کد خبر: ۲۲۷۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - 2019March 20
در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ قیمت اوراق تسهیلات مسکن نسبتاً ثابت بود. در آخرین روز کاری فرابورس ایران در این هفته قیمت هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن شهریور ماه ۱۳۹۷ معادل ۵۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود
شفاآنلاین>سلامت> قیمت هر ورق از اوراق تسهیلات مسکن در روزهای انتهایی سال ۱۳۹۷ حدود ۵۴ هزار تومان ماند. در نتیجه مجردها باید برای گرفتن وام ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومانی مسکن از ۴.۵ تا ۶.۵ میلیون تومان هزینه کنند. این هزینه برای زوج‌ها با توجه به اینکه در کجای ایران زندگی می‌کنند از ۶.۵ تا ۱۱ میلیون تومان متفاوت است که به این مبلغ حدود دو میلیون هزینه وام جعاله نیز اضافه می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ قیمت اوراق تسهیلات مسکن نسبتاً ثابت بود. در آخرین روز کاری فرابورس ایران در این هفته قیمت هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن شهریور ماه ۱۳۹۷ معادل ۵۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود. در در عین حال امتیاز تسهیلات مسکن آبان سال جاری ۵۴ هزار و ۶۰۰ تومان داد و ستد شد.

همچنین قیمت تسه مرداد ماه سال جاری به ۵۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسید و قیمت دیگر اوراق تسه در محدوده ۵۳ تا ۵۵ هزار تومان می‌چرخید. قیمت این اوراق به دلیل کاهش تقاضا برای خرید مسکن نسبت به اوایل سال کاهش را نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه قیمت هر ورق از اوراق تسهیلات مسکن عمدتاً در محدوده ۵۴ هزار تومان می‌چرخد هزینه وام اقشار مختلف جامعه را در این گزارش با این نرخ محاسبه می‌کنیم.

زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند. آن‌ها باید ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ کنند. به این مبلغ با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله که بابت آن باید ۴۰ برگ تسه خریداری شود، دو میلیون و ۱۶۰ هزار تومان اضافه می‌شود. در نتیجه در مجموع باید برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن حدود ۱۲ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان صرف شود.

هم‌چنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیش‌تر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید ۱۶۰ ورق بهادار خریداری کنند که با این حساب باید هشت میلیون و ۶۴۰ هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب دو میلیون و ۱۶۰ هزار تومان برای خرید اوراق وام جعاله در مجموع برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی باید ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

علاوه بر این، زوج‌های ساکن در سایر شهرهای با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر می‌توانند برای گرفتن ۶۰ میلیون تومان وام(Loan) مسکن ۱۲۰ برگ بهادار خریداری کنند که باید شش میلیون و ۴۸۰ هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند.

هم‌چنین برای دریافت ۲۰ میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله نیز باید دو میلیون و ۱۶۰ هزار تومان پرداخت کنند که در مجموع برای وام ۸۰ میلیون تومانی هشت میلیون و ۶۴۰ هزار تومان از سوی زوجین باید پرداخت شود.

مجردهای تهرانی نیز می‌توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف ۴۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرا بورس ایران خریداری کنند.

با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق، شش میلیون و ۴۸۰ هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مبلغ ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و افراد گروه سوم مبلغ چهار میلیون و ۳۲۰ هزار تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله باید مبلغ دو میلیون و ۱۶۰ هزار تومان دیگر هم بپردازند.

اوراق تسهیلات مسکن قابلیت معامله در فرا بورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ پنج میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است.

این اوراق با توجه به این‌که چقدر تا زمان اعتبارش باقی مانده، دارای قیمت متفاوتی است. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات(Facility) آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: