کد خبر: ۲۳۰۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019April 28
سفر ییلژان بیرتانوف به دنبال سفر آبان ماه 97 وزیر سابق بهداشت ایران به این کشور انجام می شود. این سفر در راستای همکاری های بسیار خوب ایران و قزاقستان و هماهنگی های سران دو کشور اتفاق می افتد
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل گفت: ییلژان بیرتانوف، وزیر بهداشت کشور قزاقستان عصر امروز وارد تهران می شود و روز دوشنبه در نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت در جزیره کیش شرکت می کند.

به گزارش شفا آنلاین، محسن اسدی لاری درباره سفر وزیر بهداشت کشور قزاقستان به ایران افزود: سفر ییلژان بیرتانوف به دنبال سفر آبان ماه 97 وزیر سابق بهداشت ایران به این کشور انجام می شود. این سفر در راستای همکاری های بسیار خوب ایران و قزاقستان و هماهنگی های سران دو کشور اتفاق می افتد.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل ادامه داد: اولین برنامه وزیر بهداشت قزاقستان، بازدید از یک مرکز بهداشتی و درمانی در اسلامشهر است و سپس در نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت در جزیره کیش شرکت کرده و بعد به تهران باز می گردد. روز سه شنبه قرار است که آقای بیرتانوف از یک بیمارستان و شرکت دارویی بازدید داشته باشد و همچنین در برنامه روز سلامت ایران و قزاقستان در وزارت بهداشت شرکت کند. در این برنامه به واسطه اقدامات وزیر بهداشت قزاقستان در زمینه مراقبت های اولیه سلامت از آقای بیرتانوف تقدیر به عمل می آید.

وی افزود: ایران و قزاقستان در حوزه سلامت همکاری های علمی و آموزشی، پزشکی، فناوری و دارویی و گردشگری سلامت خواهند داشت. ظرفیت مناسبی برای همکاری بین دو کشور در حوزه سلامت وجود دارد.

اسدی لاری گفت: مدت ها بود که به دنبال ارتقای سطح همکاری ها در حوزه سلامت بودیم، اما به دلایل متعددی تاکنون اتفاق نیفتاده بود و امیدواریم پس از این بتوانیم ارتباط گسترده و مناسبی در حوزه های مختلف و از جمله سلامت داشته باشیم. مواردی مانند درمان ناباروری، پیوند عضو و سلول های بنیادی(Stem Cells) از جمله مواردی است که در همکاری های دو کشور در حوزه سلامت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل تصریح کرد: آقای بیرتانوف در دنیا مشهور به نظام مراقبت های اولیه سلامت و ارتقای پوشش همگانی سلامت است. چهلمین سالگرد مراقبت های اولیه سلامت سال گذشته در قزاقستان برگزار شد و با توجه به اینکه نظام مراقبت های اولیه سلامت ایران نیز در جهان مشهور و مبتنی بر فناوری های بومی است، این علاقه برای همکاری بین دو کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: نظام مراقبت اولیه سلامت در ایران به قدری کارآمد بوده که در جریان حادثه اخیر سیل، اقدامات مناسبی در جهت بهداشت محیط، واکسیناسیون، مراقبت مادر و کودک، مراقبت از بیماری ها و غیره انجام شد.

وی اضافه کرد: در جریان دیدار نخست وزیر پاکستان نیز به این موضوع به صورت مستقیم اشاره شد که نظام مراقبت های اولیه سلامت ایران الگویی برای کشورهای منطقه و حتی کل دنیا است. همچنین وزیر بهداشت عراق نیز در جریان سفر اخیر وزیر بهداشت ایران به این کشور، تقاضای مشابهی برای الگوبرداری از نظام مراقبت های اولیه سلامت ایران انجام شد.

 قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل تاکید کرد: همکاری با کشورهای همسایه در حوزه سلامت می تواند برای ارتقای سلامت مردم ایران نیز مفید باشد.

وزیر سابق بهداشت ایران در آبان 97 به کشور قزاقستان سفر کرده و در اجلاس جهانی مراقبت های بهداشتی اولیه در آستانه شرکت کرده بود.

در حاشیه این اجلاس، تفاهم ‌نامه همکاری های مشترک ایران و قزاقستان به امضای وزیر بهداشت دو کشور رسیده بود. بر اساس این تفاهم نامه قرار شد دو طرف در زمینه مراقبت های اولیه سلامت، پژوهش و آموزش علوم پزشکی، بیماری های غیرواگیر، توانمندسازی نیروی انسانی و دارو و تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) همکاری کنند.

اجلاس جهانی مراقبت های بهداشتی اولیه، همزمان با چهلمین سالگرد بیانیه آلماتا با حضور 194 وزیر بهداشت و تعدادی از روسای جمهور کشورهای جهان به مدت دو روز و در روزهای سه و چهار آبان ماه 97 به میزبانی آستانه قزاقستان برگزار شده بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: