کد خبر: ۲۲۹۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 18
یکی از موارد موثر برای یافتن جرئت تغییر خود، وجدان است. وجدان همان صدایی است که از درون شما را به سوی هدف فرا می‌خواند
شفا آنلاین>اجتماعی>داشتن جرئت برای تغییر کردن، یکی از پیش‌نیازهای موفقیت است که توجه کمتری به آن می‌شود. هفته گذشته درباره اراده، نکات مهمی مطرح شد و این هفته بر اساس روایات از پیش‌نیازهای دیگری برای تغییر سخن خواهیم گفت.

   از وجدان تان کمک بگیرید
یکی از موارد موثر برای یافتن جرئت تغییر خود، وجدان است. وجدان همان صدایی است که از درون شما را به سوی هدف فرا می‌خواند. فراموش نکنید که شما روی عمر خود سرمایه‌گذاری می‌کنید تا بتوانید به سبب این سرمایه‌گذاری در رویاهای خود قدم بزنید. رویاها و اهداف شما را احاطه کرده‌اند و شما در یک میدان جنگ قرار دارید. جنگی که از یک طرف اراده و از طرف دیگر آن مهارت می تواند به شما کمک کند. امام علی(ع) در همین باره می‌فرمایند: «تلاش کنید و در آن تلاش پایداری کنید و آن را به پایان برسانید»(نهج البلاغه خطبه 176). انسان در طی سال‌ها آموزش به مهارت و حتی قدرت لازم برای انجام کار می‌رسد پس اکنون زمانی است که می توان اراده را امتحان کرد. همان‌طور که امام علی(ع) می‌فرمایند: «به وسیله اراده، درد تنبلی و سستی را در دل خویش معالجه کنید»(غررالحکم ج2 ص120).

   تلاش، تنها راه پیروزی
افرادی که دچار بی انگیزگی، بی برنامگی و بدون هدف هستند، نمی‌توانند تغییراتی در خود، زندگی و حتی اطراف‌شان به وجود آورند چراکه به هم ریخته اند و ذهن آن‌ها آماده نیست. علت به هم ریخته بودن‌شان هم این است که از حرکت جا مانده‌اند. بعضی وقت‌ها در اثر سختی‌های مسیر موفقیت، فرد خسته و تسلیم می‌شود و سعی می‌کند که کنار بکشد اما حسی فرد را وادار می‌کند که دوباره شروع کند و باز دوباره خسته می‌شود و این اتفاق ممکن است که یک بار یا دو بار یا شاید چندین بار بیفتد و احساس کند که دیگر نمی‌تواند ادامه دهد و باید کنار بکشد و تسلیم شود. ذات تغییر این است که در ابتدا به جای این‌که شرایط را برای فرد بهتر کند، آن را بدتر می‌کند و تصورات فرد را به هم می‌ریزد. امام علی(ع) می‌فرمایند: «استواری زندگی به برنامه ریزی نیکوست و ملاک آن دور اندیشی نیکوست»(غررالحکم ص354). سعی و تلاش برای پیشرفت، خودش پیشرفت محسوب می‌شود.

برای پیروزی هیچ راهی به جز حرکت کردن به سوی هدف وجود ندارد و هیچ کاری به جز پیشرفت کردن در کار و زندگی نباید انجام داد. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «خدای متعال دوست دارد هر یک از شما وقتی کاری را انجام می دهد؛ آن را محکم و استوار سازد»(الجامع الصغیر، ج1، ص284) برای این‌که در مسیر موفقیت دوام بیاورید باید از لحاظ ذهنی آماده باشید که خود شامل دو قدم مهم است. قدم اول این است که بدانید از کجا به کجا می‌خواهید بروید و قدم دوم این است که بدانید راه سختی در پیش دارید و باید فقط بر مسائل و مطالب مهمی که در زمینه رسیدن به هدف به کمک تان می آید؛ تمرکز کرد. هر مانعی که نمی‌گذارد خداوند آن چه را که قسمت و روزی شماست به شما بدهد، از پیش رو بردارید و این را بدانید که همه چیز بستگی به خود شما دارد. امام صادق(ع) می‌فرمایند: «سه چیز انسان را از دست یابی به مقامات عالی باز می‌دارد؛ کوتاهی همت، کم تدبیری و ناتوانی در اندیشه(تحف العقول ص315)».

نکته: برای نوشتن این مطلب از کتاب «جرئت تغییر داشته باش» نوشته «رسول ابراهیمی آبشور» استفاده شده است.خراسان


نویسنده : دکتر شکیلا یوسفی متخصص روان‌شناسی سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: