کد خبر: ۲۳۰۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 01
از این هشت نفر کارگر مصدوم، ۳ نفر به صورت سرپایی درمان شدند و پنج نفر هم با آمبولانس اورژانس به بیمارستان منتقل شده‌اند
 شفاآنلاین>اجتماعی>حوادث> انفجار و آتش‌سوزی در بخشی از تونل بزرگ البرز در منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال که سبب ریزش بخشی از این تونل شد با مرگ 3 کارگر و زخمی شدن 8 کارگر دیگر همراه بود.

به گزارش شفاآنلاین،صبح دیروز کارگران کار خود را طبق معمول در تونل در حال ساخت حوالی سیاه بیشه قبل از پل زنگوله در آزادراه تهران – شمال در عمق 1900 متری آغاز کرده بودند که ناگهان در جریان انفجاری مهیب آتش شعله کشید و با فرو ریختن تونل این کارگران در فضایی بشدت تیره از دود و غبار محبوس شدند.

 این حادثه ساعت ۸:۵۸ دیروز (سه‌شنبه) رخ داد که نیروهای اورژانس با تجهیزاتی همراه با یک بالگرد برای نجات محبوس شدگان به محل حادثه اعزام شدند.

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اتفاقی که در تونل در حال ساخت البرز در منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال ‌رخ داد، گفت: در بخشی از تونل بزرگ البرز در منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال انفجار و آتش‌سوزی رخ داد که 3 کارگر دچار سوختگی<Burn> شدید شده و جانشان را از دست دادند. به گفته وی هشت نفر از کارگران شرکت جنرال مکانیک از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان در این قسمت تونل در حال فعالیت بودند که پس از بروز حادثه در تونل محبوس شدند.

وی گفت: این اتفاق در بخش خروجی تونل به سمت مازندران رخ داد. طبق آخرین اطلا‌عات ظاهراً انفجار یا اتصال برق یا هر چیز دیگر در این بخش از تونل موجب بروز آتش‌سوزی شده است، در حالی که آن قسمت تونل تقریباً تکمیل بوده و نیازمند هیچ انفجاری نبوده است.

نشت گاز متان علت انفجار

حسین شاپور- مسئول دفتر مدیرعامل شرکت تالون، پیمانکار آزادراه تهران-شمال درباره حادثه صبح دیروز در این پروژه گفت: این حادثه در عمق تقریباً ۱۹۰۰ متری دهانه شمالی تونل و در زمان کار کارگران رخ داده است. از قبل ریزشی در آن قسمت بوده و در زمان فعالیت کارگران، نشتی گاز متان موجب انفجار<Explosion> و ریزش شد. البته ابعاد حادثه تا دهانه جنوبی تونل که زیر نظر شرکت پیمانکاری جنرال بود، کشیده شد.

او گفت: تونلی که حادثه در آن رخ داد، ۶۴۰۰ متر طول دارد. البته کپسولی که در آنجا بود، قبلاً از سوی کارشناسان بخش فنی، بازرسی شده و مشکلی نشان نداده بود. با این حال، در چنین عمق زیادی، وقتی لایه‌های رسوبی جابه‌جا می‌شوند و در زمین شکاف به وجود می‌آید در آن نقطه گاز متان ایجاد می‌شود. البته این یک امر طبیعی است.

گاز متان تنها با دستگاه قابل تشخیص است اما کارشناسان فنی ما آنجا را در بررسی‌های قبلی‌شان خطرناک تشخیص نداده بودند.مسئول دفتر مدیرعامل شرکت تالن افزود: تونلی که انفجار در آن رخ داد، بزرگترین تونل این پروژه است.

 این تونل و کارگاه آن بسیار بزرگ و مجهز هستند. حدود ۴۰۰ نفر در آنجا مشغول به فعالیت هستند و قراردادهای شش ماه به بالا دارند.

 در آنجا امکاناتی نظیر بهداری با پزشک و آمبولانس هم وجود دارد.شاپور درباره مصدومان و کشته‌شدگان این حادثه گفت: ۸ نفر در زمان وقوع انفجار در آن قسمت از تونل بوده‌اند که از این میان، 3نفر جان خود را از دست دادند. 

۲ نفر دیگر از طرف دهانه جنوبی تونل که زیر نظر شرکت پیمانکاری جنرال (از پیمانکاران اقماری تالن) بود و سوختگی داشتند، خارج شدند. ۳ نفر دیگر که سوختگی شدید داشتند به محض بیرون آورده شدن از تونل، به بیمارستان اعزام شدند و تحت مراقبت قرار گرفتند.او اظهار داشت: این افراد زیر نظر مستقیم شرکت ما نبودند بلکه برای یک پیمانکار دیگر طرف قرارداد با ما به نام شرکت جنرال کار می‌کردند. در واقع، جنرال پیمانکار اقماری ما است.

تونل‌های چالوس و کندوان سالم هستند

عباسعلی نجفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران با اشاره به حادثه آتش‌سوزی در تونل آزاده راه تهران - شمال، گفت: این حادثه در قطعه اول آزادراه تهران شمال و در تونل در حال احداث اتفاق افتاده است و چون مسیر به راهداری تحویل داده نشده، نیروهای اداره‌کل راهداری مازندران در داخل آن حضور ندارند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران یادآوری کرد: تونل‌های محورهای چالوس و کندوان هیچ مشکلی ندارند و نیروهای راهداری مازندران در سلامت کامل هستند. کارگرانی هم که در تونل قطعه اول حضور دارند مربوط به پیمانکار در حال اجرای پروژه هستند.ظاهراً به علت تجمیع گاز متان و انفجار آن، آتش‌سوزی در تونل رخ داده است که این آتش‌سوزی منجر به مجروح شدن هشت کارگر پیمانکار در داخل تونل شد.

 تخلیه تونل تهران – شمال

یکی از مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که به محل حادثه اعزام شده بود گفت: از ۱۱ کارگری که در حادثه دیروز تونل البرز دچار سانحه شده بودند، ۳ نفر جان باختند و هشت نفر هم مصدوم شده‌اند.

از این هشت نفر کارگر مصدوم، ۳ نفر به صورت سرپایی درمان شدند و پنج نفر هم با آمبولانس اورژانس به بیمارستان منتقل شده‌اند.

وی گفت علت وقوع این آتش‌سوزی هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است اما پیش از این تراکم گاز متان در تونل بزرگ البرز و انفجار آن، علت احتمالی انفجار و آتش سوزی اعلام شده بود که این موضوع نیازمند بررسی دقیق‌تر است.

این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور عصر دیروز اعلام کرد: در حال حاضر تونل تخلیه شده است.

فن‌های مکنده کم قدرت

سید حسین میرشفیع -معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- نیز گفت: در مراحل اجرایی پروژه‌های ساخت تونل، از فن‌های مکنده برای تخلیه مقطعی محیط استفاده می‌شود اما این مکنده‌ها مانند دستگاه‌های تهویه بلندمدت تونل در حین بهره‌برداری نیستند که قدرت زیادی داشته باشند. فن‌های موجود امکان پوشش دود موجود در تونل را ندارند.

انتقال مجروحان به کرج

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرز اعلام کرد که پنج مصدوم حادثه انفجار و ریزش تونل البرز در آزاد راه تهران - شمال توسط بالگرد به بیمارستان شهید مدنی کرج انتقال یافتند.

دکتر مهرداد بابایی عصر دیروز گفت: طبق بررسی‌ها، 11 نفر براثر انفجار گازمتان با منبع نامشخص در تونل در دست ساخت البرز واقع در منطقه سیاه بیشه استان مازندران دچار حادثه شدند که سه نفر از آنان در دم جان باختند.

سه نفر هم دچار سوختگی سطحی شده بودند که توسط امدادگران استان مازندران به صورت سرپایی مداوا شدند و پنج نفر دیگر این حادثه دچار سوختگی شدید شدند که توسط بالگرد اورژانس استان البرز به بیمارستان شهید مدنی کرج انتقال یافتند.

عصر دیروز فرماندار چالوس اعلام کرد: نشت گاز متان باعث اشتعال و انفجار و همچنین منجر به ریزش تونل آزادراه تهران-شمال شده است.وی در جمع خبرنگاران در ارتباط با حادثه تونل البرز گفت: نشت گاز متان باعث اشتعال و انفجار در تونل بوده که منجر به ریزش تونل شده، همچنین موجب موج انفجار نیزشده است.

فرماندار شهرستان چالوس گفت: گاز متان در تونل تا حدی زیاد بود که امدادگران را برای نجات مصدومان با مشکل روبه‌رو کرده بود. ایران 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: