کد خبر: ۲۲۹۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 15
دارچین یکی از سالم‌ترین و مفیدترین دمنوش‌های رایج است که مصرف مقدار اندکی از آن خواص فوق‌العاده‌ای را برای مصرف‌کننده به ارمغان می‌آورد، دارچین بسته به مورد استفاده، به دو صورت پودر و چوب یا قلم دارچین استفاده می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> دارچین دارای طبعی گرم و خشک و سرشار از کلسیم، آهن، ویتامین C و K، منگنز و فیبر است، همچنین یک قاشق مرباخوری پودر دارچین به اندازه یک لیوان آب انار آنتی‌اکسیدان دارد.

به گزارش شفاآنلاین، دارچین یکی از سالم‌ترین و مفیدترین دمنوش‌های رایج است که مصرف مقدار اندکی از آن خواص فوق‌العاده‌ای را برای مصرف‌کننده به ارمغان می‌آورد، دارچین بسته به مورد استفاده، به دو صورت پودر و چوب یا قلم دارچین استفاده می‌شود.

از پودر دارچین برای طعم‌دهی به انواع غذا، دسر و کیک‌های مختلف و از چوب آن برای تهیه دمنوش و یا تزیین دسرها استفاه می‌شود، یکی از بهترین دسرهایی که از دارچین برای طعم‌دهی به آن استفاده می‌شود و با دارچین طعم دلچسبی پیدا می‌کند، کیک سیب است، طعم سیب با دارچین بسیار لذیذ است از همین رو هم در کیک سیب از آن استفاده می‌شود و هم دمنوش ترکیبی سیب و دارچین، طرفداران زیادی دارد.

آشنایی مختصر با دارچین

دارچین درختی کوچک و همیشه سبز به ارتفاع 5 تا 7 متر است که از تمام قسمت‌‌های آن بوی بسیار مطبوعی به مشام می‌رسد، این درخت در فاصله ماه بهمن تا اوایل فروردین گل‌های سفید رنگی می‌دهد، پس از 2 سال که از کاشت درخت گذشت، آن را از نزدیک زمین قطع کرده و پوسته آن را خارج کرده و بلافاصله خشک می‌کنند و سپس در قطعات کوچک فروخته می‌شود.

دارچین (Cinnamon) دارای طبعی گرم و خشک و بومی سریلانکا و جنوب هند است و در واقع دارچینی که ما استفاده می‌کنیم، پوست درخت دارچین است، دارچین در طب سنتی نیز کاربرد زیادی دارد و مصرف آن به صورت دمنوش دارچین بسیار متداول است، دارچین سرشار از کلسیم، آهن، ویتامین C و K، منگنز و فیبر است، همچنین یک قاشق مرباخوری پودر دارچین به اندازه یک لیوان آب انار آنتی‌اکسیدان دارد.

خواص دارچین

دارچین آرامش‌بخش و مسکن است و دارای دو ترکیب ضد آلزایمر عالی به نام‌های سینامیک الدهید و اپی‌کاتچین است که از مغز محافظت و از بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کنند، دارچین رگ‌ها را باز می‌کند و باعث بهبود گردش خون در بدن می‌شود، همچنین رژیم‌های غذایی پردارچین می‌توانند اثرات منفی خوراکی‌های پرچرب را کاهش دهند و حتی برای پیشگیری از فاسدشدن گوشت از دارچین به عنوان نگهدارنده استفاده می‌شود.

دارچین به دلیل طبع گرم خود، میل جنسی را افزایش می‌دهد و اضافه کردن پودر دارچین به چای یا سوپ، گرفتگی سینه و مجرای تنفسی را بهبود می‌بخشد و حالت تهوع را کاهش می‌دهد و در برخی بیماران مبتلا به آسم و دارای خلط غلیظ در سینه، مفید است، افرادی که آلرژی دارند نباید از مصرف دارچین در غذاهای خود پرهیز کنند زیرا موجب تشدید آلرژی نمی‌شود، مصرف روزانه دارچین انسان را سلامت و جوان نگاه می‌دارد و در کاهش فشار خون مؤثر است.

دارچین مؤثر در بیماری‌های مرتبط با سیستم دفاعی بدن

دارچین می‌تواند پیشرفت بیماری ام‌اس را کاهش داده و به‌ جای بعضی از داروهای گران‌قیمت برای این بیماری، مصرف شود، به علاوه از دیرباز دارچین را به عنوان یک داروی تب‌بر طبیعی استفاده می‌شناسند و به دلیل دارا بودن خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدن، می‌توان گفت که اثری مشابه پنی‌سیلین و آنتی‌بیوتیک دارد و همچنین دارچین می‌تواند بر ضد ویروس اچ‌آی‌وی عمل کند.

استفاده روزانه از عسل و پودر دارچین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را از حمله انواع باکتری و ویروس‌ها محافظت می‌کند و ضعف بدن را از بین می‌برد، پس اگر سرما خورده‌اید یا ضعف شدید دارید چای دارچین بهترین دارو برای شما است.

دارچین بهبوددهنده فعالیت‌های گوارشی

دارچین به علت داشتن اسانس و تانن، محرک و قابض است و به عنوان تقویت کنندۀ عمل هضم غذا و جریان گردش خون به کار می‌رود، همچنین به علت داشتن تانن در رفع اسهال، ضعف عمومی بدن و انعقاد خون مفید است، از دارچین برای رفع سوءهاضمه، به ویژه در مواردی که با نفخ همراه باشد، به عنوان بادشکن استفاده می‌شود، مصرف عسل و پودر دارچین علاوه بر درمان درد و نفخ معده، زخم معده را نیز درمان می‌کند، نیروبخش و مقوی است و برای خفقان، وسواس، وحشت و جنون، تقویت معده، کبد، رفع بدبویی دهان، قطع سرفه‌های رطوبتی و تنگی نفس بسیار مفید است.

دارچین دارویی برای دیابتی‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بیمارن مبتلا به دیابت می‌توانند با افزودن مقدار کمی دارچین به رژیم غذایی خود به حفظ سلامت بدنشان کمک کنند زیرا دارچین باعث افزایش کارآیی هورمون انسولین در بدن می‌شود و در نتیجه بدن نیاز کمتری به این هورمون برای کنترل قند خون پیدا می‌کند و همچنین حدود 30 درصد میزان قندخون، کلسترول و چربی‌های خون آن‌ها را کاهش می‌دهد.

دارچین از بروز دیابت نوع دوم هم در افراد در معرض خطر پیشگیری می‌کند، دارچین تقریباً کالری ندارد و به همین خاطر دیابتی‌ها بدون خطر چاق شدن می‌توانند با افزودن دارچین طعم مطبوعی به غذای خود بدهند و به علاوه سوخت و ساز گلوکز را در بدن خود، حدود 20 برابر می‌کنند.

با مصرف دارچین باربی شوید

افرادی که در آرزوی لاغر شدن هستند، می‌توانند در کنار ورزش به  رژیم غذایی متعادل خود، دارچین و عسل را نیز اضافه کنند و علاوه بر بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر آن، سریع‌تر به هدف خود رسیده و باربی شوند، برای این منظور نصف قاشق چایخوری پودر دارچین را به یک قاشق مرباخوری عسل اضافه کنید و همراه با مقداری آب گرم بنوشید، این نوشیدنی باعث کاهش اشتها و افزایش چربی‌سوزی بدن می‌شود ولی از آنجایی که ممکن است این نوشیدنی باعث کاهش قندخون شود، بهتر است قبل از مصرف، بیماران با پزشک معالج خود مشورت کنند.

دارچین از ریزش مو جلوگیری می‌کند

دارچین دوستدار مو است و به عنوان رنگ موی طبیعی استفاده می‌شود که به موها رنگ قهوه‌ای روشن می‌دهد، همچنین ترکیب یک قاشق چای‌خوری دارچین با سه قاشق چایخوری عسل، به کاهش (Decrease)ریزش مو کمک زیادی می‌کند، این ترکیب را قبل از شست‌و‌شو به ریشه‌ مو بزنید، به مدت نیم‌ساعت صبر کنید و سپس آبکشی کنید.

دارچین برای بهداشت دهان و دندان

به منظور رفع بوی بد دهان و ضدعفونی کردن دهان، روزی یک مرتبه، یک قاشق چایخوری پودر دارچین را با نصف قاشق چایخوری پودر میخک مخلوط کرده و مسواک خیس را به آن آغشته و آنرا به دندان‌ها و داخل دهان بکشید و برای سفید کردن و جرم گیری دندان، روزی 2 مرتبه، یک قاشق مربا خوری پودر دارچین را با 2 قاشق مرباخوری کف دریا (نام گیاه دارویی است) مخلوط کرده و خوب هم بزنید، مسواک خیس را به پودر حاصل آغشته و سپس با آن، دندان‌ها را مسواک کنید.

خواص روغن دارچین

از طرفی روغن دارچین هم خواص و کاربرد فراوانی در طب سنتی دارد و استنشاق آن تمرکز ذهنی و حافظه را بهبود می‌بخشد، به علاوه پاشیدن مخلوطی از روغن دارچین، میخک، اکالیپتوس، لیمو و رزماری 99 درصد باکتری‌های موجود در فضا را از بین می‌برد و محیط را ضدعفونی می‌کند.

خواص دمنوش دارچین

دمنوش دارچین بهبوددهنده دردهای مفصلی است و ‌می‌تواند خواب افرادی که دچار پرخوابی هستند را تنظیم کند، دمنوش دارچین، بوی بد دهان را با عطر خاصی که دارد از بین می‌برد و در کاهش عفونت‌های دندانی اثر مثبت دارد.

روش تهیه دمنوش دارچین

برای تهیه دمنوش دارچین هم از پودر و هم از چوب دارچین استفاده می‌شود ولی به این دلیل که مصرف پودر دارچین باعث کدرشدن دمنوش گیاهی می‌شود، بهتر است برای تهیه این دمنوش، از چوپ دارچین استفاده شود.

 برای تهیه این دمنوش عالی، یک قاشق غذاخوری چوب دارچین را پس از شستن با آب همراه با 2 فنجان آب جوش داخل قوری چینی یا پیرکس بریزید و روی شعله غیر مستقیم قرار دهید تا دم بکشد، پس از گذشت 30 دقیقه دمنوش دارچین آماده نوشیدن است، برای شیرین کردن آن، می‌توانید از تکه کوچکی نبات یا مقدار کمی عسل استفاده کنید، همچنین در صورت تمایل و برای تعدیل طبع گرم دارچین، می‌توان آن را با لیموترش تازه مصرف کرد.

برای افزایش خواص و طعم لذت‌بخش دمنوش دارچین، می‌توان دمنوشی ترکیبی از دارچین و سیب تهیه و مصرف کرد، به این صورت که یک قاشق مرباخوری چوب دارچین همراه با یک قاشق مرباخوری چای سیب و 2 فنجان آب جوش را داخل قوری و روی شعله غیر مستقیم به مدت 20 دقیقه دم کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

مواردی که باید در مصرف دارچین احتیاط شود

دارچین به دلیل داشتن طبیعت گرم می‌تواند در افراد گرم‌مزاج عوارضی چون خشکی پوست، خارش بدن، گرگرفتگی، خارش گوش و گلو به وجود آورد، بنابراین باید افراد با توجه به مزاج خود، مصرف کنند، به علاوه مصرف مقادیر زیاد دارچین،‌ باعث تپش قلب،‌ بی‌خوابی و افسردگی(Depression)، التهاب پوست، زخم‌های گوشه دهان و سوزش معده می‌شود؛ همچنین دارچین از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و مصرف بیش از اندازه آن باعث بروز مشکلات خونی می‌شود، به ویژه اگر با داروهایی مانند آسپرین که خون را رقیق می‌کند، مصرف شود، مشکل را تشدید می‌کند.

مصرف دمنوش دارچین در دوران بارداری توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود و به طور کلی مصرف ادویه‌ها از جمله دارچین در دوره شیردهی باعث ناراحتی معده نوزاد می‌شود و باید محدود شود، معده درد، اسهال یا استفراغ نشانه این است که سیستم گوارشی کودک به این نوع غذاها حساس است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: