کد خبر: ۲۲۷۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - 2019March 20
مصرف آنتی بیوتیک در ایران بالاست و ۲۵ درصد هزینه دارویی کشور مربوط به آنتی بیوتیک‌ها می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>استاد ممتاز بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره عوارض هولناک مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک هشدار داد.

به گزارش شفاآنلاین،استاد ممتاز بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان مصرف آنتی بیوتیک در کشور گفت: مهم‌ترین عارضه مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک مقاومت میکروبی است چرا که اغلب بیماران دوره درمان<cure> را ناقص می‌گذارند و این مسئله منجر به مقاومت میکروبی به آنتی بیوتیک تجویزی می‌شود.

استاد ممتاز بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: باید توجه داشت که دارو غذا نیست و به هیچ وجه افراد اجازه ندارند بدون دستور پزشک آنتی بیوتیک مصرف کنند، اما متاسفانه مردم ما آنتی بیوتیک تجویزی خود را به دیگران توصیه می‌کنند.

۲۵ درصد هزینه دارویی کشور مربوط به آنتی بیوتیک‌ها می‌شود

محرز تاکید کرد: مصرف آنتی بیوتیک در ایران بالاست و ۲۵ درصد هزینه دارویی کشور مربوط به آنتی بیوتیک‌ها می‌شود.

وی با اشاره به عوارض مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها بیان کرد: مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند کبد و کلیه را از کار بیاندازد، همچنین می‌تواند موجب تداخل دارویی و تشدید عارضه آنتی‌بیوتیک شود.

استاد ممتاز بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه باید دوره درمان آنتی بیوتیک را کامل کرد گفت: اگر پس از دو روز از آنتی بیوتیک تب قطع شد باید آنتی بیوتیک را تا زمانی که پزشک تجویز کرده است ادامه داد.

متاسفانه سواد سلامت در ایران پایین است

محرز اظهار کرد: باید آگاهی مردم در حوزه سلامت را بالا برد چرا که متاسفانه سواد سلامت در ایران پایین است و بسیاری نیز برای اطلاع از موضوعات سلامت<Health> به اینترنت مراجعه می‌کنند و با مطالعه مطالب نامعتبر دچار خطا یا وسواس می‌شوند.

وی تصریح کرد: امیدواریم که آنتی بیوتیک‌ها بی رویه در بخش‌های سرپایی و بستری بیمارستانی مصرف نشوند و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک را دیگر شاهد نباشیم.

وضعیت مقاومت میکروبی بحرانی است

استاد ممتاز بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر افزایش آگاهی جامعه به ویزه از سنین کودکی در مورد عوارض آنتی بیوتیک‌ها گفت: باید آموزش در سطح مدارس انجام شود و دانش آموزان ویروس، میکروب و آنتی بیوتیک را بشناسند و از عوارض خودسرانه آنتی بیوتیک اطلاع پیدا کنند.

محرز ادامه داد: باید در رسانه‌ها فرهنگ سازی لازم در مورد مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک انجام شود چرا که در سال میلیارد‌ها تومان هزینه صرف مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها می‌شود و شاهد مرگ و میر ناشی از مقاومت میکروبی هستیم و متاسفانه امروز مقاومت میکروبی در دنیا و در منطقه و کشور ما ایران بحرانی است.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: