کد خبر: ۲۳۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - 2014May 26
شفاآنلاین-رئیس سازمان امور دانشجویان پرونده ۳‌هزار دانشجوی بورسیه‌ای را که بدون آزمون پذیرش شدند، تشریح کرد و گفت: دانشگاه علامه طباطبایی و خوارزمی به‌ویژه علامه دانشگاه‌هایی بودند که ظرفیت بالایی از دانشجویان تبدیل خارج به داخل را پذیرفته بودند.
به گزارش شفا آنلاین،مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان دیروز در یک نشست خبری گفت: بیش از ۳‌هزار نفر از‌سال ۸۸ تا ۹۲ بدون آزمون به خارج اعزام شدند. دولت برای هریک از دانشجویان بورسیه خارج بین ۶۰۰‌میلیون تا یک‌میلیارد تومان هزینه می‌کند. از میان دانشجویانی که بورس بدون آزمون گرفته‌اند، ۹۳۳ نفر مربی، یک‌هزار و ۸۸۴ نفر تبدیل بورسیه خارج به داخل و ۱۸۵ نفر ایثارگر بوده‌اند.  او با اشاره به این‌که نهادهای قانونی درحال بررسی پرونده‌ها و تخلفات صورت‌گرفته احتمالی  در روند اعزام دانشجویان به خارج از کشور در سال‌های اخیر هستند، گفت: در سال‌های گذشته یک‌هزار و ۸۸۴ نفر از بورس خارج به داخل تبدیل وضع شدند و در دانشگاه‌ها با گرفتن پذیرش مشغول به تحصیل هستند.  
معاون وزیر علوم اظهار داشت: از میان این افراد معدل کارشناسی ۲۲۸ نفر کمتر از ۱۴ بوده که این رقم براساس آیین‌نامه‌ها باید بالای ۱۴ باشد.  
او افزود: از میان ۱۸۸۴ نفر معدل ۳۰۵ نفر در دوره کارشناسی ارشد کمتر از ۱۶ بوده که این رقم نیز باید براساس آیین‌نامه‌ها بالای ۱۶ باشد. در پرونده
 ۲۳۵ نفر هیچ عددی به‌عنوان معدل درج نشده است.  او با بیان این‌که براساس آیین‌نامه شرط سنی پذیرش دانشجویان بورسیه ۳۳‌سال است، خاطرنشان کرد که از این تعداد ۳۲۵ نفر فاقد شرط سنی بوده‌اند.  
معاون وزیر علوم درباره تعداد دیگری از این افراد نیز گفت: در پرونده ۱۸۳ نفر هیچ سند محضری برای خدمت پس از فارغ‌التحصیلی وجود ندارد. در بین دانشگاه‌های داخل کشور در بحث تبدیل دانشجویان بورس خارج به داخل، دانشگاه علامه‌طباطبایی با پذیرش ۲۵۹ نفر رتبه اول را در میان دانشگاه‌های داخلی کسب کرده است.  
رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به این‌که اعزام دانشجو به خارج از کشور براساس قانون ‌سال ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن ‌که در‌ سال ۱۳۶۸ توسط وزیر علوم تایید شده انجام می‌شده، اظهار کرد: اعزام مربیان دانشگاه‌ها به خارج از کشور نیز در این چارچوب قرار می‌گیرد که داشتن شرط سنی و همچنین دارا بودن ضوابط علمی و کسب امتیازاتی در جدول ارتقای شغلی از اولویت‌های اعزام به خارج است.  
صدیقی توضیح داد: در دوره گذشته و با توجه به عدم برگزاری آزمون اعزام دانشجویان به خارج از کشور از ‌سال ۱۳۸۵ دستورالعملی تنظیم می‌شود که براساس آن رتبه‌های ممتاز، دانشجویان المپیادی و مربیان واجد شرایط علمی از طریق فراخوان متقاضی به خارج اعزام می‌شدند. دستورالعمل فوق به تایید وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری می‌رسد و یک پایگاه اینترنتی برای ثبت نام متقاضیان در نظر گرفته می‌شود.  
معاون وزیر علوم اضافه کرد: دو‌ سال بعد (۱۳۸۷) بندی به دستورالعمل تاییدشده اضافه می‌شود که براساس آن افرادی که دارای خدمات و سوابق برجسته فرهنگی و اجتماعی بودند می‌توانستند متقاضی اعزام به خارج از کشور شوند؛ در سال‌های اخیر این بند بیشترین متقاضی را برای اعزام به خارج از کشور به خود اختصاص داده و کمتر دانشجویان المپیادی و ممتاز به خارج از کشور اعزام شدند.  
او با بیان این‌که داوطلبان اعزام به خارج از کشور علاوه بر داشتن شرایط عمومی نیاز به معرف نیز داشتند، خاطرنشان کرد: معاون فرهنگی وزیر علوم یک تشکل دانشجویی، مدیرکل بورس و اعزام سازمان امور دانشجویان و روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی چهار فردی بودند که متقاضیان خارج از کشور باید توسط یکی از آنها معرفی می‌شدند.  
او به موضوع ارسال نامه تاییدیه نهایی وزارت علوم به دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان تبدیل بورس خارج به داخل اشاره کرد و گفت: بعضی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه علامه طباطبایی عجله زیادی برای پذیرش دانشجویان داشتند و حتی در مواردی بدون دریافت نامه تایید نهایی از وزارت علوم، متقاضیان را ثبت‌نام کرده‌اند. این موضوع در زمان پرداخت شهریه این دانشجویان به دانشگاه علامه طباطبایی مشخص شده است.  
معاون وزیر علوم درباره جلسه مسئولان وزارت علوم با نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت:  اعضای این کمیسیون تاکید داشتند با موارد تخلف از آیین‌نامه‌ها و ضوابط پذیرش بورس برخورد شود.  
او ادامه داد: نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات از مدت‌ها قبل مشغول بررسی این موضوع هستند و نمایندگان آنها نیز پرونده‌ها را بررسی کرده‌اند؛ منتها ما منتظر تفسیر حقوقی هستیم تا براساس آن اگر الزام قانونی وجود داشت، عمل کنیم.  
صدیقی در عین حال تاکید کرد: دانشجویانی که به‌طور قانونی و براساس آیین‌نامه‌ها در سال‌های گذشته پذیرش شده‌اند، مشکلی برای ادامه تحصیل ندارند و احکام بورس آنها نیز صادر می‌شود. او تصریح کرد: در‌ سال‌جاری ۱۱۰ نفر ظرفیت بورس اعزام به خارج در نظر گرفته‌ایم که دوبرابر ظرفیت آنها توسط سازمان سنجش آموزش کشور به ما معرفی شده‌اند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: