کد خبر: ۲۲۹۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 18
در این گزارش به برخی باید‌ها و نباید‌های غذایی و نوشیدنی و اینکه کدام خوراکی‌ها را نباید همراه هم مصرف کنیم، از منظر طب ایرانی اشاره می‌کنیم
شفاآنلاین>سلامت> در این گزارش به برخی باید‌ها و نباید‌های غذایی و نوشیدنی و اینکه کدام خوراکی‌ها را نباید همراه هم مصرف کنیم، از منظر طب ایرانی اشاره می‌کنیم.

به گزارش شفاآنلاین، مکتب طب سنتی ایران یکی از غنی‌ترین طب‌های جایگزین است و به‌عنوان یک مکتب کامل، پویا، علمی و با مبانی فکری آزموده‌شده، شناخته می‌شود.

خوردنی‌هایی که همزمان نباید مصرف شود

طب سنتی ایران که ثمره تجربه‌های گسترده دانشمندان و حکمای این سرزمین طی قرون و اعصار متمادی است، توجه بسیاری به امر تغذیه در دو حیطه پیشگیری(prevention) و درمان دارد؛ بدون شک یکی از عوامل مؤثر بر وضعیت سلامت، تغذیه است.

در این مکتب برای مزاج‌های مختلف انسان، غذا‌ها و نوشیدنی‌های مختلف در نظر گرفته شده همچنین اصول صحیحی در خصوص نحوه خوردن و آشامیدن به‌ویژه پرهیز از روی‌هم‌خوری و زمان مناسب تغذیه با ذکر دلایل برای هریک از آن‌ها را مورد تأکید قرار داده است.

در واقع، طب ایرانی بر این باور است که خوردن و نوشیدن دو غذای همجنس از نظر سردی، گرمی، نفاخیت، لزوجت، قابضیت و غلظت و ... ممنوع بوده و باعث ایجاد انواع بیماری‌ها می‌شود ضمن اینکه اساساً مصرف همزمان برخی خوراکی‌ها به‌دلیل ترکیب شدن با هم در معده و در نتیجه به‌دلیل اثراتی که روی تولید اخلاط می‌گذارند در این مکتب طبی منع شده‌اند.

در ادامه به برخی باید‌ها و نباید‌های غذایی و نوشیدنی و اینکه کدام خوراکی‌ها را نباید همراه هم مصرف کنیم، از منظر طب ایرانی اشاره می‌کنیم:

ــ سرکه با برنج (بسیاری عادت دارند که در سالاد خود به‌ویژه سالاد شیرازی، سرکه اسفاده می‌کنند و آن را همراه غذای حاوی پلو، مصرف می‌کنند!)

ــ ماست با ترب و ماهی یا بعد از ترب و ماهی

ــ گوشت(Meat) مرغ با ماست و ماهی و یا بالعکس

ــ شیر با گوشت مرغ

ــ شیر با ماهی

ــ انار با حلیم

ــ انگور با کلّه گوسفند

ــ سرکه با عدس یا با ماش

ــ خربزه با عسل

ــ مویز با عسل

ــ خربزه با انبه

ــ آب گرم با غذای شور

ــ "آب سرد" نباید بعد از این موارد استفاده شود: بعد از میوه‌های تر، حلوا، طعام گرم و شیرین، بعد از خواب، جماع، حمّام، ورزش سنگین، روزه‌داری، بین خواب، در حمّام و در حالی که معده خالی است مانند صبح ناشتا.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: