کد خبر: ۲۲۵۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - 2019March 04
پسری دارم 17 ساله. بعد از به دنیا آمدن دچار آبسه مغزی و به دنبال این بیماری، شنوایی اش ضعیف شد و باید از سمعک استفاده کند ولی نمی زند. سطح درک و فهمش نسبت به هم سن و سال هایش کمتر است، اعتماد به نفس پایینی دارد، حل ریاضی خیلی برایش مشکل است و حتی جمع و تفریق ساده را هم مشکل حل می کند
شفا آنلاین>اجتماعی>پسری دارم 17 ساله. بعد از به دنیا آمدن دچار آبسه مغزی و به دنبال این بیماری، شنوایی اش ضعیف شد و باید از سمعک استفاده کند ولی نمی زند. سطح درک و فهمش نسبت به هم سن و سال هایش کمتر است، اعتماد به نفس پایینی دارد، حل ریاضی خیلی برایش مشکل است و حتی جمع و تفریق ساده را هم مشکل حل می کند. آیا راهی برای درمان هست. لطفا راهنمایی کنید چون تا ششم ابتدایی، بیشتر نتوانست ادامه تحصیل بدهد.

با توجه به این که فرزند شما سابقه آبسه مغزى دارد و دچار افت شنوایی شده و بعد از آن از سمعک استفاده نکرده، به نظر می رسد این مواردی که در پیامک به آن ها اشاره کردید، مى تواند از آثار افت شنوایی باشد. البته خود آبسه مغزى هم با تاثیراتى که بر مغز دارد، مى تواند این مسائل را ایجاد کند. با این حال، چند توصیه به شما داریم.

   به مراکز ویژه کم شنوایی مراجعه کنید
توصیه مى شود که با مراجعه به مراکز ویژه کم شنوایی ابتدا ارزیابی مجدد شنوایی و مهارت های زبانی، شناختی و روان شناختی انجام شود. همچنین در خصوص مشکلات تحصیلى نیز نیاز به ارزیابى دقیق تر است تا مشخص شود که احتمال اختلال یادگیرى در ریاضیات وجود دارد یا نه. کودکان مبتلا به اختلال یادگیرى ممکن است در  یادگیرى یک درس خاص مثل ریاضیات، املا یا خواندن مشکلاتى داشته باشند اما اگر مداخلات و درمان به موقع و تخصصی دریافت کنند این اختلال مانعى براى ادامه تحصیل نمى شود.
   انتظارات تان را با محدودیت های فرزندتان منطبق کنید
براى افزایش اعتماد به نفس فرزندتان لازم است که شناخت کافى از شرایط ویژه او و توانایی ها و محدودیت هایش داشته باشید. اگر توانایی ها، استعدادها و علاقه مندى هاى خاصى در فرزندتان مى بینید، امکان رشد آن را براى او فراهم کنید و فرصت بروز این توانایی ها و علاقه ها را در جمع هاى خانوادگی و دوستانه به او بدهید. همچنین انتظاراتى را که از او دارید با محدودیت ها و توانایی های خاص فرزندتان منطبق کنید.
   به نیازهای دوره نوجوانی توجه کنید
علاوه بر این چون فرزند شما در سن نوجوانى به سر مى برد باید به نیازهای مخصوص این سن هم توجه کنید، در سن نوجوانى ارتباط با دوستان و هم سالان در ایجاد اعتماد به نفس نقش مهمی دارد، امکانى فراهم کنید که فرزندتان با افراد هم سن خود که شرایط مشابهى دارند تعامل و ارتباط دوستانه برقرار کند و تفریحات و فعالیت هاى مشترکى با آن ها داشته باشد.خراسان

 فهیمه ملکی | روان شناس بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: