کد خبر: ۲۲۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 18
شفا آنلاین-کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه ایران با اشاره به امکان نفوذ سم در بافت میوه های کال،گفت: این سموم با شستن از بین نمی رود و به همین دلیل مصرف این گونه میوه ها به مقدار زیاد توصیه نمی شود.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر نسرین حاج سید جوادی اظهار داشت:گوجه سبز، چغاله بادام، زردآلو،توت فرنگی، آلبالو و گیلاس از میوه های نوبرانه است که اگر به صورت کال مصرف شودمی تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند.

وی یاد آور شد:میوه های نارس و کال حاوی ارزش غذایی کمتری هستند.

وی با بیان اینکه نوبرانه های رسیده حاوی ارزش غذایی، ویتامین ها، املاح، آنتی اکسیدان ها و فیبرها هستند از این رو توصیه می شود که میوه ها را به صورت رسیده مصرف کنید.

به گفته حاج سید جوادی میوه هایی مانند گوجه سبز یا چغاله بادام قبل از اینکه به میوه کامل تبدیل شود از درخت چیده می شود و در این صورت زمان کافی برای ایجاد قندها، املاح و ویتامین ها در بافت آنها وجود ندارد.

به گفته وی میوه های نوبرانه که کال هستند از ارزش غذایی کافی برخوردار نبوده و همچنین از نظر هضم، جذب و ارزش غذایی با انواع رسیده خود کاملا متفاوت هستند.

وی به چغاله بادام اشاره کردو گفت:با وجود فیبر فراوان هضم چغاله بادام برای دستگاه گوارش انسان سخت و در مسیر روده، تخمیر شده و مقدار قابل توجهی گاز تولید می کند که نتیجه آن تولید نفخ و ناراحتی های گوارشی است. به همین دلیل مصرف زیاد این میوه به هیچ وجه توصیه نمی شود.

کارشناس تحقیقات میکروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه صنایع غذایی ایران گفت:گوجه سبز حاوی حجم بالایی از اسیدهای میوه است که در اثر گذشت زمان و فرایند رسیدن میوه به قندهای ساده تبدیل می شوند.

وی خوردن این میوه را برای افراد سالم بدون هیچ محدودیتی دانست و گفت:افرادی که دارای بیماری های دستگاه گوارش یا مشکلات سو هاضمه دارند باید در مصرف آن احتیاط کنند.

حاج سید جوادی ادامه داد: بالا بودن میزان اسید در گوجه سبز باعث ایجاد معده درد، سوزش معده یا حتی ریفلاکس در افراد مبتلا به ناراحتی های معده می شود. هسته گوجه سبز و زردآلوی کال نیز دارای ترکیب های سمی خطرناکی است و هرگز نباید آنها را خورد.

وی اضافه کرد:ترش و اسیدی بودن گوجه سبز باعث ساییده شدن موقتی مینای دندان و احساس درد خاصی در دندان ها می شود. گوجه سبز طبع سردی دارد و بهتر است آن را با گلپر مصرف کنید.

وی اظهار داشت:معمولا انواع میوه ها برای مصون ماندن از آفت های گیاهی، سمپاشی می شوند و در بیشتر موارد این سم تا زمان رسیدن و چیدن میوه تجزیه می شود.

حاج سید جوادی به توت فرنگی اشاره کرد و افزود : مطالعات نشان داده اند که توت فرنگی دارای ترکیباتی است که احتمال انواع سرطان ، بیماری های قلبی-عروقی و متابولیکی را کاهش می دهند.

به گفته وی ویتامین C موجود در آن روند پیری را در بدن به تأخیر می اندازد و امکان ترمیم بافت های آسیب دیده فراهم می شود.

حاج سید جوادی توصیه کرد:این میوه به دلیل تماس با خاک و کود باید به دقت شسته شود تا از آلودگی پاک شود و همچنین توت فرنگی برای کودکان زیر یکسال توصیه نمی شود.

وی با بیان اینکه مصرف توت فرنگی در افراد حساس ایجاد آلرژی می کند افزود:خارش پوست، ایجاد دانه های قرمز پوست ، سردرد، آبریزش بینی، ریزش اشک، سرگیجه و حتی اختلالات گوارشی (مانند استفراغ) را می توان نام برد.

وی با بیان اینکه قند موجود در توت سفید برای کسانی که مبتلا به بیماری دیابت مفید است گفت : به بیماران دیابتی توصیه می شود به جای قند، چای را با توت خشک بخورند.این میوه خوشمزه دارای آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانید است.

حاج سید جوادی اظها رداشت :نقش آنتی اکسیدان موجود در توت سفید برای سلامتی مفید است و از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: