کد خبر: ۲۲۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 20
شفا آنلاین-معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، جزییات اصلاح نظام پرداخت کارکنان نظام سلامت را اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش حجم فعالیت گروه‌های مختلف بهداشتی - درمانی، تمام موارد به سمت افزایش پرداخت‌ها حرکت می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر ایرج حریرچی درباره اصلاح نظام پرداخت نیروهای بهداشت و درمان گفت: عدم تعادل در نظام پرداخت تمام نیروهای بخش بهداشت و درمان وجود دارد. جهت اصلاح این روند، براساس الگوهای معتبر، نظام پرداخت کارکنان و فعالان بخش بهداشت و درمان طراحی شده است.

وی در این باره ادامه داد: به عنوان مثال پزشکی که در روستا ماهانه 22.5 شبانه ‌روز فعالیت می‌کند بابت این حجم از فعالیت در سال 92 از یک میلیون و چهارصد هزار تومان تا پنج میلیون دریافتی داشته است؛ یعنی کمتر از یک شیفت کاری یک نیروی استخدامی لیسانسیه. بر همین اساس این موضوع اکنون در حال تعدیل است. همچنین اختلاف‌های پرداختی میان گروه‌های مختلف بهداشتی درمانی وجود داشت که تمام این موارد با استفاده از الگوهای معتبر علمی در حال ساماندهی است.

اصلاحات جدی در نظام پرداخت پزشک روستایی و پزشک اورژانس

حریرچی به افزایش حجم فعالیت گروه‌های بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: به همین دلیل ‌تمام موارد مربوط به اصلاح پرداخت‌ها به سمت افزایش حرکت می‌کند. البته در مواردی عقب‌ ماندگی جدی وجود دارد مانند پرداختی به پزشک روستایی و پزشک اورژانس. بر این اساس اصلاحات نظام پرداخت در این موارد جدی‌تر خواهد بود.

وی افزود: اصلاح نظام پرداخت تمام گروه‌ها اعم از پزشکی، پرستاری، گروه‌های مختلف پیراپزشکی و ... را شامل می‌شود و بسته‌های مربوطه به تدریج اعلام خواهند شد. به عنوان مثال نظام پرداخت روستایی تا 15 روز و نهایتا تا یک ماه آینده اعلام می‌شود و به این ترتیب مشخص می‌شود که دریافتی یک پزشک در روستاهای سیستان و بلوچستان، حاشیه شهرهای بزرگ، پزشک اورژانس و ... چقدر خواهد بود.

کمبود بیش از 2هزار پزشک در روستاها

حریرچی در این باره ادامه داد: پزشکی که در روستا فعال است، صبح و عصر بیمار ویزیت می‌کند، شب‌ها نیز بیتوته کرده و بیمار اورژانس را ویزیت می‌کند از نظر ما حداقل 2.5 شیفت کار می‌کند. از آنجا که پیش از این هزینه‌های ناچیزی برای آنها در نظر می‌گرفتند، حدود یک‌ سوم تا یک‌ چهارم مراکز روستایی از پزشک خالی شدند؛ به‌ طوری که اکنون در این مناطق به حدود 7 هزار و 800 پزشک نیاز است که در بهترین شرایط پنج هزار و چندصد پزشک داریم.

وی افزود: به این ترتیب در روستاها حداقل بیش از 2 هزار پزشک کمبود داریم؛ این درحالیست که دولت و ملت هزینه مراکز بهداشتی- درمانی روستایی را داده‌اند. کادر پیراپزشکی هم فعال است اما به غیر از نیروی طرحی اجباری نمی‌توانیم پزشکی را در این مناطق بفرستیم؛ چرا که دستمزدها منصفانه نیست.

حریرچی درباره تامین اعتبار لازم جهت اصلاح نظام پرداخت کارکنان سلامت گفت: دولت یازدهم اعتبار لازم جهت آغاز به کار طرح تحول سلامت را قبل از پایان سال 92 تخصیص داد و وزارت بهداشت نیز بر همین اساس کار را آغاز کرد. ما سعی می‌کنیم افعالمان را در زمان حال صرف کنیم و به آینده قولی ندهیم. طرح تحول در قسمت درمان را نیز با همین دیدگاه آغاز کردیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: