به هیچ وجه موافق گسست آموزش عالی پزشکی از نظام بهداشتی درمانی نیستیم، چرا که این دو، جزء لاینفک هم هستند
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه یکی از علل دستاوردهای بزرگ کشور در عرصههای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ادغام آموزش با نظام ارائه خدمت است، گفت: به هیچ وجه موافق گسست آموزش از نظام بهداشتی درمانی نیستیم.
به گزارش شفا آنلاین، سعید نمکی در حاشیه افتتاحیه دوازدهمین جشنواره شهید مطهری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه معاونت آموزشی این نشست را بر مبنای تحول نظام آموزش پزشکی برگزار کرده است، گفت: دراین برنامه شاهد حضور اساتید برجسته پزشکی، روسای دانشگاههای علوم پزشکی، دانشجویان و تمام صاحب نظران این حوزه بودیم .وزیر بهداشت ادامه داد: در طول سالهای پس از انقلاب، دستاوردهای قابل توجهی در شاخصهای ارزنده در زمینه بهداشت و درمان و نیز در عرصه آموزش علوم پزشکی داشته ایم که قابل تحسین است و ما امروز جزو یکی از بهترین کشورهای منطقه شرق مدیترانه بوده و در رنکینگ های جهانی جایگاه ویژه ای داریم.وی یکی از چالش های پیشروی حوزه سلامت را، بیمارستان محور بودن آموزش پزشکی دانست و گفت: باید جامعه محور بودن آموزش را به جای بیمارستان محور بودن در آموزش پزشکی تقویت کنیم. دورههای آموزش را در همه رشتهها واکاوی کرده و طول مدت آموزش پزشکی را کاهش دهیم.نمکی گفت: اگر بتوانیم به سوالاتی ازقبیل اینکه چه کسی را با چه سطحی، با چه هزینه ای، توسط چه کسی و برای چه جایگاهی آموزش بدهیم، جواب دهیم و نیز بدانیم که فارغ التحصیلان ما چه مهارت هایی را کسب کنند که بتوانند در نظام ارائه خدمت مفید باشند، از کارهای بزرگ است.وزیر بهداشت تصریح کرد: ادغام بعضی از دانش های بومی در علم پزشکی و آشنایی پزشکان با بزرگان طب سنتی و فرهنگ اصیل ایرانی از مواردی است که به اعتلای فرهنگ دانشجویان و افزایش ماندگاری در سرزمین مادری کمک می کند.وی اضافه کرد: در دنیا به عنوان ایجاد انگیزه، فارغ التحصیل رتبه اول مستقیم وارد دوره تخصص می شوند، ماهم به این موضوع اعتقاد داریم و سالانه ۵۰-۶۰ دانشجو صاحب رتبه اول هستند که می توانند مستقیم به دوره های تخصص وارد شوند.به گزارش وب دا نمکی در پایان با تاکید بر اینکه یکی از علل دستاوردهای بزرگ چه درعرصههای بهداشت و درمان و چه آموزش عالی پزشکی، ادغام آموزش با نظام ارائه خدمت است، عنوان کرد: به هیچ وجه موافق گسست آموزش عالی پزشکی از نظام بهداشتی درمانی نیستیم، چرا که این دو، جزء لاینفک هم هستند، اما راهکارهایی را در دست مطالعه داریم تا روسای دانشگاههای علوم پزشکی، وقت بیشتری را به بحث آموزش و پژوهش اختصاص دهند تا گرفتاریهای آنها در حوزه بهداشت و درمان، آنها را از کیفیت آموزش پزشکی غافل نکند.