کد خبر: ۲۲۶۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 01
گاهی نیاز است که سیم و براکت‌ها ماه‌ها و یا سال‌ها روی دندان‌ها بماند، بنابراین باید در طول این مدت مراقب سلامت دندان‌ها، لثه و دهان خود باشید. در غیر اینصورت ممکن است مشکلات جدید از قبیل درد، ورم و یا مشکلات دیگری برای شما به وجود بیاید که نیاز به درمان خواهند داشت
شفاآنلاین>سلامت> استفاده از روش ارتودنسی برای مرتب کردن دندان‌ها یکی از روش‌های رایج در داندانپزشکی است که ممکن است چندان به نظر خوشایند نرسد به ویژه وقتی نوبت به مسواک کردن دندان‌ها می‌رسد.

سوالاتی که در ذهن مراجعه کننده وجود دارد:

چکونه باید با وجود ارتودنسی دندان‌ها (Teeth)را مسواک زد؟

آیا قسمت‌هایی که زیر ارتودنسی و براکت‌ها قرار می‌گیرند هم باید شسته شوند؟

آیا نکاتی وجود دارد که نباید هنگام مسواک کردن از انجام آن‌ها اجتناب کرد؟

آیا می‌توان دندان‌های دارای ارتودنسی و براکت را مسواک کرد؟

به بیان ساده باید گفت ک بله. هم می‌توانید و هم مسلما باید دندان‌های ارتودنسی شده را مسواک کنید.

گاهی نیاز است که سیم و براکت‌ها ماه‌ها و یا سال‌ها روی دندان‌ها بماند، بنابراین باید در طول این مدت مراقب سلامت دندان‌ها، لثه و دهان خود باشید. در غیر اینصورت ممکن است مشکلات جدید از قبیل درد، ورم و یا مشکلات دیگری برای شما به وجود بیاید که نیاز به درمان خواهند داشت.

و اگر فرزند شما به تازگی ارتودنسی کرده، باید حتما مراقب باشید که او اهمیت مسواک کردن دندان‌ها را ب خوبی درک کرده است. البته برای این کار می‌توانید از متخصص ارتودنسی نیز کمک بگیرید چون معمولا دندانپزشک، خود روی این مورد بسیار تاکید می‌کند.

چگونگی مسواک زدن با سیم و براکت ارتودنسی

چگونگی مسواک زدن صحیح دندان‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد:

اصول ابتدایی مسواک زدن صحیح از دید دندانپزشک

وقتی دندان‌ها را مسواک میکنید، چه با ارتودنسی و چه بدون آن، باید حتما این قانون را به یاد داشته باشید: مسواک زدن بسیار ساده.

قانون اولیه این است که بعد از هر وعده غذایی دندان‌ها باید شسته شوند و حداقل دو بار در روز، یعنی صبح و شب‌ها. یکی از توصیه‌های متخصص ارتودنسی به شما این است که هنگام مسواک کردن حتما این کار را آهسته و به آرامی انجام دهید. مخصوصا به خاطر سیم و براکت‌های روی دندان.

حتما توجه داشته باشید که مدت زمان هر بار شستن دندان‌ها باید طولانی‌تر از حد نرمال باشد زیرا باید زمانی را به شستن پشت سیم‌ها، خارج کردن ذرات غذا از پشت آن‌ها و تمیز کردن تمامی گوشه و کنار دهان اختصاص دهید.

نکات مورد تاکید دندانپزشک برای تکنیک مسواک زدن

- ابتدا دهان خود را با آب بشویید تا ذرات غذای مانده در دهان خارج شود.

- مسواک خود را با آب بشویی تا تمامی ذرات غذا از روی آن پاک شود.

- حتما مسواک را با درجه 45 درجه بگیرید و مسواک بزنید.

- با استفاده از ضربات کوتاه دندان‌ها را شستشو دهید و سپس مسواک را در جهت جلو و عقب روی دندان حرکت دهید.

- حتما بین سیم‌ها و روی تمامی سطوح دندان را مسواک بزنید.

- در انتها زبان خود را مسواک بکشید.

انتخاب مسواک مناسب

وقتی سیم و براکت ارتودنسی روی دندان‌ها دارید مسلما نمی‌توانید از مسواک‌های معمولی استفاده کنید بلکه باید مسواک مناسبی انتخاب کنید که معمولا ارتودنتیست یا همان متخصص ارتودنسی نکاتی را برای این انتخاب به شما گوشزد می‌کند.

برای اینکه به براکت‌ها و سیم‌ها آسیبی وارد نشده و از بیماری‌های (Diseases)لثه نیز جلوگیری شود، باید مسواک نرمی را انتخاب کنید. می‌توانید بسته به سلیقه خود بین مسواک‌های برقی مناسب و یا مسواک‌های مناسب بین دندان که به شما امکان شستشوی فاصله میان براکت‌ها و دندان را می‌دهد، یکی را خریداری کنید. اما در هر صورت دقت کنید که برس مسواک باید نرم باشد.

حتما از نخ دندان استفاده کنید

معمولا نخ دندان یکی از کارهایی است که دندانپزشک روی آن خیلی تاکید دارد چون اغلب فراموش می‌شود. وقتی براکت‌ روی دندان وجود دارد، اهمیت این کار حتی چندین برابر می‌شود.

برای این منظور حتما باید نخ دندان را از پشت و زیر سیم2های ارتودنسی عبور داده و بین دندان‌ها را تمیز کنید. حتی ممکن است ارتودنتیست به شما پیشنهاد استفاده از نخ دندان آبی را بدهد که با استفاده از جریان آب فشار کافی برای تمیز کردن دندان‌ها و از بین بردن باکتری‌ها و ذرات غذا را به وجود می‌آورد.

براکت‌ها نیز ذرات و تکه‌های غذا را به خود می‌گیرند و با نخ دندان کشیدن تمامی آن‌ها از بین می‌رود.

از سفیدکننده‌های دندان اجتناب کنید

معمولا سفیدکننده‌های دندان و یا جرم‌گیری و سفید کردن دندان یکی از راه‌هایی است که دندانپزشک برای ارائه لبخندی زیبا به بیمار پیشنهاد می‌کند. اما وقتی دندان‌ها را ارتودنسی می‌کنید باید از این محصولات دوری کنید.

این محصولات عبارتند از: خمیر دندان‌های سفیدکننده، تری سفیدکننده (trays) و یا حتی محصولات دارای ذغال اکتیو (فعال شده).

دلیل منع استعمال این محصولات(Products) توسط متخصص ارتودنسی این است که این محصولات تنها قسمت‌هایی از دندان را سفید می‌کنند که با آن در تماس قرار بگیرند. با داشتن براکت روی دندان این مواد نمی‌تواند به سطح زیر براکت‌ها، یعنی دقیقا به نقطه مرکزی دندان، نفوذ کند.

بنابراین اگر می‌خواهید لبخند زیبایی داشته باشید، در طول ارتودنسی از محصولات سفیدکننده استفاده نکنید.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: