کد خبر: ۲۳۰۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019April 23
طبق نظر متخصصان، کودکان زیر دو سال نباید به تماشای تلویزیون بنشینند. بین دو تا پنج سال، مدت زمان تماشای روزانه آن‌ها نباید بیش از یک ساعت باشد و کودکان بزرگ تر از پنج سال نیز حداکثر دو ساعت در روز می‌توانند تلویزیون تماشا کنند
شفا آنلاین>اجتماعی>  این روزها داستان پخش آگهی‌های بازرگانی در بین برنامه‌های کودک با پخش چند آگهی بازرگانی جنجال‌برانگیز از شبکه پویا بالا گرفته است؛ تبلیغ کرم دور چشم، محصولاتی برای درمان سفیدی مو و البته یک تبلت ویژه کودکان. البته مورد آخر نه خود کالا که روش تبلیغ آن، از طرف بسیاری از والدین انتقاد شده است.

در نهایت در 29 فروردین، اداره کل بازرگانی در نامه‌ای اعلام کرد که آگهی‌های بازرگانی بین برنامه‌های کودک باید مبتنی بر موازینی باشد و رفتارهای آموزنده را تبلیغ کند. هر چند این نامه گام مثبتی تلقی می‌شود اما به نظر می‌رسد نکته‌ای مغفول مانده است چرا که در این نامه تنها روی «روش» تبلیغ تاکید شده است و ظاهرا محدودیت جدیدی درباره کالای مجاز برای تبلیغ مابین برنامه‌های کودک اعلام نشده است و هنوز مشخص نیست که بر فرض استفاده از روش مناسب آیا کرم دور چشم اجازه تبلیغ مابین برنامه کودک را خواهد داشت یا خیر؟

جدای از اقداماتی که از مدیران صدا و سیما در این زمینه انتظار می‌رود، خود والدین نیز می‌توانند با توجه به نکاتی، عوارض آگهی‌های بازرگانی را کاهش دهند.

   زمان را محدود کنید
طبق نظر متخصصان، کودکان زیر دو سال نباید به تماشای تلویزیون بنشینند. بین دو تا پنج سال، مدت زمان تماشای روزانه آن‌ها نباید بیش از یک ساعت باشد و کودکان بزرگ تر از پنج سال نیز حداکثر دو ساعت در روز می‌توانند تلویزیون تماشا کنند. رعایت این زمان‌ها هم به سلامت جسمی فرزند شما کمک می‌کند و هم عوارض آگهی‌ها را  کاهش می‌دهد.

   همراهی با کودک را جدی بگیرید
نشستن کنار کودک و تماشای برنامه با او، از جهات متعددی برای کودک شما مفید است. درخصوص آگهی‌ها، زمانی که شما در جریان نوع آگهی باشید، بهتر می‌توانید متوجه عوارض احتمالی شوید و البته برای او مواردی را توضیح دهید.

   با پرسش، ذهن او را فعال کنید
بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکان حتی تا حدود هشت سالگی توان ارزیابی تبلیغات را ندارند و به راحتی هر ادعایی را باور می‌کنند. با توجه به این موضوع، اهمیت دارد که به ویژه در سنین دبستان به بعد، گاهی با طرح سوالاتی درباره تبلیغات، کودکتان را به چالش بکشید. این که آیا واقعا در چند ثانیه می‌شود غذایی را پخت یا این که آیا تبدیل یک نقاشی به یک خوراکی امکان‌پذیر هست یا نه؟ با طرح سوال، شما به نوعی ذهن او را عادت می‌دهید تا در مقابل ادعاهای آگهی‌های بازرگانی شروع به پرسش کند و هر چیزی را سریع باور نکند.

   گاهی به او فرصت امتحان دهید
در مقابل اصرار فرزندتان به خرید محصولاتی که تبلیغ آن‌ها را تماشا کرده است همواره مخالفت نکنید و هرازگاهی با خواسته فرزندتان (البته متناسب با بودجه خانواده و امکان استفاده از محصول) همراهی کنید. بعد از خرید اما حتما با او به گفت وگو بنشینید. از او بپرسید آیا محصول آن قدر که در تبلیغ نمایش داده شده، جالب بوده است؟ و آیا او هم مانند کودکان حاضر در تبلیغات، به محض رسیدن به آن محصول فوق‌العاده شاد شده است؟ یادمان باشد، نه فقط کودکان که بسیاری از بزرگ سالان نیز در نتیجه مواجهه با تبلیغات، تصوری اغراق‌آمیز از محصولات پیدا می‌کنند. پس به فرزندتان فرصت دهید تا از همین سن پایین متوجه شود که آن چه در واقعیت می‌گذرد با آن چه در دنیای تبلیغات در حال گذر است، متفاوت است.خراسان

نویسنده : نرگس عزیزی| کارشناس ارشد مشاوره


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: