کد خبر: ۲۳۴۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 14
اگر بگوییم کمبود پزشک داریم موضوع منطبق بر واقعیت نیست چرا که توزیع پزشک در مناطق مختلف کشور به درستی انجام می‌گیرد و این سبب بروز نارضایتی می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه علت کمبود پزشک در برخی از شهرستان‌ها توزیع ناعادلانه و نامناسب پزشکان است،‌گفت: بومی‌گزینی پزشکان متخصص راهکاری برای برون‌رفت از این مسئله است.

به گزارش شفآانلاین، اکبر رنجبرزاده، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  در واکنش به درخواست تعدادی از مخاطبان مبنی بر «ضرورت شکستن حصار بازار پزشکی و دندانپزشکی با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو» اظهار داشت:‌ اگر بگوییم کمبود پزشک داریم موضوع منطبق بر واقعیت نیست چرا که توزیع پزشک در مناطق مختلف کشور به درستی انجام می‌گیرد و این سبب بروز نارضایتی می‌شود.

وی افزود: کمبود پزشکی که در برخی از شهرستان‌ها و مناطق محروم شاهدیم علت آن توزیع ناعادلانه و نامناسب پزشک است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: برخی از پزشکان تمایل ندارند در مناطق محروم فعالیت کنند و از طرفی ساز و کاری برای تشویق و ترغیب آنها وجود ندارد. هر چند که وزارت بهداشت تلاش کرده برنامه‌هایی مانند طرح پزشکان (physicians)متخصص را انجام دهد.

رنجبرزاده گفت: پزشکان زیادی برای رفتن به مناطق محروم خودداری می‌کنند و حتی رایزنی‌های زیادی با مسئولین و نمایندگان مجلس انجام می‌دهند به طوریکه بنده بارها درخواست‌هایی در این زمینه داشته‌ام و به عبارتی برخی از پزشکان با تمام قدرت اقداماتی انجام می‌دهند که به برخی از شهرها و مناطق اعزام نشوند.

وی گفت: به نظر من راهکار اصلی برون‌رفت از این مسئله پذیرش پزشکان متخصص بر اساس انتخاب بومی‌های  مناطق است به عنوان مثال پزشکان عمومی سیستان و بلوچستان با توجه با نیاز منطقه‌ای تخصص بگیرند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان(cure) مجلس خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی برای بومی‌گزینی متخصصین انجام گرفته ولی سیاست‌های اعمالی زمان‌براست و تا به مرحله اجرایی برسید طول می‌کشد لذا کمبود پزشک را باور نداریم و باید توزیع پزشک در سراسر کشور متناسب باشد.

رنجبرزاده گفت: برخی از پزشکان حتی دو سال کارانه آنها به تعویق افتاده و این در حالی است که برخی مشکل مسکن،‌ ازدواج،‌ وسیله نقلیه و ... دارند و این موضوع از دلایل بی‌رغبتی آنها برای فعالیت در مناطق محروم است البته هر چند که دولت سازمان برنامه و بودجه و وزیر بهداشت برای رفع مشکلات(Difficulties) پای کار آمده‌اند ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: