کد خبر: ۲۲۹۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019April 22
آنتی‌اکسیدان‌ها باعث کاهش عوامل شیمیایی مخرب بر اثر افسرگی و استرس‌های فیزیولوژیکی و محیطی در خون می‌شود و این خاصیت در ویتامین E و C موجود است و سبزی‌ها و میوه‌ها منبع غنی این ویتامین‌ها هستند
شفاآنلاین>سلامت>یک متخصص تغذیه گفت: مواد غذایی حاوی کربوهیدرات شامل میوه‌ها و سبزی‌ها، مغزها، غلات سبوس‌دار و لبنیات می‌تواند استرس ناشی از شرایط زندگی شهرنشینی را کنترل و افسردگی را درمان کند.عباس گودرزی افزود: مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدارت سبب آزادسازی انسولین شده و انسولین باعث می‌شود تمام اسیدآمینه‌های موجود در خون جذب سلول‌های بدن شوند. 

به گزارش شفاآنلاین،در نتیجه مقدار زیاد تریپتوفان در جریان خون باقی می‌ماند و به مغز وارد شده، تبدیل به سروتونین می‌شود و در نهایت مقدار سروتونین به‌عنوان عامل کاهش‌دهنده استرس در مغز افزایش می‌یابد.وی اظهار داشت: سبزی‌ها و میوه‌ها منبع خوبی از ویتامین C هستند، دریافت کافی ویتامین C در مقابله با افسرگی و استرس بسیار مهم است و در واقع، در دوره‌های طولانی مدت از افسرگی و استرس کاهش می‌یابد.

گودرزی ادامه داد: منابع غذایی غنی از این ویتامین شامل انواع مرکبات، کیوی، توت‌فرنگی، خربزه، سبزی‌هایی مانند گوجه‌فرنگی، فلفل سبز، انواع فلفل‌های دلمه‌ای، کلم، گل‌کلم و غیره است و توصیه می‌شود روزانه سه تا پنج واحد سبزی و دو تا چهار واحد میوه مصرف شود و حداقل یک واحد از سبزی و میوه مصرفی از منابع غنی از ویتامین c باشد.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که باعث محافظت در برابر آسیب سلولی ناشی از مولکول‌هایی به‌نام رادیکال‌های آزاد می‌شوند و برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد و افزایش ایمنی بدن در مقابل انواع بیماری‌ها از جمله افسردگی و استرس نقش اساسی دارند.

گودرزی تاکید کرد: آنتی‌اکسیدان‌ها باعث کاهش عوامل شیمیایی مخرب بر اثر افسرگی و استرس‌های فیزیولوژیکی و محیطی در خون می‌شود و این خاصیت در ویتامین E و C موجود است و سبزی‌ها و میوه‌ها منبع غنی این ویتامین‌ها هستند.به گفته وی، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، فلفل‌فرنگی، مرکبات، توت‌فرنگی و کیوی به‌علت داشتن ویتامین C در تقویت قدرت فکری و آرامش اعصاب نقش بسزایی ایفا می‌کنند و ویتامین C موجود در مرکبات می‌تواند سطح هورمون ایجادکننده افسردگی و استرس را پایین آورده و همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

گودرزی افزود: جوانه گندم، مغزها، دانه میوه‌ها، غلات سبوس‌دار، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مثل جعفری، برگ چغندر، برگه‌های تیره رنگ کاهو و روغن‌های گیاهی مثل آفتابگردان ذرت و کلزا و سویا، زرده تخم‌مرغ، جگر، چربی شیر و لبنیات و میگو سرشار از ویتامین E هستند و توصیه می‌شود برای تامین این ویتامین برای پخت و پز از روغن‌های مایع مثل آفتابگردان مصرف و به‌جای مصرف سس با سالاد از روغن زیتون استفاده شود.

وی ادامه داد: منیزیم ماده‌ای معدنی است که باعث آرامش سیستم اعصاب <Nerves>مرکزی می‌شود، این ماده به بدن کمک می‌کند تا با استرس مقابه کند، همچنین افرادی که به‌واسطه شغل یا به‌هر دلیلی استرس زیادی را تجربه می‌کنند، نیازمند مقدار بیشتری منیزیم نسبت به سایرین هستند.

گودرزی تصریح کرد: منیزیم یکی از مواد مغذی موجود در سبزی‌هاست که با خوردن مقدار مناسبی از سبزی‌ها، منیزیم خون افزایش یافته و در نتیجه کورتیزول (هورمون ایجادکننده استرس) خون در بدن متعادل شده و باعث کاهش سردرد و خستگی ناشی از افسردگی و استرس می‌شود.

گودرزی خاطرنشان کرد: ویتامین B9 یا فولات یا اسیدفولیک یکی از ویتامین‌های مهم در حفظ سلامت سیستم عصبی است که کمبود آن می‌تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به این اختلال عصبی قرار دهد.

به گفته وی، افرادی که مبتلا به افسردگی هستند و سطح خونی فولات آنها پایین‌تر از حد طبیعی است، هفت ‌درصد به درمان با داروهای ضد افسردگی جواب می‌دهند، بر همین اساس بسیاری از روانپزشکان برای درمان افسردگی و بهبود اثربخشی داروهای ضد افسردگی اسیدفولیک تجویز می‌کنند.گودرزی اظهار داشت: بهترین منابع ویتامین B9 شامل سبزی‌های برگ‌سبز تیره رنگ همچون اسفناج، انوع سبزی مثل جعفری، کاهو، جگر، میوه‌ها و حبوبات است.

صبحانه‌ای برای مبتلایان به دیابت نوع 2

یافته‌های پزشکی نشان می‌دهد صبحانه‌ای با میزان چربی بالا و کربوهیدرات پایین به افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می‌کند تا قند خون خود را در طول روز کنترل کنند.متخصصان تغذیه در یک بررسی جدید تاکید کردند: مبتلایان به دیابت نوع دو باید تخم‌مرغ را در وعده غذایی صبحانه خود بگنجانند.

به گفته متخصصان آمریکایی افزایش قابل توجه قند خون که به‌دنبال مصرف صبحانه اتفاق می‌افتد ناشی از ترکیب مقاومت انسولین به هنگام صبح در این بیماران و مصرف صبحانه‌های حاوی میزان کربوهیدرات بالاست.آنها اظهار داشتند: صبحانه از جمله وعده‌های غذایی مشکل‌زاست که باعث می‌شود قند خون در مبتلایان به دیابت نوع دو افزایش پیدا کند. 

بررسی‌ها حاکی از آن است که مصرف خوراکی‌هایی با میزان کربوهیدرات پایین و حاوی چربی کافی در وعده غذایی صبحانه روشی ساده برای جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون و کنترل آن در طول روز است. همچنین می‌تواند از دیگر مشکلات ناشی از دیابت بکاهد.

در این مطالعه متخصصان از مبتلایان به دیابت نوع دو که قند خونشان تحت کنترل بود درخواست کردند دو شیوه تغذیه‌ای را امتحان کنند. آنان یک روز در وعده غذایی صبحانه املت مصرف کرده و روز دیگر بلغور جو با میوه مصرف کردند.بنابر گزارش ان‌دی‌تی‌وی، متخصصان مشاهده کردند صبحانه حاوی میزان کربوهیدرات پایین و چربی بالا می‌تواند از افزایش ناگهانی قند خون پس از صرف وعده غذایی صبحانه جلوگیری می‌کند.

همه خواص کیوی

کیوی یک میوه است که سرشار از مواد مغذی و مواد شیمیایی گیاهی است و سلامت شما را بهبود می‌بخشد درادامه با برخی دیگر از خواص این میوه آشنا خواهید شد.

حاوی مواد مغذی

کیوی تنها ۶۱ گرم کالری دارد، این در حالی است که این میوه ۱۵ گرم کربوهیدرات، سه گرم فیبر، ۹ گرم قند دارد. همچنین کیوی منبع غنی از مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین c، کلسیم، آهن، ویتامین B6، منیزیم، پتاسیم، ویتامین K، مس، ویتامین E، فولیک اسید و منگنز است.

هضم پروتئین

پروتئین‌ها در بدن به آمینواسیدها شکسته می‌شوند تا مواد مغذی‌ را به‌وجود بیاورند. این فرایند نیاز به کمک آنزیم پروتئازی به نام «اکتینیدین» دارد که در کیوی یافت می‌شود.

تنظیم فشار خون

حداقل میزان پتاسیم در بدن سطوح الکترولیت را تغییر می‌دهد و منجر به افزایش فشار خون<blood pressure> می‌شود. کیوی حاوی موادی است که میزان سطح پتاسیم را تنظیم و فشار خون را کاهش می‌دهد.

کنترل سطح قند خون

مصرف کربوهیدرات‌ها ضروری است اما دیابتی‌ها با مصرف این ماده دچار مشکل می‌شوند زیرا غذاهایی که دارای کربوهیدرات است سطوح انسولین را افزایش می‌دهد اما کیوی میوه‌ای است که علاوه بر اینکه منبع غنی از کربوهیدرات‌ها است اما شاخص گلوکز پایینی دارد و برای دیابتی‌ها مفید است.آرمان 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: