کد خبر: ۲۳۵۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 20
سعید نمکی در احکامی سیما سادات لاری را به عنوان معاون فرهنگی و دانشجویی و محمد مهدی ناصحی را به عنوان نماینده خود و دبیر هیات‌های امنا و شوراهای این وزارتخانه منصوب کرد
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در احکامی سیما سادات لاری را به عنوان معاون فرهنگی و دانشجویی و محمد مهدی ناصحی را به عنوان نماینده خود و دبیر هیات‌های امنا و شوراهای این وزارتخانه منصوب کرد.

به گزارش شفا آنلاین، سعید نمکی چهارشنبه شب در حکم خود خطاب به لاری نوشت: انتظار می‌رود انطباق امور فرهنگی دانشگاه‌ها با قوانین بالادستی، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و بالاخص آنچه در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران بیان فرموده اند و مشی اعتدال دولت مورد توجه قرار گیرد. تدوین‌، ابلاغ و اجرای راهکارهای مناسب جهت انطباق عملکردها با موارد فوق الذکر و پرهیز از هرگونه افراط و تفریط از گام‌های مؤثر و اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: برون رفت دانشگاه‌ها از فضای یاس و دل مردگی با ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی که بارها مورد انتظار مقام معظم رهبری نیز بوده است و ایجاد جو امید و نشاط با استفاده از راهکارهای معقول و منطبق با موازین شرعی و قانونی یقیناً" به بهره وری دانشگاه در عرصه ملی و اثر بخشی مطلوب‌تر فارغ التحصیلان آن خواهد افزود. متأسفانه عملکرد سال‌های گذشته مدیریت حوزه فرهنگ نتوانسته در علقه فرزندان این سرزمین در راستای ماندگاریشان مؤثر افتد و هر روز شاهد کوچ نخبگان رشته‌های مختلف دانشگاهی به کشورهای مختلف هستیم‌. این شیوه غم انگیز که فرزندان‌مان را با خون دل و منابع محدود سال‌ها تربیت و در زمان ثمردهی تقدیم دیگران کنیم نیازمند واکاوی عمیق و یافتن راهکار مناسب است‌. تشکیل سریع کمیته‌های بین بخشی جهت جذب نخبگان و بررسی راهکارهای فرهنگی و اقتصادی آن شدیداً" مورد نیاز است.

نمکی بیان کرد: شاید یکی از دلایل اصلی این کوچ بی وقفه و عدم پای‌بندی و ماندگاری در سرزمین مادری در کنار سو مدیریت‌های دیگر عدم آشنایی جوانان با دیرینه فرهنگی غنی کشور است‌. دانشجوی ما با کلیه کتاب‌های مرجع علوم پزشکی(Medical science) جهان آشنا است ولی بزرگان علم و فرهنگ سرزمین خویش را نمی‌شناسد و این بی خویشتنی، ماندگاری در سرزمین‌های دیگر را تسهیل می‌کند.

وزیر بهداشت نوشت: سال‌هاست که عدم ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و جامعه و دیوارهای سخت بین آنها خسارت‌های جبران ناپذیری به حوزه‌های فرهنگی‌، اقتصادی و اجتماعی کشور وارد کرده‌، لذا درآمیختگی دانشگاه و جامعه و اجتماعی کردن و جامعه محور نمودن کلیه فعالیت‌های دانشگاه‌ها بخصوص در رشته‌های علوم پزشکی بسیار ضروری و حیاتی است که انتظار می‌رود بدان پرداخته شود. در این راستا همکاری معاونان آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان ضرورت دارد تا دانشجویان مهارت زندگی با مردم و خدمت مفید در جامعه را بیاموزند. اخلاق خورشید گرم و فروزانی است که هر لحظه در دانشگاه‌های ما کم فروغ تر می‌شود، شاید یکی از دلایل آن از دست رفتن اسطوره‌ها و الگوهای اخلاقی قدیم در جایگاه اساتید و پیش‌کسوتان دانشگاه‌ها است که احیای آن گرچه بسیار سخت ولی امکان پذیر است که باید با راهکارهای مناسب بدان بپردازیم.

نمکی اظهار داشت: مشکلات رفاهی و معیشتی دانشجویان‌، دستیاران و حتی اعضای هیأت علمی تأثیر شگرفی در وضعیت علمی دانشگاه‌ها گذاشته که لازم است سریعاً" چاره اندیشی شود. انتظار می‌رود جهت ارتقا معیشت ایشان برنامه‌های زمان بندی شده با اولویت گروه‌های آسیب پذیر تهیه و ارائه گردد. اینجانب در راستای تصویب آن در مراجع ذیصلاح درنگ نخواهم کرد. ضروری است این برنامه هرچه زودتر با همفکری افراد صاحب‌نظر و قبل از تصویب بودجه سال آتی تقدیم مراجع ذیربط گردد. مواردی همچون توسعه فضاهای خوابگاهی‌، ورزشی، فرهنگی و تفریحی دانشگاه‌ها نیز نیازمند برنامه درازمدت است که ضروری است تهیه و جهت تصویب در مسیر قانونی قرار گیرد. بی تردید علاوه بر استفاده از منابع عمومی مساعدت ارزشمند خیرین بزرگوار نیز با دعوت و برگزاری جلسات توجیهی با ایشان کارساز خواهد خواهد بود.

تجلیل از معاون سابق فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت
وزیر بهداشت همچنین در پیامی از خدمات محمدرضا فراهانی در طول دوران تصدی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت(Ministry of Health) تقدیر کرد و نوشت: خدمت‌گزاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فرصتی مغتنم و نعمتی بزرگ است که خداوند متعال به بندگان برگزیده خویش عطا می‌فرماید. بدینوسیله از خدمات ارزشمند و تلاش مستمر وشایسته شما در مدت تصدی مسئولیت معاونت فرهنگی و دانشجویی صمیمانه تشکر و قدردانی می‌نمایم. از خداوند متعال سلامتی، بهروزی و دوام توفیق شما را در خدمتگزاری به نظام اسلامی و مردم شریف ایران، در مناصب و جایگاه‌های دیگر خواستارم.

انتصاب نماینده وزیر بهداشت و دبیر هیأت‌های امنا و شوراها
نمکی همچنین در حکمی دیگر محمد مهدی ناصحی را به عنوان نماینده خود و دبیر هیأت‌های امنا و شوراها منصوب کرد.

وی در این حکم خطاب به ناصحی نوشت: با عنایت به قوانین برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه و قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و اهمیت نقش و جایگاه رفیع هیأت‌های امنا در تعیین سیاست‌ها و راهبردهای کلان به ویژه در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی علاوه بر امور بهداشت، درمان، اداری و مالی که می‌تواند زمینه‌های استقلال کامل دانشگاه‌ها را فراهم کند و باتوجه به سوابق و تجربیات ارزنده جناب عالی به موجب این ابلاغ به عنوان نماینده اینجانب و دبیر هیأت‌های امنا و شوراها منصوب می‌شوید. انتظار دارم تا با برنامه ریزی و همکاری همه معاونت‌ها و دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی در جهت تحقق اهداف کلان حوزه‌های مختلف نظام سلامت نسبت به انجام امور محوله زیر و تحت نظر اینجانب اهتمام لازم را به عمل آورید.

نمکی در این حکم امور محوله به ناصحی را شامل این موارد نوشت: تغییر رویکرد هیأت‌های امنا به تصمیم‌گیری‌های راهبردی در جهت تحقق اهداف دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی در چهارچوب سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه‌های توسعه کشور، تحقق رویکرد اجتماعی شدن سلامت در تصمیم گیری‌های راهبردی هیأت‌های امنا، تشکیل جلسات کمیسیون تخصصی در سطح ستاد مرکزی وزارت بهداشت به منظور بررسی دستور کار مشترک هیأت‌های امنا به گونه‌ای که بتواند رویکرد جدید هیأت‌های امنا را محقق سازد، اتخاذ تدابیر لازم جهت شرکت اعضای کمیته مشورتی اینجانب که متعاقباً انتخاب و اعلام خواهند شد در جلسات هیأت امنا مناطق آمایشی، ارزیابی مصوبات هیأت‌های امنا و تأثیر آن بر عملکرد دانشگاه در حوزه‌های مختلف در دوره‌های زمانی معین و ارائه گزارش به اینجانب، هماهنگی بین اعضای هیأت‌های امنا، مسئولان دانشگاه‌ها و ستاد مرکزی وزارت به منظور اجرایی شدن مصوبات و ارزیابی نظرات اعضای محترم هیأت امنا نسبت به عملکرد دانشگاه و ارائه گزارش ۶ ماهه به اینجانب.

وزیر بهداشت در این حکم نوشت: لازم به ذکر است با توجه به اهمیت تصمیمات هیأت‌های امنا، اینجانب شخصاً در برخی جلسات هیأت امنا به ویژه در جلسات مناطق آمایشی شرکت خواهم کرد. امیدوارم دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی باتوجه به ظرفیت‌های قانونی که قانون‌گذار در جهت استقلال دانشگاه‌ها ایجاد کرده، بتوانند قدم‌های مؤثری در جهت رفع مشکلات حوزه تحت پوشش خود بردارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: