کد خبر: ۲۲۹۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 15
بیماری‌های التهابی روده شامل کولیت اولسروز و کرون است و در ایران از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۴۵ نفر به بیماری‌های التهابی روده مبتلا هستند
شفاآنلاین>سلامت> یک فوق تخصص گوارش، گفت: زایمان سزارین و عدم شیردهی به نوزاد افراد را بیش از سایرین در معرض ابتلاء به بیماری‌های التهابی روده قرار می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین، همایون واحدی، در آستانه برگزاری کنگره دو روزه کشوری در رشت (۲۹ و ۳۰ فروردین ۹۸)، اظهار کرد: بیماری‌های التهابی روده شامل کولیت اولسروز و کرون است و در ایران از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۴۵ نفر به بیماری‌های التهابی روده مبتلا هستند.

وی با اشاره به ثبت شبکه ملی بیماری‌های التهابی روده در کشور افزود: از زمان راه‌اندازی ثبت ملی بیماری‌های التهابی روده تاکنون حدود ۱۰ هزار بیمار مبتلا به کولیت و کرون را ثبت شده هر چند حدس می زنیم که تعداد افراد مبتلا به این بیماری بیشتر باشد بنابراین با اهمیت ثبت بیماری‌ها (diseases)می‌توانیم شناخت و تعداد بیماران مبتلا را شناسایی کنیم و آنها را قبل از ایجاد عوارض بیشتر درمان کنیم.

این فوق تخصص گوارش خاطرنشان کرد: در کشورهای اروپایی و امریکای شمالی از وقتی بهداشت شأن بهتر شد این بیماری‌ها بیشتر شد.

واحدی عنوان کرد: عواملی که شدت بیماری‌های التهاب روده را می‌تواند بیشتر می‌کند و یا افراد را در معرض این بیماری قرار دهد شامل استعمال سیگار، مصرف تریاک، چاقی، کم تحرکی، زایمان سزارین، عدم شیردهی به نوزاد و مصرف آنتی بیوتیک‌ها در کودکان زیر دو سال و کمبود ویتامین D است.

وی با بیان اینکه مصرف (Consumption)چای و به خصوص قهوه می‌تواند برای پیشگیری از بیماری‌های التهابی روده مؤثر باشد، گفت: خوردن ماهی، میوه و سبزیجات برای این افراد توصیه می‌شود همچنین بهتر است از مصرف گوشت قرمز پرهیز و تا حد ممکن از مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری خودداری کنند هر چند برخی از افراد به صورت ژنتیکی مبتلا به بیماری‌های التهابی روده می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش عنوان کرد: کنترل بیماری‌های التهابی روده از طریق دارو درمانی است که می‌تواند از ناتوانی این افراد جلوگیری کرده همچنین منعی برای فرزنددار شدن این افراد وجود ندارد و اگر آنها پروسه درمانی خود را به صورت صحیح سپری کنند طول عمر این بیماران همانند افراد عادی خواهند بود لذا جای نگرانی وجود ندارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: