کد خبر: ۲۲۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 20
شفا آنلاین-رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از دریافت گزارشاتی مبنی بر مشاهده ویروسی جدید به نام MERS در کشورهای عربستان و امارات خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمدمهدی گویا گفت: متاسفانه موارد ابتلا به این ویروس جدید در این دو کشور رو به تزاید بوده و موارد تک گیر بیماری در سایر کشورهای جهان نیز گزارش شده است.

وی افزود: طی هفته گذشته (10 تا 16 ماه می 2014) موارد ابتلای قطعی به این ویروس از شهرهای مختلف عربستان به این ترتیب، یک مورد مکه مکرمه، 4 مورد مدینه، 27 مورد ریاض و 13 مورد هم در جده گزارش شده است.

وی بیان داشت: در همین هفته 30 نفر بر اثر ابتلا به این ویروس در جهان فوت کرده‌اند.

دکتر گویا گفت: در مجموع تا 16 ماه می 2014 بالغ بر 520 نفر در عربستان به ویروسMERS مبتلا شده و 163 نفر فوت کرده‌اند.

وی افزود: دو مورد ابتلا نیز در کشورهای هلند و آمریکا بر اثر مسافرت به عربستان گزارش شده است.

وی بیان داشت: با گزارش یک مورد قطعی ابتلا در لبنان، 14 مورد در امارات متحده عربی و تایید چندین مورد ابتلا در کشور اردن، تعداد موارد گزارش شده در جهان 621 نفر و تعداد فوتی ها به 188 نفر رسیده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر در ادامه به تشریح اهم اقدامات اعضای گروه تخصصی منتخب وزارت بهداشت ایران اعزامی به عربستان، برای شناسایی و اجرای برنامه های پیشگیرانه پرداخت و گفت: برگزاری جلسه هماهنگی با مسئولان هیات پزشکی هلال احمر مستقر در عربستان، بازدید روزانه از درمانگاه های مدینه، ملاقات با مسئولان کاروان ها و برگزاری کلاس توجیهی برای آنها، ویزیت بیماران مشکوک بر اساس دستورالعمل، ملاقات با پزشکان درمانگاه‌ها و آموزش چهره به چهره پزشکان و پرستاران، توزیع پوسترهای آموزشی در کاروان ها و درمانگاه ها و بین حجاج، آموزش چهره به چهره مدیران هتل ها و بازدید از محل اسکان زایران ایرانی از جمله اقدامات تیم بهداشتی وزارت بهداشت برای پیشگیری از این بیماری‌ها بوده است.

علائم بیماری و توصیه‌ها

براساس این گزارش، دکتر نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در خصوص علائم این بیماری گفت: علائم بیماری ناشی از نفوذ ویروس MERS به افراد مثل سایر بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوانزا شامل سرماخوردگی و مشکلات تنفسی است.

وی افزود: گاهی، بیماری تنفسی در بیمار شدید می شود و بیمار نیاز به بستری پیدا می کند و گاهی نفوذ این ویروس در بدن فرد، خود را در حد یک سرماخوردگی نشان می دهد.

وی ادامه داد: شستن مکرر دست ها و رعایت فاصله با افراد از ابتلا به این ویروس پرهیز کنند.

دکتر نبوی خاطرنشان کرد: حجاج هنگام برگشت از حج از دست دادن و روبوسی با افراد جلوگیری کنند و در صورت مشاهده علائم تنفسی تا دو هفته پس از بازگشت به کشور به پزشک مراجعه کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: