کد خبر: ۲۲۴۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - 2019February 28
شکی نیست که افرادی که چاق هستند شانس بیش‌تری برای داشتن مشکل تولید مثل دارند. در این مورد، ارتباط بین چاقی و مشکلات تولید مثل در زنان بیش‌تر از مردان است
شفاآنلاین>سلامت>چاقی یعنی ..... غذا خوردن بیشتر از میزان طبیعی، عوامل ژنتیکی، محیطی، اجتماعی و اختلالات تیروئید عواملی هستند که موجب چاق شدن می‌شوند. در مجموع هر فردی که بیست درصد بیشتر از وزن ایده‌آل خود وزن داشته باشد چاق محسوب می‌شود. چاقی می‌تواند در هر فردی دیده شود حتی کودکان.
عوامل ایجاد چاقی

به گزارش شفاآنلاین،– داشتن رژیم غذایی<diet> نامناسب که پر از مواد غذایی دارای چربی و کالری زیاد است.
– خواب ناکافی. چرا که اگر به اندازه‌ی کافی نخوابید ممکن است تغییرات هورمونی در شما رخ بدهد، تغییراتی که موجب احساس گرسنگی بیش‌تر می‌شوند.
– چگونگی پردازش مواد غذایی که خورده‌اید توسط بدن و تبدیل آن‌ها به انرژی و این‌که بدن‌تان چه‌طور چربی‌ها را ذخیره می‌کند.
– با گذشت زمان و وقتی که سن‌تان بالا می‌رود، میزان متابولیسم بدن‌تان کاهش می‌یابد و همین باعث می‌شود راحت‌تر وزن بگیرید.
– زمانی که باردار هستید، بدون تردید وزن بیش‌تری خواهید گرفت و گاهی اوقات پس از وضع حمل و به دنیا آمدن بچه، از دست دادن وزن بسیار دشوار خواهد بود.
به این ترتیب، حالا که همه‌ی علل چاقی را می‌دانید، ممکن است لازم باشد با عوارض مختلف یا خطراتی که در اثر چاقی و اضافه وزن خواهید داشت، آشنا شوید.

در این‌جا عوارض چاقی و اضافه وزن برای سلامتی دارد، خواهید شناخت.
 
. دیابت نوع ۲

نشانه‌های دیابت,عوارض چاقی

دیابت نوع ۲ یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که برای افراد چاق رخ می‌دهد. اما، سوال این است که چرا چاقی می‌تواند منجر به بروز دیابت نوع ۲ شود؟ سلول‌های چربی که هر زمان که چاق هستید، معمولا در اطراف کمر جای می‌گیرند، هورمون‌ها و سایر موادی را ترشح می‌کنند که موجب بروز التهاب می‌شوند.

 این التهاب می‌تواند سبب شود که بدن نسبت به انسولین کم‌تر واکنش نشان دهد و بدین ترتیب شیوه‌ی سوخت و ساز چربی و کربوهیدرات را توسط بدن  تحت تاثیر قرار می‌دهد و همین امر منجر به بالا رفتن سطح قند خون می‌شود و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ افزایش می‌یابد.

اگر می‌خواهید از ابتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری کنید، بهتر است یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و به لحاظ فیزیکی فعال‌تر باشید، زیرا این چیزها به کنترل قند خون کمک می‌کند. فعال‌ بودن از نظر فیزیکی نیز در زمینه‌ی نیاز به استفاده از داروهای دیابت بسیار مفید خواهد بود. موضوع بسیار مهم این است که باید برای تأخیر شروع دیابت نوع ۲ وزن‌تان را کنترل کنید.

 سرطان

سرطان به وضوح یکی از کشنده‌ترین بیماری‌هایی است که می‌تواند هر زمانی که شما چاق هستید رخ بدهد. اگر چه ارتباط و مکانیزم بین چاقی<Obesity> و سرطان هنوز هم به صورت یک رمز و راز باقی مانده‌است زیرا سرطان یک بیماری واحد نیست بلکه عوارض بسیاری از بیماری‌ها است، اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که هر زمان که افراد چاق هستند خطر ابتلا به سرطان نیز در آن‌ها بالا می‌رود.

یک مطالعه که توسط یک گروه متخصص که توسط انجمن تحقیقات جهانی سرطان و موسسه‌ی تحقیقات سرطان آمریکا گردآوری شده بودند، انجام شده‌است، نشان داد شواهدی وجود دارد که ارتباط بین چاقی و سرطان را اثبات می‌کنند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که خطر ابتلا به سرطان‌های مرگبار متعددی مانند پانکراس، روده‌ی بزرگ، مری، رکتوم، پستان، اندومتر، کلیه و سرطان کیسه صفرا در افراد مبتلا به چاقی بیش‌تر است.

مشکل در تولید مثل

شکی نیست که افرادی که چاق هستند شانس بیش‌تری برای داشتن مشکل تولید مثل دارند. در این مورد، ارتباط بین چاقی و مشکلات تولید مثل در زنان بیش‌تر از مردان است. در یک مطالعه که توسط مطالعه‌ی سلامت پرستاران انجام شده‌است، حدود ۲۵ درصد ناباروری مرتبط با تخمک‌گذاری در ایالات متحده آمریکا در زنانی است که مشکل اضافه وزن دارند. علاوه بر این، چاقی همچنین سبب سقط در اوایل دوران بارداری یا اواخر بارداری، پره‌اکلامپسی و عوارض دیگری در طول وضع حمل در فرد خواهد شد.

از سوی دیگر، تأثیر مستقیم بین چاقی و مشکلات تولید مثل در میان مردان کم‌تر از زنان است. اما بعضی از کارشناسان می‌گویند احتمال این‌که تعداد اسپرم و تحرک اسپرم شما کم باشد، با چاقی افزایش می‌یابد. بنابراین نتیجه این است که هر زمان که چاق هستید، کیفیت اسپرم نیز کاهش می‌یابد.

.مشکلات ریه وبین چاقی و بیماری‌های ریه و تنفسی ارتباط وجود دارد. طبق نظر بسیاری از متخصصان، وزن اضافی از طریق مسیرهای مکانیکی و متابولیکی بر ریه و تنفس تأثیر می‌گذارد. چربی بیش از حد در بدن ممکن است پایین رفتن دیافراگم را محدود کند، که همین موجب گسترش ریه می‌شود.

از سوی دیگر، آسم و آپنه‌ی انسدادی خواب معمولا شایع‌ترین بیماری‌های تنفسی هستند که ممکن است در هر زمان که افراد بیماری تنفسی دارند رخ بدهند. در حقیقت، مطالعه‌ای قبلا نشان داده بود که احتمال رخ دادن بیماری‌های تنفسی مانند آسم و آپنه خواب در افرادی که دارای مشکل چاقی هستند، در مقایسه با افرادی که دارای وزن طبیعی هستند ۵۰ درصد بالاتر است. برخی از مطالعات بالینی نیز نشان داده‌اند که کاهش وزن برای درمان آپنه‌ی خواب بسیار سودمند است. بیماری‌های تنفسی

. اختلالات خواب

بدون شک، اختلالات خواب برای کسانی که مشکل چاقی دارند، رخ می‌دهد. زمانی که فرد وزن اضافی دارد، ناحیه‌ی گردن تحت تاثیر قرار می‌گیرد و بنابراین احتمال بروز خروپف و آپنه‌ی خواب بیش‌تر خواهد بود. اما سوال این است که چرا افراد دچار چاقی ممکن است در طول خواب دچار مشکل خر و پف شوند؟ همان‌طور که قبلا ذکر شد، افرادی که دارای وزن اضافه هستند، در ناحیه‌ی گردن خود مشکلاتی دارند. وزن اضافی در ناحیه‌ی گردن، می‌تواند مجاری هوایی را مسدود کند، و سپس در طول خواب سبب خور و پف کردن فرد شود

غذاهای توصیه شده برای افراد چاق

مهم‌ترین مسأله در زمان رژیم غذایی که از اهمیت خاصی برخوردار است این است که باید به جای خوردن غذاهای چربی‌دار، قندی و نشاسته‌ای از غذاهای کم انرژی و حجیم استفاده شود. غذاهایی که هنگام رژیم غذایی افراد چاق باید بیشتر مصرف شود عبارتند از : انواع میوه و سبزی و مواد دارای الیاف و یا فیبر زیاد که قادرند برای ساعت‌ها در معده و روده‌ها بمانند و برای افراد احساس سیری ایجاد کنند.

افرادی که ناراحتی معده دارند و نمی‌توانند از میوه‌ها و سبزی خام استفاده کنند از خورش‌های سبزی که زود هضم هستند، استفاده کنند یا میوه‌ها را به صورت پخته و کم شیرین مصرف کنند.
چه کنیم تا دوباره چاق نشویم

هنگام رژیم غذایی، ورزش‌های مداوم و دائمی باید انجام شود. حتی اگر با رژیم غذایی وزن زیادی هم کم شود اگر ورزش‌های مورد نیاز نیم ساعت صبح‌ها و یک ساعت عصرها انجام نشود باز هم چاقی به سراغ انسان می‌آید.

ورزش سبب می‌شود که بافت‌های زاید و ذخیره‌ای چربی از بدن کنده و حذف شوند و زمینه‌های چاق شدن مجدد از بین بروند. کاهش وزن با رژیم‌های سنگین در مدت کمتر از یک‌ماه در صورتی که براساس استانداردهای پزشکی نباشد بسیار خطرناک و در دراز مدت دارای عوارض جدی است اما اگر براساس جدول‌های تنظیمی و کنترل وزن و شرایط آناتومی و روحی و تغذیه‌ای فرد باشد مفید است.

حداق میزان چربی لازم در بدن هر فرد

نکته مهم در اجرای رژیم لاغری این است که در مورد ورزشکاران مذکر بالغ نباید درصد چربی بدن هیچگاه کمتر از 5 درصد وزن کل و برای بانوان کمتر از 10 درصد باشد. زیرا وجود بافت چربی درحد استاندارد هر فرد بسیار ضرورت دارد و از طرفی میزان بافت چربی یا درصد چربی بدن به عنوان راهنمای اصلی تنظیم کاهش وزن استفاده می‌شود.

چطور چربی شکمی خطرآفرین می شود ؟؟

چربی شکمی یا چربی احشایی در مجاورت اندام های حیاتی بدن از جمله کبد ، کلیه ها و سایر اندام های گوارشی قرار دارد . این بدین معناست که باید آن را یک مشکل جدی و نگران کننده بدانید چراکه این چربی ها بسیار شبیه به ارگان ها می شوند و در آن ها ترکیبات خون آزاد می گردد و موجب تغییرات هورمونی می شوند.
 
هنگامی که چربی ها در نزدیکی ارگان های بدن ذخیره شوند مسیر آنها برای رسیدن به جریان خون آسان تر می شود و پس از وارد شدن به گردش خون در کل بدن می چرخند . که همین مساله منجر به بروز مشکلاتی نظیر مسدود شدن رگ ها ، فشار خون بالا و سندرم متابولیک می شود . چطور می توانیم چربی شکمی را کاهش دهیم : ۹ راهکار اساسی که برای انجام آنها نیاز به اراده قوی دارید
 
-مصرف غذاهایی که به چربی سوزی کمک می کنند

گام اولی که برای رسیدن به کاهش وزن و از دست دادن چربی شکمی به آن نیاز دارید مصرف غذاهای واقعی که از دل طبیعت بیرون می آیند است . باید این حقیقت رابپذیرید که غذاهای کارخانه ای و فرآوری شده علاوه بر بروز التهابات در بدن منجر به چاقی شما می شوند . تمرکز خود را روی مصرف سبزیجات بگذارید . چراکه سبزیجات علاوه بر اینکه کالری کمی دارند و به کاهش وزن و از دست دادن چربی شکمی کمک می کنند، مواد معدنی و ویتامین های ضروری را برای بدن شمافراهم می آورند.حامیان ولایت 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: