کد خبر: ۲۲۷۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - 2019March 26
نظام ارجاع بدون پزشک خانواده باعث بروز اشکالاتی در حوزه سلامت می‌شود؛ در خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت کارشناسانی وجود دارند که تحت عنوان سطح اول بیماران را در صورت نیاز به مراکز سلامت که در واقع سطح دوم بوده، ارجاع می‌دهند
شفاآنلاین>سلامت>حقدوست گفت:  پرونده الکترونیکی سلامت و دسترسی پزشکان به آن یکی از الزامات نظام ارجاع  است.

به گزارش شفاآنلاین،علی‌اکبر حق‌دوست رئیس مرکز تحقیقات آموزش پزشکی ، اظهار کرد: نظام ارجاع در واقع نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های لازم است و معمولا این موضوع همراه با اجرای پزشک خانواده و پرونده الکترونیکی سلامت<Health> ذکر می‌شود.

وی ادامه داد: نظام ارجاع بدون پزشک خانواده باعث بروز اشکالاتی در حوزه سلامت می‌شود؛ در خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت کارشناسانی وجود دارند که تحت عنوان سطح اول بیماران را در صورت نیاز به مراکز سلامت که در واقع سطح دوم بوده، ارجاع می‌دهند.

حقدوست بیان کرد: نظام ارجاع بدون پزشک خانواده باعث بروز اشکالاتی در حوزه سلامت می‌شود؛ در خانه‌های بهداشت کارشناسانی در سطح اول نظام ارجاع<Referral > به بیماران خدمت رسانی می‌کنند و در صورت نیاز بیمار را به سطح دوم ارجاع می‌دهند.

رئیس مرکز آموزش تحقیقات راهبردی علوم پزشکی  اضافه کرد: به طور مثال یک بیمار دیابتی به وسیله پزشک متخصص به سطح دوم یعنی عمومی و یا به کارشناس مستقر در پایگاه‌ها ارجاع داده می‌شود تا اقداماتی نظیر تمدید نسخه و یا اندازه‌گیری میزان قندخون به وسیله آنها انجام شود.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت انتظار دارد در نظام ارجاع یک بیمار دیابتی برای کنترل قندخون خود زیر نظر یک متخصص باشد، خدمات بهداشتی را از یک پزشک عمومی یا کارشناس سلامت دریافت کند و در غیر این صورت نظام ارجاع کارایی خود را در حوزه سلامت از دست می‌دهد.

اجرای موفق نظام ارجاع در فارس و مازندران

حقدوست با اشاره به اینکه پرونده الکترونیکی سلامت و دسترسی پزشکان به آن یکی از الزامات نظام ارجاع  است، افزود: قدم‌های مختلفی برای نظام ارجاع در نظر گرفته شده است و در حال حاضر استان‌های مختلف کشور مانند فارس و مازندران به صورت پایلوت این طرح را انجام می‌دهند و خوشبختانه در ابتدای این دولت ارزیابی دقیقی در این دو استان انجام شده است و نتایج خوبی نیز حاصل شده است.

رئیس مرکز آموزش تحقیقات راهبردی علوم پزشکی  تاکید کرد: استان گلستان نیز در اجرای طرح نظام ارجاع تا به این لحظه موفق عمل کرده است؛ در برخی از شهرستان‌ها سیستم نظام ارجاع به طور کامل تحت پوشش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: استان گیلان و اردبیل اقدامات بسیار خوبی را در راستای پیاده‌سازی این پروژه انجام داده‌اند که در این میان شهرهای ارومیه و تبریز نیز عزم جدی برای شروع اجرای طرح نظام ارجاع دارند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: