کد خبر: ۲۲۵۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - 2019March 04
اگرچه نباید قسمت‌های سوخته غذاها را مصرف کرد، نگرانی در خصوص سرطان‌زا بودن آنها هم بی‌مورد است


شفا آنلاین>سلامت>چند سال اخیر، محققان تغذیه هشدار داده‌اند که مصرف قسمت سوخته نان یا سیب‌زمینی سرخ‌شده و هر غذای دیگر، سرطان‌زاست. اکنون محققان تغذیه بریتانیا این موضوع را دوباره بررسی کرده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:به تازگی محققان، بخش‌های سوخته مواد غذایی<Burned parts of food> را روی موش‌های آزمایشگاهی بررسی کرده‌اند و متوجه وجود مقادیر زیادی آکریل‌آمید در آنها شده‌اند. این ماده اسیدی سرطان‌زا در خوراکی‌های نشاسته‌ای که در دماهای بالا به مدت طولانی قرار می‌گیرند، تولید می‌شود. اما برای ایجاد سرطان در بدن، لازم است از این بخش‌های سوخته، مثل نان‌های تست‌شده، حداقل ۱۶۰ ورق در روز مصرف کرد.

ژانویه سال ۲۰۱۷، محققان تغذیه آژانس استانداردهای غذایی بریتانیا، اعلام کردند که آکریل‌آمید تولید شده در خوراکی‌های سوخته سرطان‌زاست. البته این بررسی فقط روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده بود.

اخیرا محققان تغذیه بریتانیا، با حضور در یک برنامه تلویزیونی، بخشی از نان، سیب‌زمینی و گوشت سوخته را برای بررسی به آزمایشگاه فرستادند. نتایج نشان داد که وقتی خوراکی، بیش از حد می‌پزد، مقدار آکریل‌آمید موجود در آن، به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. در واقع در هر ۱ کیلوگرم نان تست‌شده که اثر سوختگی ندارد، ۷۲ میکروگرم آکریل‌آمید به وجود می‌آید. مقدار آکریل‌آمید در نان‌های کاملا برشته‌شده، در هر ۱ کیلوگرم، ۹۳ میکروگرم و در نان‌هایی که سوخته‌اند به ۱۱۲ میکروگرم می‌رسد.

در مورد خوراکی‌های دیگر، باید گفت که سس‌های سوخته، حاوی ۱۳۲ میکروگرم آکریل‌آمید هستند. خوشبختانه در گوشت، به دلیل اینکه نشاسته‌ای نیست، هنگام پخت آکریل‌آمید تولید نمی‌شود، البته به شرطی که گوشت مورد استفاده فرآوری‌شده نشده باشد.

سیب‌زمینی‌های سرخ‌شده، از همه خوراکی‌های دیگر بدتر هستند، زیرا حرارت موجب تولید ۲۵۰۰ میکروگرم آکریل‌آمید در آنها می‌شود.

از طرفی بنابر آمارهای دانشگاه کمبریج، محققان بریتانیایی می‌گویند، حتی اگر بزرگسالان بیشترین مقدار آکریل‌آمید تولید شده در غذاها را مصرف کنند، باز هم در خطر سرطان قرار ندارند. در واقع آنها باید روزانه ۱۶۰ ورق از نان‌های تست‌شده که سوخته‌اند، مصرف کنند تا همانند موش‌های آزمایشگاهی، به سرطان مبتلا شوند.

این محققان می‌گویند، رفتارهای دیگری مانند مصرف نوشیدنی‌های الکلی، سیگار کشیدن و ورزش نکردن، بیش از هر چیزی ما را مستعد سرطان می‌کند. در ضمن مصرف میوه و سبزی‌های تازه به مراتب بهتر از کنسروی یا یخ‌زده آنهاست. در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ محصول خوراکی، از جمله لوبیاها، تن و رب گوجه فرنگی، که با قوطی‌های کنسروی عرضه می‌شوند.

محققان می‌گویند، اگرچه نباید قسمت‌های سوخته غذاها را مصرف کرد، نگرانی در خصوص سرطان‌زا بودن آنها هم بی‌مورد است. دیلی میل

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: