کد خبر: ۲۳۴۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 14
از سال گذشته سه برنامه در اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت در حوزه بیماران خاص و صعب العلاج انجام شده است؛ برنامه اول در مهر ماه سال گذشته در خصوص بیماران هموفیلی و تالاسمی، دومین مورد در بهمن ماه سال گذشته در خصوص بیماران سرطانی و برنامه کنونی در حوزه بیماران پیوندی است
شفاآنلاین>سلامت>رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت، از آماده سازی ۴۲ مرکز ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی برای بیماران خاص خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین ، قاسم صادقی، در اولین سمپوزیوم پیوند و تدابیر 

دندانپزشکی<Dentistry>که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: امروزه بار بیماری‌ها در حوزه درمان افزایش پیدا کرده است و جای خدمات دندانپزشکی در بیماری‌های سیستمیک، بیماری‌های خاص و صعب العلاج همانند سرطان و نیز بیماران پیوندی، ام اس، و هموفیلی خالی است.

وی افزود: از سال گذشته سه برنامه در اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت در حوزه بیماران خاص و صعب العلاج انجام شده است؛ برنامه اول در مهر ماه سال گذشته در خصوص بیماران هموفیلی و تالاسمی، دومین مورد در بهمن ماه سال گذشته در خصوص بیماران سرطانی و برنامه کنونی در حوزه بیماران پیوندی است.

صادقی ادامه داد: امروزه ارائه خدمات در حوزه دندانپزشکی بیشتر به سمت درمان‌های زیبایی تمایل یافته و کارهایی که از نظر اقتصاد درمان اولویت دارند. بنابراین انگیزه کمی برای مجاب کردن همکاران جهت ارائه خدمات و افزایش توانمندی‌ها در زمینه ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران دچار مشکل سیستمیک و دارای بیماری خاص و صعب العلاج وجود دارد.

رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه ارائه خدمات به این دسته از بیماران به عنوان مسئولیت اجتماعی است، افزود: ما در وزارت بهداشت، با همکاری جامعه علمی دندانپزشکی ایران و نیز بخش خصوصی بر اساس این مسئولیت اجتماعی وظیفه پاسخگویی به نیازهای درمانی تمامی مراجعه کنندگان را داریم.

وی ادامه داد: خیلی زیبنده نیست که بیماری به مطب دندانپزشکی مراجعه نماید اما به دلیل داشتن مشکلات سیستمیک پذیرش نشود. از این رو یکی از دغدغه‌هایی حوزه دندانپزشکی توجه به اقشار نیازمند خدمات خاص است؛ همچون بیماران جسمی- حرکتی یا ذهنی، بیماران<patients> خاص و صعب العلاج و آنهایی که نیاز به خدمات دندانپزشکی بیمارستانی و یا تحت بیهوشی دارند به عنوان مثال خدمات دندانپزشکی بیماران اوتیسم که باید تحت بیهوشی انجام شود.

رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت تأکید کرد: تا زمانی که این نیازمندی‌ها وجود دارد تکلیف اخلاقی بر گردن ما قرار می‌گیرد که بر اساس آن لازم است توانمندی‌های خود را در این زمینه افزایش دهیم.

صادقی با اشاره به اینکه ما به عنوان وزارت بهداشت موظف به آماده سازی بسترها هستیم گفت: راه اندازی ۶۳ مرکز ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی برای بیماران خاص در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس در هر دانشگاه علوم پزشکی یک مرکز پیش بینی شده است و تا کنون در ۴۲ دانشگاه این مراکز آماده شده اند. همچنین تاکنون ۱۰ مرکز دندانپزشکی تحت بیهوشی در کشور راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: به جرأت می‌توان گفت در هر دانشگاه علوم پزشکی با همکاری معاونت درمان و دانشکده دندانپزشکی خدمات به بیماران خاص در تمامی مراکز استان‌ها ارائه می‌شود. و بنا بر این است در حوزه بیماران خاص، هیچ بیماری از استان خود خارج نشود امید که تا پایان سال تعداد مراکز افزایش یابد.

صادقی اظهار کرد: برنامه دیگری که به ارائه خدمات دندانپزشکی بیمارستانی کمک می‌کند، تهیه آئین نامه بیمارستان‌های دندانپزشکی است که پیش از این وجود نداشت و اکنون در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: کشور ایران در حوزه ساخت بیمارستان قدمت ده‌ها ساله دارد، اما تاکنون در حوزه ساخت بیمارستان دندانپزشکی اقدامی انجام نشده است. البته در دنیا نیز ساخت این مراکز، اتفاق جدیدی است. بر اساس مطالعه تطبیقی انجام شده در تعدادی از کشورهای اروپایی و نیز آمریکا، استرالیا، ژاپن و بعضی از کشورهای جنوب شرق آسیا بیمارستان‌های دندانپزشکی فعال هستند.

رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت تأکید کرد: با توجه به نیازهای موجود در حوزه بیماران خاص و نیز جذب توریست سلامت که برای دریافت خدمات دندانپزشکی به کشور مراجعه می‌کنند ساخت این مراکز می‌تواند نویدبخش حرکت رو به جلو در این حوزه باشد.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: