کد خبر: ۲۳۴۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 18
امروز سه‌شنبه ۲۸ خرداد ماه مراسم افتتاح شهرک دارویی برکت با حضور وزیر بهداشت و رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برگزار شد
شفاآنلاین>سلامت> صبح امروز از ۹ قلم دارو در زمینه‌های سلول درمانی، مواد اولیه دارویی و دارو‌های شیمیایی در شهرک دارویی برکت رونمایی شد.

به گزارش شفاآنلاین، امروز سه‌شنبه ۲۸ خرداد ماه مراسم افتتاح شهرک دارویی برکت با حضور وزیر بهداشت و رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برگزار شد.

شهرک دارویی برکت بزرگترین شهرک دارویی منطقه با ظرفیت احداث صد‌ها کارخانه داروسازی و تجهیزات پزشکی است.

در این مراسم از ۹ قلم دارو در زمینه‌های سلول درمانی، مواد اولیه دارویی و دارو‌های شیمیایی رونمایی شد.

سرترالین هیدروکلراید به صورت قرص‌های ۲۵ و ۵۰ میلی گرمی در بازار برای درمان افسردگی استفاده می‌شود. این دارو از جمله دارو‌های پر مصرف بوده و بازاری در حدود ۱۳۶۸ میلیارد ریال داراست و ماده موثره این دارو به صورت وارداتی تامین می‌شد.

یک شرکت داروسازی در حال حاضر به عنوان تنها تولید کننده ماده موثره این دارو در کشور امکان تامین کل نیاز بازار را دارا بوده و سالانه در حدود ۱۴ تن از این ماده موثره دارویی مورد نیاز صنعت داروسازی کشور است.

داپوکستین هیدروکلراید به صورت قرص‌های ۳۰ میلی گرمی در بازار برای درمان مشکلات ناباروری در آقایان استفاده می‌شود و بازاری در حدود ۱۰۴ میلیارد ریال دارا است.

یک شرکت داروسازی موفق شده است به عنوان اولین تولیدکننده در کشور ماده موثره این دارو را تولید و در اختیار تولید کنندگان محصول نهایی قرار دهد؛ در حال حاضر سالانه در حدود ۵۴ کیلوگرم از این ماده موثره دارویی مورد نیازصنعت داروسازی کشور است که پیش بینی می‌شود مقدار مصرف این دارو در آینده افزایش یابد.

تیکرل® (تیکاگرلور)

تیکاگرلور یک داروی آنتی پلاکت (ADP antagonist/P۲Y۱۲ inhibitor) خوراکی است که از چسبیدن پلاکت‌های خونی به همدیگر و ایجاد لخته‌های خونی جلوگیری می‌کند. یک شرکت داروسازی به عنوان اولین تولید کننده این محصول در کشور آماده ورود محصول به بازار است که قیمت پایین تر، دسترسی بیشتری را برای بیماران فراهم خواهد کرد.

قیمت هر بسته برند اصلی تیکاگرلور (۵۶ عددی) معادل ۲.۰۷۲.۰۰۰ ریال است در صورتیکه قیمت هر بسته تیکرل (۳۰ عددی) ایرانی معادل ۶۰۰.۰۰۰ ریال است، همچنین قیمت هر بسته برند اصلی کلوپیدوگرل با برند پلاویکس (۲۸ عددی) معادل ۵۷۶.۸۰۰ ریال بوده لازم به ذکر است بودجه سال ۹۸ برای داروی تیکرل معادل ۳۰ هزار بسته تخمین زده می‌شود.

همچنین هر سال میزان ۱۵ درصد رشد فروش برای تیکرل پیش بینی می‌شود و فروش ریالی مولکول دارویی رقیب این محصول (کلوپیدوگرل) درسال ۹۶ تقریبا معادل ۲۰۰۰ میلیارد ریال و در سال ۹۷ تقریبا معادل ۲۵۰۰ میلیارد ریال است.

با توجه به اطلاعات مذکور میزان صرفه جویی ارزی این دارو در مقایسه با برند اصلی (بریلینتا) که توسط شرکت آسترازنیکا وارد می‌شود برای ۳۰ هزار بسته محصول تولیدی شرکت حدوداً معادل ۱۵ میلیارد ریال است.

همچنین بنابر نظر پزشکان متخصص و صاحب نظر پیش بینی می‌شود داروی تیکاگرلور در طول مدت ۳ سال حدود ۱۰ درصد از بازار داروی کلوپیدوگرل را به خود اختصاص دهد و این روند رشد در آینده نیز تداوم خواهد داشت.

فوزیتان® (فوزیدات سدیم)

فوزیدات سدیم یک آنتی بیوتیک موضعی جهت درمان عفونت‌های پوستی اولیه (شامل Impetigo-Folliculitis-Erythrasama...) و ثانویه (به درماتیت ها، بریدگی و سوختگی ها) است و این دارو در مقایسه با آنتی بیوتیک‌های خوراکی در بیماران غیر کمپلیکه طول دوره درمان را کوتاه‌تر می‌کند. یک شرکت داروسازی برای اولین بار در کشور تولید پماد ۲% این محصول را آغاز و آماده ورود به بازار کرده است.

قیمت هرعدد پماد برند اصلی فوزیدیک اسید ۳۰ گرمی معادل ۱۶۱.۰۰۰ ریال است همچنین قیمت هرعدد پماد برند فوزیتان ۱۵ گرمی ایرانی معادل ۷۵.۰۰۰ ریال بوده و لازم به ذکر است فروش ریالی محصول رقیب این دارو (فوسیدین وارداتی) در سال ۹۷ تقریبا معادل ۱۹۰ میلیون ریال است.

همچنین فروش ریالی محصول رقیب این دارو (موپیروسین) در سال ۹۷ تقریبا معادل ۱۸۶ میلیارد ریال می‌باشد و بودجه سال ۹۸ برای داروی فوزیتان معادل ۵ هزار عدد است و پیش بینی می‌شود داروی فوزیتان در طول مدت ۳ سال حدود ۵ درصد از بازار داروی موپیروسین را به خود اختصاص دهد.

استئوآرتروز شایع‌ترین بیماری مفصلی و معمولترین فرم آرتریت (التهاب مفصل) است که بیش از نیمی از جمعیت بالای ۶۰ سال را درگیر کرده و سبب میزان بالایی از ناتوانی میشود.

استئوآرتریت بیماری مفاصل محوری و محیطی است و با تخریب و از دست رفتن پیشرونده غضروف مفصلی و تغییرات استخوان در حاشیه مفاصل و در ناحیه تحت غضروفی مشخص میشود. (حدود %۱۰ از افراد بالای ۵۰ سال) دارای استئوآرتریت دردناک زانو هستند که یک چهارم آنان به شدت ناتوان می‌شوند. شیوع استئوآرتریت زانو در مردان در مقایسه با زنان کمتر است.

بی خطر بودن و اثربخش بودن پیوند این سلول‌ها درمطالعات حیوانی مقدمه‌ای برای طراحی و اجرای کارآزمایی‌های بالینی پیوند سلول‌های مزانشیم در بیماری ستئوآرتریت بود، محصول مزستروسل یک فرآورده‌ی سلولی بوده و حاصل فرآوری و کشت سلول در شرایط استریل است.

این محصول حاوی سلول‌های زنده استرومایی مزانشیم کشت‌شده‌ی بافت مغز استخوان خود بیمار بوده و برای تولید این محصول ابتدا از بیمار نمونه‌ی مغز استخوان به روش آسپیراسیون از استخوان خار خاصره تهیه‌شده است و سلول‌های بنیادی استرومایی مزانشیم بعد از جداسازی از نمونه، در محیط اختصاصی استاندارد کشت داده می‌شوند.

ویتیلیگو یا لک و پیس (Vitiligo) نوعی بیماری پوستی است که تظاهر آن به صورت پیدایش لکه‌های کمرنگ‌تر از پوست طبیعی و یا فاقد رنگ و کاملا سفید پوستی و مخاطی است، اگرچه این بیماری میتواند در هر سنی بروز کند، ولی در اطفال و سنین ۲۰-۴ سال شایعتر بوده و شیوع آن در جامعه نسبتاً بالا و حدود ۱-۲% است.

در بیماری ویتیلیگو یا لک و پیس، ملانوسیت‌ها (سلول‌های تولید کننده رنگدانه) در بخش‌هایی از بدن همچون پوست، غشای مخاطی و در مواردی در شبکیه چشم تخریب می‌شوند و بیماری (Sickness)ویتیلیگو یا لک و پیس در هر دو جنس مذکر و مونث و در تمامی نژاد‌ها دیده می‌شود.

محل‌های شایع بیماری شامل صورت به خصوص پلک و اطراف دهان، آرنج‌ها و زانوها، انگشتان دست و پا، قوزک پا، مچ دست و ناحیه تناسلی است، ولی در هر نقطه‌ای از پوست و مخاط ممکن است دیده شود. بیماری غیر از تغییر رنگ پوست و آثار آن آسیب دیگری را متوجه فرد نمیکند، ولی باید مد نظر داشت که ممکن است ویتیلیگو با سایر بیماری‌های سیستم ایمنی همراه باشد که باید تشخیص به موقع و درمان آن را مد نظر داشت.

محصول ریکالرسل یک فرآورده‌ی سلولی است و حاصل فرآوری سلولی در شرایط استریل است. این محصول حاوی سلول‌های کراتینوسیت وملانوسیت مشتق از لایه اپیدرم پوست است، برای تولید این محصول نیاز به داشتن یک نمونه از پوست بیمار است که معمولاً از ناحیه نشیمنگاه جدا می‌شود.

سلول‌های کراتینوسیت و ملانوسیت با هضم آنزیمی از لایه اپیدرم نمونه پوست جد اشده و به روش تزریق داخل اپیدرمی در لکه‌های حاصل از بیماری ویتیلیگو یا لک و پیس تزریق می‌شود. سلول‌های ملانوسیت موجود در این محصول مسئول تولید رنگ‌دانه و سلول‌های کراتینوسیت مسئول انتقال رنگ‌دانه به پوست بیماران هستند.

از اواسط دوره بیست تا سی سالگی، پوست انسان قابلیت ارتجاعی و جوانسازی سابق خود را از دست می‌دهد و کم کم حالت افتاده و شل شدگی به خود می‌گیرد. با افزایش سن، آثار پیری بر روی پوست افراد بصورت وجود چین و چروک مشاهده می‌شود که این امر به دلیل کاهش وجود الاستین و فیبر‌های کلاژن این دو عنصر اصلی سازنده ساختار پوست است.

در نتیجه کاهش الاستین و کلاژن، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و با از بین رفتن شادابی و طراوت، چین و چروک‌هایی بر روی آن نمایان می‌شود. علاوه بر افزایش سن، عوامل محیطی مانند نور آفتاب، استرس و یا استعمال دخانیات سبب خشک شدن پوست و تشدید در فرآیند چین و چروک می‌شود.

کلاژن یکی از پروتئین‌های مهم بدن است که در همه بافت‌های همبند بدن یافت می‌شود و به طور فراوان در پوست وجود دارد، اهمیت وجود کلاژن در پوست بسیار بالاست به دلیل اینکه هر چه سن بالاتر می‌رود، از میزان این پروتئین کاسته می‌شود. اپیدرم پوست نازک‌تر شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و در نهایت منجر به پیدایش چین و چروک در فرد می‌شود.

ساخت پروتئین کلاژن در پوست توسط سلول‌های فیبروبلاست انجام می‌شود. از جمله روش‌های نوین میتوان به سلول درمانی پوست اشاره کرد. کلاژن با فراهم ساختن ماتریکس سلولی باعث حفظ ساختار و شادابی پوست می‌شود.

محصول رنیودرم‌سل یک فرآورده‌ی سلولی و حاصل فرآوری و کشت سلول در شرایط استریل است. این محصول حاوی سلول‌های زنده فیبروبلاست کشت‌شده مشتق از لایه درم پوست خود بیمار است. برای تولید این محصول ابتدا از پوست ناحیه پشت گوش بیمار نمونه کوچکی گرفته می‌شود. سلول‌های فیبروبلاست با روش‌های آنزیمی از نمونه پوست جدا شده و در محیط کشت استاندارد تکثیر داده میشوند.

داروی اداراوون اولین بار در شرکت داروسازی ژاپنی ساخته شد و در ابتدا برای بیماران مبتلا به سکته وارد بازار شد. اما بعد این شرکت با توجه به اثرات دارو(medicine)متوجه شد اداراوون روی افراد مبتلا به ALS یا بیماری نورون‌های حرکتی موثر است. این بیماری یک بیماری عصبی – عضلانی است که نزدیک به ۲، ۰۰۰ نفر از هر ۱۰۰، ۰۰۰ نفر جمعیت در دنیا به آن مبتلا می‌شوند.

یک شرکت داروسازی با تکیه بر توان متخصصان داخلی موفق به تولید این دارو برای اولین بار در کشور در دو سطح ماده اولیه و محصول نهایی (سرم تزریقی) در سال ۱۳۹۷ شد.

تزریق این دارو بصورت وریدی است و پیچیدگی استفاده دارد و هزینه‌ی هر تزریق در حدود ۱۱۰۰ دلار آمریکا خواهد بود، از این‌رو هزینه‌ی سالیانه‌ی استفاده از این دارو به بیش از ۱۴۵ هزار دلار می‌رسد. در حالیکه با تولید ان در کشور هزینه این دارو بسیار کاهش خواهد یافت و البته این موضوع بیانگر این مطلب هست که کشور ایران نیز می‌تواند به عنوان یکی از منابع تامین این دارو در دنیا فعالیت داشته باشد.
وینورلبین

Vinorelbine یک مشتق نیمه سنتتیک vinblastine است با خصوصیات کلی مشابه با آن در درمان سرطان پیشرفته پستان و سرطان ریه نوع non- small cell کاربرد دارد و همچنین در مورد دیگر بدخیمی‌ها مثل لنفوما و تومور‌های تخمدان و پروستات نیز استفاده می‌شود.

این دارو به صورت محلول تزریقی در دو دوز ۱۰ میلی گرم/میلی لیتر و ۵۰ میلی گرم/۵ میلی لیتر موجود است و یک شرکت داروسازی موفق به دریافت پروانه هر دو دوز این دارو با نام تجاری سوبلوین از سازمان غذا و دارو شد و همچنین در سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار وینورلبین با دوز ۵۰ میلی گرم روانه بازار کرده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: