کد خبر: ۲۲۹۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 15
ختنه یکی از عمل‌های جراحی رایج در کشور است که علاوه بر جراحان اطفال توسط بسیاری از پزشکان از جمله پزشکان عمومی، متخصصین اطفال و حتی متخصص زنان و داخلی نیز انجام می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> یک فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان گفت: ختنه کردن شایع‌ترین عمل جراحی بین کودکان است که به مراقبت‌های ویژه پس از عمل نیاز دارد.

به گزارش شفاآنلاین، صلاح الدین دلشاد فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره ختنه کردن اظهار کرد: ختنه یکی از عمل‌های جراحی رایج در کشور است که علاوه بر جراحان اطفال توسط بسیاری از پزشکان از جمله پزشکان عمومی، متخصصین اطفال و حتی متخصص زنان و داخلی نیز انجام می‌شود.

وی افزود: ختنه یک عمل جراحی بسیار مهم است زیرا بسیاری از مسائل آینده کودک به آن بستگی داشته و تاثیری مستقیم در روحیه او دارد. بنابراین اگر این کار به درستی انجام نشود در آینده از لحاظ روحی و روانی اثر منفی بر کودک خواهد گذاشت.

دلشاد بیان کرد: ختنه مانند هر عمل جراحی دیگر ممکن است عوارضی داشته باشد، بنابراین پزشکی که این عمل جراحی را انجام می‌دهد باید این عوارض را بداند و در صورت بروز عوارض قادر باشد مشکل را حل کرده و کودک را به شخص یا مرکز دیگری ارجاع ندهد.

این فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان اظهار کرد: متخصصان نوزادان در ایران و دنیا زمان مناسب برای ختنه را قبل از یک ماهگی، متخصصین جراحی عمومی بعد از ۲ سالگی و زیر بیهوشی و متخصصین جراحی اطفال سن ۶ ماهگی می‌دانند. متخصصین جراحی اطفال تا ۱۰ سال پیش معتقد بودند  مناسب‌ترین سن برای این کار پس از ۲ سالگی است، اما امروز نظرات در این باره متفاوت است.

وی افزود: در واقع بهترین زمان برای ختنه کردن بین ۲ تا سه سالگی است، زیرا عواطف و احساسات کل خانواده بر روی نوزاد متمرکز بوده و این عمل جراحی ممکن است از لحاظ روحی به آنها آسیب برساند؛ از طرفی جسم کودک نسبت به نوزاد برای عمل جراحی مناسب‌تر است.

دلشاد گفت: عوارض بعد از ختنه کردن متفاوت است، اما یکی از عوارض شایع آن در دراز مدت، تنگی مجرای ادراری بوده که قابل پیشگیری است.

این فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان اظهار کرد: تنگی مجرای ادراری که پس از ختنه کردن بروز می‌کند خود را بعد از یک تا سه سالگی نشان می‌دهد و نیاز به عمل جراحی دارد که باید با بیهوشی انجام شود؛ بنابراین کودک باید در بیمارستان بستری شده و هزینه پرداخت شود، علاوه بر این استرس‌های گوناگونی به خانواده وارد می‌شود، بنابراین ارزش دارد که برای پیشگیری(prevention) از این عارضه اقدام کرد.

وی افزود: اقدام اول پس از عمل جراحی ختنه این است که چه در روش حلقه و چه جراحی، تا یک ماه باید پوشک کودک شیرخوار هر  ۲ ساعت یک بار تعویض شده و پس از شستن پا‌ها با آب آن را خشک کنند.

دلشاد گفت: درمورد بعدی پس از ختنه کردن،‌ محل جراحی تا چهار ماه  با پماد آ-د چرب شود؛ همچنین روزانه ۲ بار یعنی یک بار صبح و یک بار شب، به مقدار ۲۰ تا ۳۰ سی سی آب به کودک داده شود تا کلیه‌ها را فعال و ادرار را رقیق کند.

این فوق تخصص جراحی(Surgery) کودکان بیان کرد: اقدام آخری که باید انجام داد این است که یک پارچه نخی بین محل تماس پوشک با بدن قرار گیرد تا پوشک با بدن ارتباط مستقیم نداشته باشد و این کار را باید تا یک ماه ادامه داد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: