارد تأثیرگذار و عالمانه طب سنتی(Traditional medicine)، ادغام موارد مؤثر و تأییدشده طب سنتی در نظام ارائه خدمت همچنین ساماندهی وضع موجود طب سنتی، تعیین استاندارد و تأیید صلاحیت دست‌اندرکاران این حوزه‌ها.

متن این حکم به‌شرح زیر است:

جناب آقای دکتر محمدرضا شمس اردکانی

با توجه به سوابق علمی و اجرائی ارزنده جناب‌عالی در حوزه طب سنتی، بدین‌وسیله به‌عنوان مشاور اینجانب و مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب می‌شوید.

امید است با اتکال به خداوند بزرگ و بهره‌گیری از تجربه و دانش اندیشمندان در دانشگاه‌های علوم پزشکی(Medical science) و دیگر مراکز علمی و سازمان‌های دولتی و غیردولتی همچنین تجربه و راهکارهای دیگر کشورهای موفق در بهره‌مندی از طب سنتی خویش و پیروی از مشی اعتدال دولت تدبیر و امید در این مسئولیت خطیر مؤید باشد.

اهم مواردی که انتظار می‌رود بدان بپردازیم به‌شرح زیر است:
1 ــ علی‌رغم دیرینه عالمانه طب سنتی کشورمان و جایگاه شامخی که در کلیه اعصار به‌خصوص در دوران طلایی تمدن اسلامی در عرصه جهانی داشته‌ایم امروزه در تقابل و کشمکش متعصبانه میان خرافه‌گرایی، کج‌سلیقگی و پیروان واپس‌گرایی از یک‌سو و متجددین منکر علم و تمدن ارزشمند سرزمین‌شان از سوی دیگر این گوهر نفیس لگدمال و کم‌ارزش شده است؛ بزرگترین هنر خردمندانه ما در این عصر، آشتی بین اندیشمندان کشور و تفاهم و وفاق ملی در استفاده عالمانه و حکیمانه از این ابزار ارزشمند است لذا ضروری است تا با تشکیل کمیته‌ای ملی با حضور صاحب‌نظران این حوزه نقشه راه مناسبی جهت احیای جنبه‌های علمی طب سنتی و راهکارهای خردمندانه در استفاده آن در نظام سلامت تهیه و اجرا نماییم.

2 ــ آشنایی دانشجویان رشته‌های مختلف علوم پزشکی کشور با دیرینه گرانسنگ و دانشمندان صاحب‌نام گذشته این سرزمین ضروری است. تعریف واحدهای آموزشی جهت آشنایی دانشجویان با مکتوبات بازمانده از دانشمندان گذشته علوم پزشکی کشور و با استفاده از ظرفیت اساتید برجسته در این راستا می‌تواند علاوه بر افزایش آگاهی دانشجویان در تقویت غرور ملی و تاب‌آوری در برابر هجمه‌های فرهنگی و بی‌خویشتنی نسل نو نیز مؤثر باشد.

3 ــ لازم است در ساختار بودجه‌ریزی دانشگاه‌ها، منابعی جهت پژوهش در جنبه‌های مختلف طب سنتی کشور در نظر گرفته شود تا با بررسی عمیق و با تکیه بر دستاوردهای علمی و تحقیقاتی قابل قبول برای متخصصین و اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌ها و قابل ارائه به مدیران کشور جنبه‌های خرافی و غیرعلمی حذف [شود] و موارد تأثیرگذار و عالمانه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

4 ــ با کاهش تأثیر‌پذیری شیوه‌ها و درمان‌های مدرن در بیماری‌های صعب‌العلاج و بعضاً علاج‌ناپذیر و مأیوس شدن بیماران مبتلا به این بیماری‌ها، گرایش جامعه به طب سنتی و طب جایگزین رو به افزایش است لذا ادغام موارد مؤثر و تأییدشده طب سنتی در نظام ارائه خدمت از خانه بهداشت به‌عنوان سطح اول تا کلینیک‌های تخصصی و مراکز بیمارستانی به‌عنوان سطوح دوم و سوم و اختصاص فضاهای مناسب برای این خدمات تحت نظر افراد مجرب و دوره‌دیده دانشگاهی علاوه بر کاهش بار مالی نظام سلامت در درمان‌های گران‌قیمت و بعضاً بی‌تأثیر از افتادن دردمندان نا آشنا به دام سودجویان حرفه‌ای نیز جلوگیری خواهد نمود.

5 ــ از آنجا که علاوه بر طب سنتی کشورمان راه‌هایی برای ورود طب جایگزین Alternative medicine از دیگر کشورها همچون طب سوزنی، رایحه‌درمانی، ماساژدرمانی و... نیز فراهم شده و هر روز دکان تازه‌ای در سودجویی غیرعالمانه باز می‌شود، ضروری است هرچه زودتر در کنار طب سنتی، این موارد نیز ساماندهی شود. این فعالیت مهم، همکاری معاونت‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی را می‌طلبد تا ضمن ساماندهی وضع موجود، تعیین استاندارد و تأیید صلاحیت دست‌اندرکاران این حوزه‌ها در مورد آموزش دوره‌های تخصصی با همکاری دانشگاه‌های معتبر جهان نیز برنامه‌ریزی و تقاضای مردم توسط افراد ذی‌صلاح پاسخ داده شود؛ شاید راه‌اندازی دانشگاه طب سنتی و مکمل با جمع‌آوری کلیه اساتید صاحب‌نظر کشور راهکاری اساسی برای رسیدن به این هدف مهم آموزشی باشد.

توفیق آن برادر ارجمند را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: