کد خبر: ۲۲۸۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 10
کنگر نیروبخش ومقوی قلب است. برگ‌های این گیاه موجب کاهش چربی خون می شود وبه دلیل فیبر نامحلول، ملین و کاهش دهنده قند خون است.«سینارین» موجود درعصاره برگ کنگر، باعث کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون می‌شود و استفاده ازعصاره برگ وریشه کنگر برای جلوگیری ازرسوب چربی در دیواره رگ‌ها مفید است
شفا آنلاین>سلامت>کنگر گیاه خودرو با برگ های خاردار است و شباهت زیادی به کرفس دارد. این گیاه در فصل بهار رشد می کند و برای مادران باردار ، بیماران دیابتی ، بیماری های کبدی و پوست مفید است.کنگرخواص ضدالتهابی داردبه طوری که حتی می توانید از آن به صورت  موضعی برای درمان زخم های پوستی وپیشگیری از سرطان پوست استفاده کنید.این گیاه طبع گرم وخشک دارد و 100گرم آن حدود 47 کالری انرژی تولید می کند و حدود 6 گرم فیبر دارد.  .ویتامین c ، ویتامین k ، اسید فولیک ، منیزیم ، کلسیم ، پتاسیم ، روی ، مس و پروتئین این گیاه برای بدن مفید است . این گیاه را می توان به صورت های مختلف استفاده کرد.در ادامه با خواص این گیاه آشنا می شوید:
 
خواص  درمانی کنگر کوهی
به گزارش شفا آنلاین:کنگر نیروبخش ومقوی قلب است. برگ‌های این گیاه موجب کاهش چربی خون می شود وبه دلیل فیبر نامحلول، ملین و کاهش دهنده  قند خون <Blood glucose lowering>است.«سینارین» موجود درعصاره برگ کنگر، باعث کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید خون می‌شود و استفاده ازعصاره برگ وریشه کنگر برای جلوگیری ازرسوب چربی در دیواره رگ‌ها مفید است.

افزایش نیروی جنسی ، ضدعفونی ‌کننده، اشتها آور، تب‌بر، هضم ‌کننده غذاو تقویت دستگاه گوارش از جمله ویژگی های درمانی این گیاه است.بهتر است زنان باردار، کودکان و بیماران مبتلا به بیماری شدید کبدی یا کلیوی از مصرف برگ کنگر کوهی پرهیز کنند. خانم های باردار و شیرده نیز بهتر است در این دوران از کنگر یا کنگر فرنگی استفاده نکنند زیرا این گیاه بر کیفیت و میزان شیر مادر تاثیر می گذارد.

خواص کنگر برای لاغری
آیا می‌دانستید که مصرف آرتیشو یا کنگرفرنگی به افزایش میزان سوخت کالری غذا کمک می کند و موجب کاهش وزن و لاغری می‌شود؟ در حقیقت افرادی که از کنگرفرنگی در یکی از وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کنند می‌توانند از خواص درمانی این گیاه برای کاهش وزن بهره مند شوند. بهترین روش برای مصرف روزانه آرتیشو یا کنگر فرنگی استفاده از آن در تهیه انواع سالادهاست.
 
کنگر فرنگی (آرتیشو)
آرتیشو یا کنگر فرنگی اگر چه بومی سرزمین های نزدیک به دریای مدیترانه و اروپاست اما درایران نیز به وفور یافت و با آمدن بهار، رویش آن در طبیعت آغاز می شود. گونه ای از این گیاه در کشورهای اروپایی و آمریکایی با نام کنگر فرنگی یا آرتیشو می روید که به لحاظ خواص دارویی و غذایی مشابه گیاه کنگر است که در کشورمان می روید و امروز در برخی از بازار روزهای تهران و برخی از شهرستان ها دیده می شود.
نکته :کنگر یکی از گیاهان دارویی است که موجب بروز انقباضاتی در کیسه صفرا می شود. از این رو مصرف این گیاه به افرادی که دچار التهاب کیسه صفرا یا مبتلا به سنگ کیسه صفرا هستند، توصیه نمی شود.
 

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: