کد خبر: ۲۲۷۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - 2019March 31
رشد پایدار و شتابان تولید علم ایران در دو دهه اخیر، مورد تحسین صاحب‌نظران داخلی و بین‌المللی قرار گرفته است
شفا آنلاین>سلامت>نیوساینتیست اعلام کرده است در یک دوره ۳۰ ساله از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰ میلادی، رشد خروجی‌های علمی ایران ۱۱ برابر بیشتر از متوسط جهان بوده است.


به گزارش شفا آنلاین:رشد پایدار و شتابان تولید علم ایران <Iranian science production>در دو دهه اخیر، مورد تحسین صاحب‌نظران داخلی و بین‌المللی قرار گرفته است. افزایش ۵۰ برابری شمار انتشارات در فاصله دو دهه از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۷ میلادی (طبق پایگاه سایماگو)، نشان از ایجاد توان علمی کم‌نظیر در جهان دارد.

رشد کمّی تعداد مقالات با بهبود شاخص‌های کیفی مثل شاخص h (شاخص h عددی است که تأثیرگذاری علمی دانشمندان را نشان می‌دهد. این شاخص تعداد مقالات پر استناد افراد و تعداد استنادات به آثار آنها را به عنوان معیار تأثیرگذاری در نظر می‌گیرد) و سهم مقالات داغ دنیا نیز همراه بوده است.

طبق داده‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در سال ۲۰۱۷، رتبه ایران از نظر مقاله‌های داغ در جهان ۳۳ و در میان کشورهای اسلامی ۲ بوده است.

نکته شایان توجه این است که دستاوردهای ایران در تولید علم، در شرایطی کسب شده که اعتبارات پژوهشی کشور از سهم ۱ درصدی تولید ناخالص ملی فراتر نرفته است. رشد تعداد دانشگاه‌ها، اعضای هیئت علمی و دانشجویان و نیز در نظر گرفتن انتشارات علمی به عنوان معیاری در ارزیابی عملکرد و ارتقای اعضای هیئت علمی و همچنین پذیرش دانشجویان در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و اعطای گرنت به آنها از مهم‌ترین عوامل بهبود وضعیت تولید علم در ایران است.

سایماگو لب (Scimago Lab)، از مراکز علم‌سنجی جهانی، توان علمی کشورها را با شاخص‌های گوناگون ارزیابی می‌کند. طبق رتبه‌بندی سایماگو، ایران رتبه ۱۶ جهان را از نظر شمار انتشارات علمی در سال ۲۰۱۷ کسب کرده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: