کد خبر: ۲۳۲۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - 2019May 23
افردی که تریاک، شیره و سوخته استفاده می‌کنند در خطر ابتلا به سرطان‌های مری، معده و پانکراس قرار دارند و تاثیر مصرف این مواد مخدر در بروز سرطان روده نیز در حال بررسی است و می‌توان گفت که در کشور ما خطر سرطان زایی این سه ماده مخدر بیش از سیگار است
شفا آنلاین>سلامت>فوق تخصص بیماری‌های گوارش گفت: رعایت بهداشت دهان و دندان ارتباط زیادی با پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی دارد.


به گزارش شفا آنلاین: اکرم پورشمس، فوق تخصص بیماری‌های گوارش اظهار داشت: بقای بیماران بعد از ابتلا در تمام سرطان‌ها به مرحله بیماری بستگی دارد و هر چه مرحله بیماری پیشرفته‌تر باشد و گستردگی تومور نیز زیاد باشد زمان بقای بیمار کمتر خواهد شد.

وی افزود: هر چه تومور کوچک‌تر و محدود به ارگان خاص باشد بهتر می‌توان با آن مقابله کرد، اما اگر تومور از دیواره ارگان خارج و سایز آن نیز بیشتر شود، مرحله بیماری نیز گسترده‌تر خواهد شد و بقای بیمار کم می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: اهمیت تشخیص زودهنگام بیماری سرطان <cancer>بسیار حائز اهمیت است چراکه اگر بیماری در مراحل اولیه باشد با جراحی درمانی می‌توان جهت مقابله با آن اقدام کرد، ولی اگر تومور به سمت عروق و غدد لنفاوی پیشروی کند یا متاستاز باشد احتمال جراحی به سختی خواهد بود و یا غیر ممکن است، بنابراین موفقیت درمان در تشخیص به موقع حائز اهمیت است.

عضو هیئت مدیره انجمن بیماری‌های گوارش گفت: مردم و سیاست گذاران باید بر مسئله پیشگیری توجه زیادی داشته باشند، چون پیشگیری مقرون به صرفه‌ترین راه برای مبارزه و مقابله با بیماری‌هاست.

وی با اشاره به اینکه در گام نخست آگاهی مردم و پس از آن تشخیص زودهنگام در مقابله با سرطان بسیار حائز اهمیت است، گفت: افردی که تریاک، شیره و سوخته استفاده می‌کنند در خطر ابتلا به سرطان‌های مری، معده و پانکراس قرار دارند و تاثیر مصرف این مواد مخدر در بروز سرطان روده نیز در حال بررسی است و می‌توان گفت که در کشور ما خطر سرطان زایی این سه ماده مخدر بیش از سیگار است.

پورشمس گفت: عدم استفاده از سبزی‌ و میوه‌ها و استفاده از مواد غذایی چرب، شور، سرخ شده و پخته شده در مدت زمان طولانی با دمای بالا می‌تواند در بروز بیماری سرطان دخیل باشد، همچنین عدم بهداشت دهان و دندان ارتباط زیادی با سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی دارد همچنین ابتلا به چاقی و بی تحرکی نیز در بروز سرطان در افراد نقش دارد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: