کد خبر: ۲۳۴۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 11
آزمایشات جدید نشان می‌دهد یک نوع داروی ایمنی درمانی می‌تواند شروع دیابت نوع یک را به طور میانگین در افراد پرخطر حدود دو سال به تاخیر بیاندازد
شفاآنلاین>سلامت> آزمایشات جدید نشان می‌دهد یک نوع داروی ایمنی درمانی می‌تواند شروع دیابت نوع یک را به طور میانگین در افراد پرخطر حدود دو سال به تاخیر بیاندازد.

به گزارش شفاآنلاین، در این بررسی آمده‌ است: داروی ایمنی درمانی تپلی‌زوماب (teplizumab) می‌تواند شروع بیماری دیابت نوع یک را در افراد پر خطر حدود دو سال به تعویق اندازد.

دیابت نوع یک بیماری (Sickness)خود ایمنی است که برخی از افراد بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارند. سن بر خطر ابتلا به این بیماری تاثیر دارد؛ این بیماری یکی از مزمن‌ترین بیماری‌هایی است که در دوران کودکی ظاهر می‌شود. همچنین مردان بیش از زنان احتمال دارد به این بیماری دچار شوند و سابقه خانوادگی در افزایش احتمال ابتلا به آن موثر است.

علاوه بر این، جغرافیا هم در خطر ابتلا به دیابت نوع یک نقش دارد. به طور مثال شیوع این بیماری در سوئد، فنلاند، نروژ، انگلیس و جزیره ساردینیا بیشتر و در چین و کشورهای آمریکای جنوبی کمتر است.

محققان آمریکایی در بررسی‌های جدید خود دریافتند داروی موسوم به تپلی‌زوماب می‌تواند شروع بیماری دیابت نوع یک را در افراد پر خطر به تاخیر اندازد. این دارو پادتن مونوکلونال است و با هدف قرار دادن نوعی سلول ایمنی، سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این سلول ایمنی در مبتلایان به دیابت (Diabetes)نوع یک، سلول‌های بتا تولید کننده انسولین را تخریب می‌کند.

در این بررسی تاثیر دارو روی ۷۶ فرد ۸ تا ۴۹ ساله که اعضای خانواده‌شان به دیابت نوع یک مبتلا بوده و از دو نوع اتوآنتی‌بادی مرتبط با دیابت برخوردار بودند مورد آزمایش قرار گرفت. آنان به دو گروه تقسیم شدند. یکی از این دو گروه داروی تپلی‌زوماب را برای مدت ۱۴ روز و گروه دیگر داروی مشابه دریافت کردند. همچنین در مدت زمان انجام مطالعه تحمل گلوکز این افراد به طور مرتب اندازه‌گیری شد.

محققان مشاهده کردند در پایان آزمایشات ۷۲ درصد از افراد گروهی که داروی مشابه دریافت کرده بودند به دیابت نوع یک مبتلا شدند درحالیکه این رقم در گروهی که از داروی تپلی‌زوماب مصرف کرده بودند تنها ۴۳ درصد بوده‌ است.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: