کد خبر: ۲۲۷۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - 2019March 21
تشخیص زودهنگام سرطان پستان، قبل از بروز متاستاز طول عمر بیماران را افزایش می‌دهد و کیفیت زندگی خانم‌های مبتلا ارتقا پیدا خواهد کرد؛ این بیماری در مراحل اولیه ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر تشخیص داده نمی‌شود و علت آن را نمی‌توان مشخص کرد
شفاآنلاین>سلامت>میر گفت: علت بروز سرطان سینه مشخص نیست اما فاکتور‌های خطری وجود دارد؛ اگر خانمی زیر ۳۰ سال ازدواج کرد باید قبل از این سن فرزند بیاورد.

به گزارش شفاآنلاین،محمدرضا میر متخصص جراح عمومی و جراح سرطان<Cancer> و عضو هیئت مدیره انجمن سرطان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سرطان سینه در خانم‌ها شایع‌ترین نوع سرطان است که سن شیوع آن در ایران ۵ تا ۱۰ سال کمتر از کشورهای غربی است؛  در هر سال ۱۴ هزار نفر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند که نزدیک ۲ تا ۳ هزار نفر به سرطان غیر مهاجم  و ۱۲ هزار نفر دیگر به سرطان مهاجم دچارمی‌شوند.

این متخصص جراح عمومی و جراح سرطان بیان کرد: سرطان سینه زود باید زود تشخیص داده شود چرا که درمان آن با پنین شرایطی خیلی راحت‌تر است و در این صورت افراد مبتلا  عضو درگیر را از دست نمی‌دهند و بقا بعد از درمان خیلیبیشتر و نتیجه درمانی از سایر سرطان‌ها بهتر است.

سرطان سینه چه علائمی دارد؟

وی ادامه داد: سرطان سینه <Breast Cancer>علائمی دارد اما اکثر افراد نسبت به برخی از این علائم که در بدن بروز می‌کند، بی‌توجه هستند و علائم خطر را نادیده می‌گیرند؛ به دلیل اینکه سرطان پستان کشنده‌ترین سرطان در خانم‌هاست و هر چند که نیازی به نگرانی‌های بی‌مورد و وسواسی در مورد آن نیست، اما نباید علائم آن را نادیده گرفت و باید خانم‌ها به این علائم توجه کنند.

میر با اشاره به اینکه علت ایجاد سرطان مشخص نیست، گفت: علت ایجاد این بیماری خطرناک مشخص نیست اما فاکتور‌های خطری وجود دارد که باید از آنها دوری کرد؛ اگر خانمی زیر ۳۰ سال ازدواج کرد باید قبل از این سال فرزند بیاورد، همچنین فعالیت فیزیکی باید افزایش پیدا کند و  بانوان بدون تحرک نباشند.

داروهای هورمونی عامل بروز سرطان

این متخصص جراح عمومی و جراح سرطان داروهای هورمون‌دار را یکی از عامل‌های بروز سرطان دانست و گفت: خانم‌ها باید از مصرف دارو‌های هورمون دار پرهیز کنند؛ افراد در خانواده‌هایی که یائسگی در آنها در سن کم ایجاد می‌شود، باید به متخصص ژنتیک مراجعه کنند تا ژن BRCA1 و BRCA2 اندازه گیری شود.

میر اظهار کرد: تشخیص زودهنگام سرطان پستان، قبل از بروز متاستاز طول عمر بیماران را افزایش می‌دهد و کیفیت زندگی خانم‌های مبتلا ارتقا پیدا خواهد کرد؛ این بیماری در مراحل اولیه ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر تشخیص داده نمی‌شود و علت آن را نمی‌توان مشخص کرد.

وی یادآوری کرد: سرطان پستان به طور معمول هیچ نشانه‌ای در مراحل اولیه ایجاد نمی‌کند اما تشخیص به موقع توده می‌تواند وضعیت درمان را بهبود بخشد تا  فرد بتواند بهتر زندگی کند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: