کد خبر: ۲۲۷۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۰ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - 2019March 25
رنگ‌های کاراملی که در بسیاری از نوشابه‌های گازدار یافت می‌شوند در شکل‌گیری رنگ این نوشیدنی‌ها نقش دارند. رنگ کاراملی حاوی دو آلاینده 2-متیل ایمیدازول و 4-متیل ایمیدازول است که هر دو می‌توانند به شکل‌گیری سرطان منجر شوند
شفاآنلاین>سلامت>بسیاری از مردم هنگام انتخاب نوشابه‌های گازدار یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا توجهی به پیامدهای منفی مصرف این مواد ندارند.

به گزارش شفاآنلاین، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا نه تنها استخوان‌ها را تضعیف می‌کنند بلکه تقریبا به هر اندام موجود در بدن انسان آسیب می‌رسانند.

کافئین، اسید فسفریک و استخوان‌های ما

طی یک مطالعه مرتبط با پوکی استخوان، تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) اندازه‌گیری شده برای بانوان برابر با 1413 و برای آقایان 1125 بود. رژیم غذایی شرکت‌کنندگان در این مطالعه با استفاده از پرسشنامه‌های غذایی ارزیابی شده و بر اساس تراکم مواد معدنی استخوان، قد، سن، انرژی مصرفی، امتیاز فعالیت بدنی، سیگار کشیدن، مصرف الکل، کل کلسیم دریافتی، کل ویتامین D دریافتی، کافئین از منابع غیر نوشابه و برای بانوان دو مورد دیگر استفاده از استروژن و وضعیت یائسگی تنظیم شد.

نتایج مطالعه نشان داد که مصرف روزانه نوشابه گازدار با تراکم مواد معدنی استخوان بسیار پایین در کفل بانوان که به دلیل تفاوت‌های هورمونی معمولا بیشتر از آقایان مستعد پوکی استخوان هستند، مرتبط بوده است.

چرا چنین چیزی رخ می‌دهد؟ به گفته پژوهشگران، اسید فسفریک موجود در نوشابه گازدار موجب از بین رفتن کلسیم استخوان می‌شود یا فسفر بیش از حد مانع جذب کلسیم می‌شود. کافئین موجود در نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و قهوه نیز روند از دست دادن استخوان را تسریع می‌کند. کافئین در جذب کلسیم اختلال ایجاد می‌کند و به دفع کلسیم از طریق ادرار منجر می‌شود.

اسید فسفریک در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد اما مقدار بیش از حد آن موجب مشکلات قلبی و کلیوی، نابودی عضلات و پوکی استخوان می‌شود.

اگر با مشکلات گوارشی مانند نشت روده مواجه هستید، از پوکی استخوان یا دیگر اختلالات مرتبط با استخوان رنج می‌برید یا بیش از 50 سال سن دارید، باید به هر ترتیب ممکن از مصرف نوشابه‌های گازدار پرهیز کنید. با حذف یا محدودکردن این نوشیدنی‌ها و کافئین به طور خودکار از بدن خود در برابر خطراتی که می‌توانند به واسطه مصرف آنها شکل بگیرند، محافظت می‌کنید.

نوشیدنی‌هایی که باید از مصرف آنها پرهیز کنید شامل:
- نوشابه‌های گازدار
- نوشیدنی‌های انرژی‌زا
- نوشیدنی‌های ورزشی
- چای سرد بطری یا کنسروشده
- قهوه بطری یا کنسروشده

از دیگر خطرات مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش چربی

نوشابه های گازدار موجب افزایش چربی احشایی (چربی اطراف شکم) می‌شوند که اندام‌های بدن را تحت تاثیر قرار داده و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. مصرف یک نوشابه گازدار در روز، چربی کبد، چربی اسکلتی، چربی تری گلیسرید خون و دیگر انواع چربی را افزایش خواهد داد.

سرطان

رنگ‌های کاراملی که در بسیاری از نوشابه‌های گازدار یافت می‌شوند در شکل‌گیری رنگ این نوشیدنی‌ها نقش دارند. رنگ کاراملی حاوی دو آلاینده 2-متیل ایمیدازول و 4-متیل ایمیدازول است که هر دو می‌توانند به شکل‌گیری سرطان<Cancer> منجر شوند.

پوسیدگی دندان

نوشابه‌های گازدار می‌توانند آسیب‌های جدی به مینای دندان وارد کنند و خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهند. پس از هر بار مصرف، واکنش مخرب ناشی از آنها حدود 20 دقیقه طول می‌کشد و از این‌رو مصرف منظم این قبیل نوشیدنی‌ها ضرر بیشتری خواهد داشت.

بیماری کبد چرب

مقدار زیاد فروکتوز مصنوعی موجود در این قبیل نوشیدنی‌ها در صورت مصرف منظم و زیاد به کبد آسیب وارد می‌کند. فروکتوز به چربی تبدیل می‌شود که در کبد باقی می‌ماند و به شکل‌گیری بیماری کبد چرب غیر الکلی منجر می‌شود.

دیابت نوع 2

نوشیدن تنها یک قوطی نوشابه گازدار در روز با خطر افزایش ابتلا به دیابت نوع 2 پیوند خورده است.

زوال عقل

مصرف زیاد نوشیدنی‌های حاوی قند موجب اختلال در توانایی‌های حافظه و تصمیم‌گیری می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به بیماری آلزایمر شود. سطوح بالای گلوکز با خطر افزایش ابتلا به زوال عقل پیوند خورده است.

جایگزین

به جای نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانید مصرف آبمیوه‌ها و آب سبزیجات طبیعی را مد نظر قرار دهید. تنها پس از گذشت چند روز، با این منبع انرژی تازه احساس بهتری در شما ایجاد خواهد شد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: