کد خبر: ۲۳۲۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 21
غذای با فیبر زیاد شامل دانه‌های گیاهان، سبزیجات و میوه‌هاست و باعث ایجاد سیری به مدت طولانی با افزایش حجم معده می‌شود.این مواد همچنین مملو از ویتامین و مواد معدنی می‌باشند .بنابراین کودک ۱۳‌ساله نیاز روزانه به 18 گرم فیبر نیاز دارد
شفاآنلاین>سلامت>خوب رشدکردن در کودکان به مواد غذایی بستگی دارد که با اثر متقابل باعث رشد و نمو می‌شود. 

به گزارش شفاآنلاین،در تغذیه کودکان باید انواع مواد غذایی گنجانده شود که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.

پروتئین

پروتئین قسمتی از بافت بدن است و برای کودکان که در حال رشد هستند لازم است. پروتئین همچنین باعث تولید کالری می‌شود.آمینواسیدها موادی هستند که برای بدن مورد نیازند.

آمینواسیدها برای ساختن سلول‌های جدید بافت‌ها در ساختمان آنزیم‌ها و هورمون‌ها مورد نیاز هستند. پروتئین‌ها در غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می‌شود.غذاهای حیوانی به‌خصوص تخم‌مرغ سرشار از آمینواسیدهای ضروری است.

 آمینواسید ضروری آمینواسیدی است که بدن قادر به ساختن آن نیست.غذاهای گیاهی تمامی اسیدآمینه‌های مورد نیاز را ندارند.لذا گیاهخواران برای تامین اسیدآمینه‌های ضروری باید غذاهای حیوانی مثل لبنیات و یا تخم‌مرغ مصرف کنند.در طی شیرخواری نیازهای پروتئینی براساس وزن بدن بالا است.نیاز به پروتئین همچنین در موقع جهش رشد در هنگام بلوغ نیز افزایش می‌یابد.بر اساس گفته محققان 400 گرم شیر یا ماست ،56 گرم گوشت گوسفند ، مرغ یا غذای دریایی یا تخم‌مرغ برای نیاز روزانه یک بچه ۳‌ساله برای پروتئین کفایت می‌کند .

کلسیم

کلسیم فراوان‌ترین ماده معدنی در بدن است که باعث بیشترین رشد استخوانی و استحکام اسکلتی در حین کودکی و بعد از آن می‌شود.مقدار کم اما متناسب این ماده در خون برای ضربان قلب مناسب، لخته‌شدن خون و عملکرد مناسب عضلات نیاز است. 

در صورت کمبود کلسیم ، بدن کلسیم مورد نیاز را برای نگهداری سطح مناسب کلسیم خون<Blood> از استخوان می‌گیرد.علت اینکه کودکان به‌طور روزانه نیاز به کلسیم دارند همین موضوع است.اکثر کودکان مقدار کافی مواد غذایی مورد نیاز را دریافت نمی‌کنند.

دختران نوجوان به‌خصوص افرادی که نیازشان به دریافت کلسیم بیشتر است.کمبود کلسیم به‌خصوص در دوران بزرگسالی مهم است.زمان تاثیر کلسیم کوتاه بوده و این سال‌ها می‌تواند عامل نازک‌شدن استخوان‌ها و بروز پوکی‌استخوان در دهه‌های بعدی باشد.این مساله برای خانم‌ها به‌علت وضعیت ریسک پذیر‌بودن از نظر جنسیت بسیار خطرناک‌تر است.استفاده مناسب از غذاهای با کلسیم بالا به‌خصوص لبنیات در غذای روزانه کودکان در استخوان‌بندی کودکان می‌تواند موثر باشد .

آهن

گلبول قرمز، به‌وسیله قسمتی از ساختمان که در آن آهن به‌کار رفته است اکسیژن را به سلول‌های بدن می‌رساند آهن همچنین در تکامل و عملکرد مغز موثر است.آهن برای رشد مغز بسیار مهم است . اثرات منفی کمبود آهن بر روی شناخت ممکن است غیرقابل برگشت باشد حتی وقتی که این مدت کمبود کوتاه باشد.

بر طبق نظر آکادمی اطفال آمریکا، کمبود آهن مهم‌ترین کمبود تغذیه‌ای در شیرخواران، کودکان، جوانان و زنان در سنین بارداری است.کودکان کوچکتر به‌علت سرعت رشد دارای ریسک بیشتری هستند.همچنین دختران نوجوان و زنان به‌علت اینکه ماهانه مقداری خون از دست می‌دهند در معرض کمبود آهن هستند.کمبود آهن می‌تواند باعث کم‌خونی شود.

محصولات حیوانی مثل گوشت، گوشت مرغ و غذاهای دریایی سرشار از آهن، فرمی از آهن هستند که به بهترین نحو در دستگاه گوارش جذب می‌شود.غذاهای گیاهی مانند اسفناج و سبزیجات سرشار از آهن هستند.با افزودن مقداری ویتامین C نظیر پرتقال، آب‌پرتقال، گوجه‌فرنگی، کیوی، توت‌فرنگی به غذای کودکان آهن موجود در غذا بهتر جذب می‌شود .

آنتی‌اکسیدان

مواد غذایی آنتی‌اکسیدان شامل ویتامین C و E و بتاکاروتن و سلنیوم از بیماری‌های مزمن در بالغین مانند سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند.اگر چه این اثرات هنوز در حال تحقیق می‌باشد.آنتی‌اکسیدان‌ها بر خلاف رادیکال‌های آزاد مضر برای بدن موثر است.

رادیکال آزاد در نتیجه متابولیسم مواد غذایی و همینطور در مواجهه با آلودگی هوا مثل دود سیگار و نور خورشید شدید ایجاد می‌شود و در اثر تجمع رادیکال آزاد DNA که برای نسخه‌برداری ژنتیک در ترمیم سلولی مورد نیاز است تخریب می‌شود.آنتی‌اکسیدان‌ها در میوه‌های رنگی و سبزیجات مثل توت‌فرنگی و بقیه توت‌ها، بروکلی، اسفناج، گوجه‌فرنگی، گیلاس، هویج به فراوانی وجود دارد .


فیبر

کربوهیدارت موجود در گیاهان از نوع کربوهیدارت پیچیده با کالری کم است.کودکان به‌علت عدم هضم فیبر موجود در غذا نمی‌توانند به‌طور کامل کالری به‌دست آورند.

محققان در یک مطالعه نشان دادند فیبر موجود در غذا در کاهش بروز دیابت نوع ۲ و افزایش سطح کلسترول در بالغین و احتمالا در کودکان موثر است.محصولات گیاهی برای جلوگیری از یبوست و سیری زودرس در کودکان موثر است .

غذای با فیبر زیاد شامل دانه‌های گیاهان، سبزیجات و میوه‌هاست و باعث ایجاد سیری به مدت طولانی با افزایش حجم معده می‌شود.این مواد همچنین مملو از ویتامین و مواد معدنی می‌باشند .بنابراین کودک ۱۳‌ساله نیاز روزانه به 18 گرم فیبر نیاز دارد .آرمان 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: