کد خبر: ۲۳۲۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 18
«رضا» 32 ساله به‌دلیل سرماخوردگی شدید و عفونت خانه نشین شده بود. چند روز اول سعی کرد با خوردن داروهای سرماخوردگی و چرک خشک کن، در خانه خود را درمان کند اما حالش هر روز وخیم‌تر می‌شد
شفاآنلاین>سلامت مرد جوان که برای درمان سرماخوردگی شدید و عفونتش به بیمارستان رفته بود، به خاطر بی‌توجهی کادر درمانی و پزشکان اورژانس جان باخت.

به‌گزارش شفاآنلاین، رسیدگی به این پرونده از زمستان 4 سال قبل آغاز شد. «رضا» 32 ساله به‌دلیل سرماخوردگی شدید و عفونت خانه نشین شده بود. چند روز اول سعی کرد با خوردن داروهای سرماخوردگی و چرک خشک کن، در خانه خود را درمان کند اما حالش هر روز وخیم‌تر می‌شد. شرایط «رضا» پس از یک هفته آنقدر بحرانی شد که خانواده‌اش او را شبانه به بیمارستانی در اطراف تهران رساندند. با وجودی که تب «رضا» بالا بود و بی‌حال روی تخت افتاده بود، اما پزشک اورژانس دستور بستری مرد جوان را نداد و با تشخیص آنفلوآنزا، او را با نسخه‌ای جدید راهی خانه کرد.

نیمه‌های شب «رضا» که در تب شدید می‌سوخت، دچار تنگی نفس شد. همسر و فرزندانش هراسان با اورژانس تماس گرفتند و این بار «رضا» را به یکی از بیمارستان‌های پایتخت انتقال دادند. اقدامات اولیه درمانی انجام و وی در اورژانس بستری شد اما نزدیک صبح بود که کادر بخش اورژانس با فریادهای همسر او بر بالینش حاضر شدند. شواهد نشان می‌داد بیمار دچار حمله قلبی شده و باید بلافاصله در بخش سی سی یو بستری می‌شد. با توجه به وضعیت بحرانی بیمار(Patient)، چند پزشک او را ویزیت کردند اما با وجود اقدامات پزشکی «رضا» ایست قلبی کرد و در بهت و حیرت خانواده‌اش روی تخت بیمارستان تسلیم مرگ شد.

اهمال کادر درمانی عامل مرگ مرد جوان
خانواده داغدار «رضا» که باورشان نمی‌شد به خاطر یک سرماخوردگی، عزیزشان را از دست داده باشند، در حالی که کادر درمانی هر دو بیمارستان را در این اتفاق غم انگیز مقصر می‌دانستند با مراجعه به دادسرای جرایم پزشکی دارویی(ناحیه 19) تهران شکایت کردند. پرونده مرگ «رضا» به دستور بازپرس به کمیسیون پزشکی فرستاده و 6 ماه پس از حادثه نخستین جلسه با حضور سه کارشناس برگزار شد. با توجه به اینکه کالبدشکافی انجام نشده بود تعیین علت دقیق مرگ ممکن نبود بنابراین سه عضو کمیسیون با بررسی شواهد و مدارک پزشکی بیمار و شنیدن اظهارات همسر او، پزشک اورژانس بیمارستان اول را به میزان 10 درصد مقصر شناختند و 90 درصد را نیز مربوط به ذات بیماری دانستند. این رأی با اعتراض متهم پرونده به کمیسیون 5 نفره ارجاع شد اما اعضای این کمیسیون کادر درمانی هر دو بیمارستان را بی‌تقصیر خواند و ذات بیماری را علت تامه مرگ «رضا» عنوان کردند.

به این ترتیب سومین کمیسیون، این بار با حضور7 نفر برگزار شد و اعضا با توجه به مستندات پرونده پزشکی علت احتمالی مرگ مرد جوان را عفونت ویروسی پیشرونده و التهاب عضله قلب اعلام کردند و متخصص اورژانس (Emergency)بیمارستان اول را به علت درمان نامناسب و ترخیص زود هنگام بیمار با توجه به وخامت وضعیت جسمانی او به میزان 10 درصد، دو متخصص داخلی بیمارستان دوم را به‌دلیل عدم مدیریت صحیح در روند درمان بیمار در مجموع 10 درصد و مسئول فنی وقت بیمارستان دوم را به‌دلیل عدم حضور پزشک اورژانس و نظارت نکردن بر روند درمان بیمار 10 درصد مقصر شناختند.

رأی این کمیسیون با اعتراض طرفین این بار در کمیسیون 9 نفره مورد بررسی قرار گرفت و کارشناسان، متخصص اورژانس بیمارستان اول را به میزان 5 درصد، دو متخصص داخل بیمارستان دوم را در مجموع به 5 درصد و و مسئول فنی وقت بیمارستان دوم را نیز به میزان 10 درصد مقصر شناختند.

با اعلام این رأی، کیفرخواست پرونده با موضوع قتل غیرعمدی ناشی از قصور پزشکی صادر و پرونده برای رسیدگی به شعبه 1043 دادگاه کیفری 2(مجتمع شهید قدوسی) به ریاست قاضی محبوب افراسیاب ارسال شد. قاضی نیز پس از بررسی پرونده، شنیدن اظهارات متهمان و خانواده «رضا»، هر 4 متهم پرونده را از جنبه عمومی جرم به پرداخت 3 میلیون و 600 هزار تومان جزای نقدی جایگزین حبس و همچنین از جنبه خصوصی متخصص اورژانس بیمارستان اول را به پرداخت 5 درصد، دو متخصص داخلی بیمارستان دوم را هر کدام 2 و نیم درصد و مسئول فنی وقت بیمارستان دوم را به پرداخت 9 درصد دیه کامل انسان محکوم کرد.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: