کد خبر: ۲۳۲۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 21
تغذیه مناسب نقش کلیدی در موفقیت و افزایش بازدهی در شرایطی مانند کنکور یا امتحانات دارد، به همین دلیل برای افزایش بازدهی، عملکرد بهتر مغز و تقویت حافظه باید به نوع مواد غذایی مصرفی توجه بیشتری کرد
شفا آنلاین>تغذیه>یک متخصص تغذیه گفت: نوشیدن چای غلیظ و قهوه بیش از حد به منظور افزایش تمرکز حواس و بیداری که اغلب در فصل امتحانات دانش آموزان و دانشجویان به مصرف آن روی می آورند، نتیجه معکوس دارد و سبب افزایش استرس، بیقراری و عدم تمرکز می شود.

به گزارش شفا آنلاین، میرعباس رضوی روز سه شنبه افزود: تغذیه مناسب نقش کلیدی در موفقیت و افزایش بازدهی در شرایطی مانند کنکور یا امتحانات دارد، به همین دلیل برای افزایش بازدهی، عملکرد بهتر مغز و تقویت حافظه باید به نوع مواد غذایی مصرفی توجه بیشتری کرد.

وی اظهار داشت: داشتن یک برنامه غذایی شامل سه وعده اصلی و 2 تا سه میان وعده در دوران آماده شدن برای امتحانات بسیار ضروری است.

رضوی با بیان اینکه استرس ناشی از یک امتحان باعث پرخوری یا بی اشتهایی عصبی می شود، ادامه داد: این موضوع در صورت جدی گرفته نشدن، می تواند سبب سوءتغذیه شود.
وی اضافه کرد: بی نظمی در صرف غذا موجب ناراحتی گوارشی می شود که روی تمرکز و بازده ذهنی اثر نامطلوب می گذارد و استرس با تغییراتی باعث افزایش نیاز به مواد مغذی شده و با توجه به حساس بودن سن با مشورت متخصص تغذیه می توان در صورت نیاز از برخی مکمل ها استفاده کرد.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: در ایام امتحانات به علت مشغله درسی، فعالیت بدنی به شدت کاهش می یابد و کاهش تحرک علاوه بر تشدید استرس باعث افزایش وزن، چاقی و در مواردی افزایش ابتلا به یبوست و عوارض می شود.

رضوی افزود: همچنین به علت مشغله و استرس(Stress) یک وعده غذایی به اشتباه حذف و گاه به دلیل کمبود وقت غذاهای آماده و تنقلات جایگزین وعده های اصلی می شوند.

افزایش بازده ذهنی با انجام حرکات کششی
این متخصص تغذیه گفت: با انجام حرکات کششی روزانه علاوه بر کمک به کارکرد بهتر دستگاه گوارش می توان بازده ذهن را نیز افزایش داد و مصرف مناسب سبزیجات در طول روز نیز از بروز یبوست ناشی از استرس جلوگیری می کند.

رضوی افزود: در ایام امتحانات با اختلال در چرخه خواب به اشتها و الگوی غذایی هم لطمه وارد می شود و افرادی که چرخه خواب منظمی ندارند، از الگوی غذایی مناسب هم پیروی نکرده و استرس بیشتری هم تجربه می کنند.

وی تاکید کرد: نوشیدن یک لیوان شیر ولرم یا یک واحد میوه، عدم مصرف غذاهای چرب و حجیم در وعده شام باعث داشتن خواب بهتر می شود و نباید هله هوله و تنقلات مضر جای خود را به میان وعده های سالم و مقوی دهند.

رضوی اظهار داشت: انواع آجیل، مغزها، میوه های خشک و غیره نمونه های مناسبی برای میان وعده دوران امتحانات است و نوشیدن مایعات کافی در کارایی ذهن به شدت تاثیر می گذارد.

به گفته وی، در حین انجام فعالیت های ذهنی تمایل به مصرف مواد غذایی شیرین افزایش می یابد که اگر مصرف آنها به صورت کنترل نشده افزایش یابد، علاوه بر افزایش وزن(Weight Gain) و آسیب به سلامت دندان ها باعث سیری کاذب می شوند.

شب امتحان چه بخوریم؟
وی با بیان اینکه دانش آموزان باید شب قبل از امتحان شام خود را زودتر مصرف کنند تا خواب راحت تری داشته باشند، ادامه داد: در روز امتحان نیز به منظور افزایش کارآیی مغز باید از مواد پروتئینی مانند تخم مرغ و پنیر همراه با گردو استفاده شود.

رضوی گفت: مصرف یک موز یا مقداری کشمش در طول امتحان برای کنترل قندخون بسیار مفید خواهد بود و در حین امتحان نوشیدن آب نباید فراموش شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: