کد خبر: ۲۳۲۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 15
هویج سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است. بتاکاروتن باعث رنگ نارنجی هویج می‌شود. ویتامین A نقش مهمی در بینایی دارد
شفاآنلاین>سلامت>مردم اغلب بر این باورند که کاهش دید چشم، نتیجه‌ اجتناب‌ناپذیر بالارفتن سن یا خستگی چشم است.

 به گزارش شفاآنلاین،اما حقیقت آن است که سبک زندگی سالم، می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات چشمی را تاحدزیادی کاهش بدهد و در حفظ سلامت چشم موثر باشد.در ادامه با اطلاعات مفیدی درباره‌‌ خوراکی‌های مفید برای چشم و راه‌های مراقبت از چشم آشنا می‌شوید.

ماهی

بسیاری از ماهی‌ها غنی از اسیدهای چرب امگا۳ هستند. ماهی‌های روغنی ماهی‌هایی هستند که در شکم و بافت‌های بدن‌شان روغن دارند، به همین دلیل، خوردن این ماهی‌ها باعث افزایش سطح روغن ماهی غنی از امگا۳ می‌شود. ماهی‌هایی که دارای سطح بالای امگا ۳ هستند عبارتنداز: ماهی تن، سالمون و قزل‌آلا.برخی مطالعات نشان داده‌اند که روغن ماهی می‌تواند خشکی چشم<Dry eye>، ازجمله خشکی چشم ناشی از کار زیاد با رایانه را از بین ببرد.

آجیل و حبوبات

آجیل هم غنی از اسیدهای چرب امگا۳ است. آجیل حاوی مقادیر بالایی از ویتامین E نیز هست که می‌تواند چشم را از آسیب‌های ناشی از بالارفتن سن محافظت کند. آجیل‌ها و حبوباتی که برای سلامت چشم مفید هستند عبارتنداز: گردو، آجیل برزیلی، بادام هندی، بادام‌زمینی و عدس.

دانه‌ها

دانه‌ها هم مانند آجیل و حبوبات، سرشار از امگا۳ و منبع غنی‌ای برای ویتامین E هستند.

مرکبات

مرکبات غنی از ویتامین C هستند. این ویتامین هم مانند ویتامین E، یک آنتی‌اکسیدان است که انجمن بینایی آمریکا (AOA)، برای محافظت از چشم درمقابل آسیب‌های ناشی از بالارفتن سن توصیه کرده است. مرکبات غنی از ویتامین C عبارتنداز: لیمو ترش، پرتقال، گریپ‌فروت.

سبزیجات برگ‌سبز

سبزیجات برگ‌سبز غنی از لوتئين و زآگزانتین هستند و همچنین منبع خوبی از ویتامین C محسوب می‌شوند.

هویج

هویج سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است. بتاکاروتن باعث رنگ نارنجی هویج می‌شود. ویتامین A نقش مهمی در بینایی دارد. این ویتامین بخش از یک پروتئين به‌نام رودوپسین است که به شبکیه کمک می‌کند، نور را جذب کند. تحقیقات روی نقش بتاکاروتن در بینایی نتایج متفاوتی را به‌دنبال داشته‌اند، اما در هرصورت، بدن ما برای ساخت ویتامین A، به این ماده نیاز دارد.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین هم مانند هویج سرشار از بتاکاروتن است. این ماده‌ غذایی منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان ویتامین E است.

گوشت گاو

گوشت گاو غنی از روی است که با سلامت چشم در بلندمدت ارتباط دارد. روی می‌تواند به تاخیر در کاهش بینایی با بالارفتن سن و تباهی لکه‌‌زرد کمک کند. بافت چشم، به‌ویژه در شبکیه و بافت عروقیِ اطراف شبکیه، حاوی سطح بالایی از روی است.آرمان 
برچسب ها: خشکی چشم ، بینایی ، چشم ، ماهی ، امگا3
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: