کد خبر: ۲۲۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 18
شفا آنلاین-رئیس سازمان غذا و دارو با جدی خواندن مقوله قاچاق در حوزه تجهیزات پزشکی گفت: متاسفانه برخی از کالاها که به هیچ عنوان مجوز ندارند در بازار و حتی بیمارستان‌های دولتی مصرف می‌شوند که مطمئنا این روند تا پایان امسال اصلاح خواهد شد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر رسول دیناروند در مراسم اختتامیه هفدهمین نمایشگاه ایران‌ هلث، نداشتن آمار و اطلاعات دقیق از حوزه تجهیزات پزشکی را یکی از نقاط ضعف دانست و گفت: در حال حاضر فهم تولید واردات و همچنین قاچاق در حوزه تجهیزات پزشکی کشور مشخص نیست که این از نقاط ضعف ماست و باید در سال 93 آن را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: قاچاق در حوزه تجهیزات پزشکی بسیار جدی است. ما خود می‌دانیم که برخی از کالاهایی که به هیچ عنوان مجوز آن را نداده‌ایم متاسفانه در بازار و حتی بیمارستان‌های دولتمان مصرف می‌شوند. این وضعیت، وضعیت نامناسبی است که مطمئنا در سال 93 اصلاح می‌شود.

وی تاکید کرد: برای رسیدن به شرایط مطلوب باید این آشفتگی‌ها اصلاح شود. برخی تجهیزات پزشکی حتی مانند یک داروی بیولوژیک از حساسیت خاصی برخوردارند اما مشاهده می‌کنیم که متاسفانه نظارت‌ها در این زمینه چندان جدی نیست. ساماندهی این چنین مواردی از سیاست‌های جدی وزارت بهداشت است به ویژه در شرایطی که طرح تحول نظام سلامت را پیگیری می‌کنیم و قرار است بخش زیادی از هزینه‌های آن توسط دولت تامین شود، اگر ساماندهی در این موارد صورت نگیرد، دولت نمی‌تواند پاسخگوی هزینه‌ها باشد چرا که دولت باید در چارچوب اعتباراتی مشخص، خدمات مناسبی را ارائه دهد.

دیناروند تاکید کرد: در چارچوب این ساماندهی‌ها حمایت از تولید داخل نیز وجود دارد به طوری که اولویت‌ مصرف به ویژه در مراکز دولتی با تولید داخل خواهد بود. مطمئن باشید که سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولیدکنندگان است و سعی می‌کنیم در جاهایی که باید حق تولیدکننده رعایت شود حضور یابیم تا سهم تولید آسیب نبیند.

وی افزود: لازم است که نگاه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از تمرکز به بازار درونی بر بازاری بزرگ‌تر معطوف شود. هرچند که وظیفه داریم بازار درونی را برای تولیدکنندگان خود محافظت کنیم اما تولیدکنندگان باید بتوانند به بازار کشورهای دیگر نیز فکر کنند.

مطمئن باشید در چنین شرایطی کیفیت افزایش یافته و توافق رقابت با خارج را نیز خواهیم داشت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: