کد خبر: ۲۲۷۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - 2019March 26
چربی زیاد بدن را به بسیاری از مشکلات بهداشتی از جمله دیابت، آرتروز، بیماری قلبی، فشارخون بالا، پوکی استخوان و برخی سرطان‌ها مرتبط می‌دانند. از دست دادن وزن می‌تواند به بهبود فشارخون، کلسترول، قند خون و سلامت و استقامت شما کمک کند
شفاآنلاین>سلامت>امروز اضافه وزن یکی از کابوس‌های هر زن و مردی است. آن زمان گذشت که یک لایه چربی زیر پوست نشان از تملک و بی‌نیازی بود. امروز به افرادی که وزن بالایی دارند به چشم افرادی نگاه می‌شود که به سلامت خود بی‌توجه‌اند.

به گزارش شفاآنلاین: ارتباط بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت نوع ۲، فشارخون، حملات قلبی و سکته‌های مغزی با چاقی، موضوع ثابت شده‌ای است. به همین دلیل دانشمندان مدام در جستجوی راه‌هایی هستند که بشر امروزی که هر روز سنگین‌تر می‌شود، بتواند از شر چربی‌های اضافی خلاص شود. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های چاقی<Obesity> افزایش دور کمر است. در ادامه درباره ارتباط اندازه دور کمر و چربی بدن با سلامت انسان اطلاعاتی به دست می‌آورید.

۱- رابطه اندازه دور کمر با سلامت

زنان با دور کمر بزرگ‌تر از ۳۵ اینچ (۹/۸۸ سانتی‌متر) و مردان با دور کمر بزرگ‌تر از ۴۰ اینچ (۶/۱۰۱ سانتی‌متر) نسبت به افراد با سایز پایین‌تر به طور کلی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی هستند. این بیماری‌ها شامل دیابت نوع ۲، کلسترول بالا و فشارخون بالاست.

۲- بسیاری از افراد از دست دادن چربی را کلید لاغری می‌دانند

در هر صورت برای بیشتر ما از دست دادن چربی به معنی لاغری است. به اعتقاد مایکل اسکو، استاد و همکار مدیر آزمایشگاه انسانی در دانشگاه آبرن مونتگومری، چربی بیش از هر عامل دیگری موجب افزایش سایز می‌شود. تنها روش از دست دادن مقدار قابل توجهی چربی (به ویژه اگر شما چربی زیادی دارید) سوزاندن چربی بیشتر از آن چیزی است که مصرف می‌کنید.

۳- سایز اضافی اطراف ران شما بهتر از اطراف کمر شماست

از آنجا که قسمت زیادی از چربی شکم به امعا و احشای انسان ارتباط دارد، این چربی در اعضای داخلی بدن پیچیده شده و با چربی زیر پوست متفاوت است، مانند آنچه در ران‌های خود می‌بینید. چربی اضافی شکم همچنین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، کلسترول بالا، تری گلیسیرید بالا، فشارخون بالا و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

۴- ورزش وزن کلی بدن را کاهش می‌دهد

برای از دست دادن چربی و وزن از هر منطقه خاص، باید فعالیت بدنی منظمی داشته باشید که سایز تمام بدن شما را کاهش می‌دهد. مشاهدات ثابت کرده‌اند عنوانی به نام لاغری موضعی وجود ندارد و ورزش علاوه بر حفظ سلامت، به فرد کمک می‌کند وزن خود را در حالتی متعادل نگه دارد.

۵- روند کاهش وزن خود را با تمرین‌های کشتی منظم کنید

اگر با تمرین‌های ورزشی بخش مشخصی از بدنتان را هدف قرار دادید، نگران نباشید، این تمرین‌ها به شما کمک می‌کند به راحتی وزن خود را از دست بدهید. تمرینات شکم می‌تواند موجب تقویت عضلات شکم شود که به بهبود وضعیت شما کمک می‌کند و حتی اگر چربی اطراف شکم را از دست ندهید می‌توانید اندازه دور شکم خود را کاهش دهید. با این حال اگر شما به طور قابل توجهی اضافه وزن دارید، با برنامه گسترده‌تر رژیم غذایی و ورزش به نتایج بهتری می‌رسید.

۶- برای از دست دادن ۴۵۳ گرم چربی چه مقدار کالری باید از دست داد؟

این مقدار چربی ۳ هزار و ۵۰۰ کالری ذخیره می‌کند بنابراین مقدار لازم برای سوزاندن آن عموماً ۳ هزار و ۵۰۰ کالری است، اما میزان واقعی کالری مورد نیاز با توجه به عوامل مختلف از جمله شیوه زندگی متفاوت است.

 همچنین ورزش تنها راه برای از دست دادن کالری نیست. شما می‌توانید همان نتیجه را با خوردن کالری کمتر از نیاز بدن خود داشته باشید. با این حال، بسیاری از کارشناسان معتقدند افراد زیادی بیش از ورزش روی رژیم غذایی تمرکز می‌کنند. بهترین راه برای از دست دادن وزن این است که آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید و هر دو؛ یعنی رژیم و ورزش را انجام دهید.

۷- در هفته چه مقدار چربی بسوزانیم که بدنی خوش‌فرم داشته باشیم؟

شما باید تقریباً بیش از ۱ کیلوگرم در هفته از دست بدهید. از دست دادن بیشتر از آن احتمالاً موقت است. شواهد نشان می‌دهند رژیم‌هایی که یکباره باعث کاهش وزن می‌شوند، رژیم‌های مطلوبی نیستند و در ضمن احتمال بازگشت وزن در چنین رژیم‌هایی بیشتر است.

۸- ارتباط چربی زیاد و بیماری

محققان چربی زیاد بدن را به بسیاری از مشکلات بهداشتی از جمله دیابت، آرتروز، بیماری قلبی، فشارخون<blood pressure> بالا، پوکی استخوان و برخی سرطان‌ها مرتبط می‌دانند. از دست دادن وزن می‌تواند به بهبود فشارخون، کلسترول، قند خون و سلامت و استقامت شما کمک کند.

۹- زنان سخت‌تر از مردان وزن خود را کاهش می‌دهند

مردان توده عضلانی بیشتری دارند و میزان متابولیسم استراحت آن‌ها بالاتر از خانم‌هاست که باعث می‌شود از دست دادن وزن برای آن‌ها ساده‌تر باشد. همچنین انباشت چربی در بدن زنان نسبت به مردان متفاوت است؛ بیشتر چربی زنان در ران، باسن و بازو جمع می‌شود. این قسمت‌های بدن سخت‌تر چربی خود را از دست می‌دهد. همچنین هورمون‌های زنان باعث ذخیره‌سازی کالری‌ها به شکل چربی‌ها می‌شوند و چربی فضای بیشتری از عضله می‌گیرد.

۱۰- ژن شما همیشه وزن و سایز شما را کنترل می‌کند

عادت‌های شیوه زندگی شما بسیار مهم هستند. بعضی مردم به علت ژن‌هایشان، چربی بیشتری در بدنشان انباشته می‌شود. انتخاب شیوه زندگی برای آن‌ها مهم نیست و هیچ‌وقت مانند یک فرد لاغر نخواهند بود. اسکو در این باره می‌گوید: «شما می‌توانید برخی از این گرایش‌های ژنتیکی را خنثی کنید و با فعال شدن بیشتر، وزن را از دست می‌دهید. در هر وزنی که باشید، تغذیه خوب و تمرینات منظم برای سلامت کلی شما مهم است.»

۱۱- چه کسی با شروع یک برنامه کاهش وزن کالری بیشتری از دست خواهد داد؟

هوارد ایزنسون، مدیر اجرایی مرکز رژیم غذایی و تناسب اندام دوک می‌گوید:

«افرادی که به طور قابل توجه دارای اضافه وزن و غیرفعال هستند می‌توانند نتایج قابل توجهی را انتظار داشته باشند و از برنامه کاهش وزن بهترین نتیجه را برای سلامت به دست بیاورند.». هفته نامه سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار