کد خبر: ۲۲۷۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۵ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - 2019March 21
اهداء اعضای شادروان محمد پاکزاد با رضایت خانواده به بیماران نیازمند به پیوند عضو زندگی دوباره بخشید
شفاآنلاین>سلامت> بیست و سومین اهداء عضو سال 97، در استان گیلان به سه بیمار نیازمند به پیوند عضو زندگی دوباره بخشید.

به گزارش شفاآنلاین، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان روز پنجشنبه گفت: اهداء اعضای شادروان محمد پاکزاد با رضایت خانواده به بیماران نیازمند به پیوند عضو زندگی دوباره بخشید.

طلعت کاویانی اظهار داشت: محمد پاکزاد 42 ساله اهل و ساکن شهرستان آستارا که به دلیل خونریزی مغزی دچار ایست قلبی تنفسی شده بود، پس از تایید مرگ مغزی با رضایت خانواده اهدا (give)عضو شد.

وی خاطرنشان کرد: دو کلیه و کبد این فرد دچار مرگ مغزی در مرکز آموزشی پژوهشی رازی رشت برداشته و برای پیوند به بیماران نیازمند، به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شد.
سال 97، خانواده 23 فرد دچار مرگ مغزی در گیلان برای اهداء عضو عزیزانشان اقدام کرده اند.

اعلام رضایت برای پیوند اعضا از سال 1387 در گیلان انجام گرفت؛ باربد چمن زیبای، کودک چهار ساله اولین اهدا کننده عضو در گیلان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی 42 ساله پیوند زده شد.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهدای عضو رضایت دهند، می تواند جان حداقل هشت تا 53 نفر را نجات دهد؛ بر اساس آمارها، هر 10 دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می شود، هر دو ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.

کلیه ‌ها، قلب، کبد(Liver)، پانکراس، روده، ریه ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت های بدن از جمله پوست و همچنین قرنیه چشم ، تاندون ، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

قانون پیوند اعضاء ، فروردین ماه 1379 در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌ دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: