کد خبر: ۲۲۸۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 12
ارائه و تمام مکمل‌های ویژه کودکان زیر پنج سال، مادران باردار و ویتامین ویژه گروه‌های هدف داده شده است و تا به این لحظه شیرخشک کودکان تامین و هیچ کمبودی در این خصوص وجود ندارد
شفاآنلاین>سلامت>مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر گفت: تمام مکمل‌های ویژه کودکان زیر پنج سال و مادران باردار تامین شده است.

به گزارش شفاآنلاین،اسماعیل مطلق مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر و بلایا ، اظهار کرد: وزارت بهداشت با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، دزفول، شوشتر و آبادان اقداماتی موثر برای مردم مناطق سیل<Flood> زده استان خوزستان انجام داده است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی خوبی در راستای پیشگیری از بروز بیماری‌های اسهالی، انگلی و قارچی در اردوگاه‌ها و کمپ‌هایی که مردم در آن مناطق مستقر بوده‌اند، انجام شده و یکی از کار‌های اولویت‌دار ما تامین آب شرب سالم ویژه ساکنان اردوگاه‌های سطح استان خوزستان است.

مشاور معاون بهداشت اظهار کرد: با همکاری شهرداری، فرمانداری و جوانان داوطلب حاضر در کمپ‌های مردم سیل زده، دفع سریع زباله انجام شده و حمام و سرویس بهداشتی مناسب نیز با برنامه ریزی قوی برای مردم مستقر در اردوگاه‌ها برپا شده است.

وی بیان کرد: وزارت بهداشت آماری دقیق از زنان باردار، کودکان زیر ۵ سال، کودکان زیر یک سال، سالمندان و افراد آسیب پذیر دارد و کسانی که مبتلا به بیماری قلبی و عروقی دیابت و فشار خون هستند شناسایی شده و با همکاری ارتش، سپاه، جامعه پزشکی، بسیج جامع پزشکی و پزشکان داوطلبو دانشگاه‌های معین، خدمات مناسب بهداشتی درمانی به مردم و به افراد آسیب پذیر ارائه شده است.

مطلق افزود: تا به این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر بروز بیماری اسهال خونی، التور در اردوگاه‌های استان خوزستان نداشتیم و حتی افرادی که در خانه‌های خود مانده‌اند تحت مراقبت بهداشتی و درمانی قرار گرفته‌اند.

استقرار پزشک خانواده در اردوگاه‌های مردم سیل‌زده

وی افزود: با همکاری سپاه، ارتش و هلال احمر خدمات بهداشتی درمانی به وسیله بالگرد به افرادی که به دلیل رها نکردن دام‌هایشان در جنگل‌های جلگه خوزستان مانند دزفول، شوشتر، حمیدیه و مستقر هستند، ارائه و تمام مکمل‌های ویژه کودکان زیر پنج سال، مادران باردار <Pregnant>و ویتامین ویژه گروه‌های هدف داده شده است و تا به این لحظه شیرخشک کودکان تامین و هیچ کمبودی در این خصوص وجود ندارد.

وی ادامه داد: همچنین تمام افراد مستقر در ارودوگاه‌ها، خدمات مشاوره‌ای در راستای پیشگیری از بروز افسردگی و اختلالات روانی دریافت کرده‌اند تا این  بیماری‌ها به حداقل برسد.

مطلق گفت: در هر اردوگاه یک نفر به عنوان پزشک خانواده مستقر شده و مراقبان سلامت بهداشت محیط، بهداشت خانواده، کارشناسان بیماری‌های واگیر و بهورز تحت فرمان پزشک خانواده مستقر هستند و گزارشات لحظه‌ای داده می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمام بیمارستان‌های مناطق سیل زده در حال فعالیت هستند و مراکز درمانی سینا، رازی، امام و گلستان در حال ارائه خدمات بهداشتی درمانی مناسب به مردم هستند.

وی با اشاره به اینکه بیماران مزمن روحی روانی بیمارستان سلامت به بیمارستان گلستان منتقل شده اند، ادامه داد: در حال حاضر یک بیمارستان در حمیدیه و هویزه به وسیله سپاه و ارتش راه اندازی شده است تا در صورت بروز مشکل برای هر یک از ۴۰۰ هزار نفر مستقر در اردوگاه‌ها، با دستور پزشک خانواده انتقال به بیمارستان‌های صحرایی و منطقه که از قبل مشخص شده است، در کمترین زمان ممکن رخ دهد.

وی افزود: جلسه مدیریت بحران در راستای پیشگیری از انجام کار‌های موازی در ارائه خدمات بهداشتی درمانی انجام شده و یک دستگاه رادیولوژی پرتابل، یک دستگاه یونیت دندانپزشکی در بیمارستان صحرایی جواد‌الائمه به همت مرکز بهداری قزوین جنوب راه اندازی و بر اساس جلسه با دانشگاه‌های علوم پزشکی معین مقرر شده است که نقشه عملیاتی تهیه و در اختیار افراد ذی‌ربط قرار بگیرد.

وی افزود: علاوه بر تقسیم بندی منطقه بندی جغرافیایی جمعیتی و مشارکت اعضا، قرار شده است تا زیج حیاتی کل مراکز شهری و روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تهیه و به معاونت بهداشت دانشگاه ارائه شود.

مشاور معاون بهداشت ادامه داد: موارد مربوط به سیل امداد و نجات دارو، مسیر جاده‌ها، و اردوگاه‌ها بروز‌رسانی و این اطلاعات در اختیار همه افراد ذی‌ربط قرار می‌گیرد.
 
وی اظهار کرد: طغیان بیماری‌های اسهالی و هپاتیت که بر اثر کدورت آب، دفع غیر بهداشتی فاضلاب، کلر نامناسب و مشکلات مربوط به لاشه‌های دام ایجاد شده از حمله مهمترین مشکلات بهداشتی در هنگام وقوع سیلاب است، همچنین طغیان لپتوسپیروز ناشی از دفع غیر بهداشتی فضولات از دیگر مشکلات و معضلات مناطق درگیر سیل است که باید توجه ویژه‌ای به بهداشت آب، آموزش بهداشت فردی و برقراری نظام سندرومیک کرد.
 
مشاور معاون بهداشت یادآوری کرد: در راستای گزارش دهی منظم به ستاد، نظارت مستمر بر تانکر‌های آب، بالا بردن توان آزمایشگاهی و توزیع آب بسته بندی کمیته‌ای تشکیل شده است که با رعایت موارد بالا می‌توان از شیوع بیماری‌های واگیر و مشکلات بهداشت محیط در اردوگاه‌ها و کمپ‌های مردم مناطق سیل زده پیشگیری کرد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: