کد خبر: ۲۲۳۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 19
افزایش مصرف فیبر یکی از بهترین راه‌های درمان یبوست است. کرفس که یک منبع غنی از فیبر است، یبوست را درمان می‌کند و باعث تحرک روده می‌شود
شفاآنلاین>سلامت>فرانسوی‌ها یک ضرب‌المثل جالب به کرفس نسبت داده‌اند که می‌گوید، اگر مردم خاصیت کرفس را می‌دانستند تمام مزارع را به کاشتن آن اختصاص می دادند.

به گزارش شفاآنلاین،کرفس گیاهی است علفی، به ارتفاع 20 تا 60 سانتی متر که ساقه‌ای منشعب دارد. برگ‌های آن شفابخش و ضخیم و گل‌های آن کوچک و به رنگ سفید یا سفید مایل به سبز است. قسمت مورد استفاده این سبزی قسمت‌های مختلف آن بویژه ریشه و برگ آن است. در بسیاری از مناطق ایران از جمله در سیستان، خوی و بندر عباس می‌روید.طبع کرفس گرم و خشک است.

خواص کرفس بسیار است چنانچه کرفس را سلطان سبزی ها می نامند. در میان هزاران خواص کرفس می توان درمان انواع بیماری های داخلی و پوستی و کاربرد گسترده در آشپز، طب سنتی و پزشکی را به دست آورد . فواید برگ و آب کرفس برای تناسب اندام و زیبایی در سرتاسر جهان شناخته و مورد استفاده قرار می گیرد.

 از دیرباز از ساقه، برگ و تخم و دانه کرفس برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است.

چرا کرفس برای سلامتی مفید است؟
اگر قرار باشد در مورد همه فن حریف بودن برخی خوراکی‌ها صحبت کنیم، کرفس قطعا در راس فهرست قرار می‌گیرد. بی‌تردید همین‌طور است. ایالات متحده به تنهایی ۴۵۴ میلیون کیلوگرم از این گیاه آبدار را هر سال تولید می‌کند. بخش بزرگی از پنجاب در هند، به طور انحصاری برای تولید تخم کرفس جهت صادرات به اروپا استفاده می‌شود.

کرفس کالری بسیار کمی دارد. به حدی کم که حتی یک ماده‌ی خوراکی کالری- منفی نامیده می‌شود. این گیاه خوراکی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم و حتی برخی از فلاونوئیدها است که باعث کاهش التهاب و جلوگیری از بیماری‌های قلبی می‌شوند.

فشارخون را کاهش می دهد

.ثابت شده‌است که کرفس شامل یک فیتوکمیکال به نام فتالاید است که دیواره‌ی شریانی را شل می‌کند و جریان خون را افزایش می‌دهد – به این ترتیب فشار خون<blood pressure> کاهش می‌یابد.کرفس همچنین غنی از نیترات است که ثابت شده فشار خون پایین را پایین می‌آورد. با توجه به مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، عصاره‌ی تخم کرفس نیز می‌تواند سطح فشار خون را کاهش دهد. در طب سنتی چینی، کرفس به عنوان یک غذای سرد که فشار خون را کاهش می‌دهد، نامیده می‌شود.

کلسترول را کاهش می دهد

یکی از دلایل اصلی این که کرفس می‌تواند بخشی از رژیم غذایی کم کلسترول شما باشد، فیبر فراوان موجود در آن و کم بودن کالری‌اش است. و فتالاید باز هم به میدان می‌آید – در یک مطالعه که در شیکاگو صورت گرفت، فتالایدها کلسترول را ۷٪ کاهش دادند. یافته‌های مشابهی نیز در مطالعه‌ی سنگاپور یافته شد.
ثابت شده‌است که کرفس باعث کاهش میزان تری‌گلیسیرید و سطح کلسترول می‌شود و در عین حال سطح HDL (کلسترول خوب) را افزایش می‌دهد – و به این ترتیب سبب درمان هیپرلیپیدمی نیز می‌شود.

التهاب را کاهش می‌دهد.
کرفس دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که خواص ضد التهابی دارند. این گیاه همچنین منبع مهمی از فلاونول‌ها است. عصاره‌ی کرفس یا آب کرفس نیز فعالیت پروتئین‌های خاصی را که با التهاب مرتبط هستند، کاهش می‌دهد.
کرفس همچنین حاوی ترکیبی به نام لوتئولین است که می‌تواند از بروز التهاب در سلول‌های ریه، پروستات، لثه‌ها و مغز جلوگیری کند. همچنین ثابت شده که رشد هلیکوباکتر پیلوری، باکتری ایجادکننده‌ی گاستریت (یا التهاب پوشش معده)، را مهار می‌کند.

۴. به فرآیند کاهش وزن کمک می‌کند.

کرفس یکی از معدود غذاهای ایده‌آل است که می‌توانید برای کاهش وزن بدون مشکل آن را مصرف کنید. اول به این دلیل که کم‌کالری است. و دوم این‌که فیبر فراوانی دارد. فیبر همچنین باعث می‌شود که بعد از خوردن غذا به مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید، و همین از خوردن غذای بیش‌تر جلوگیری می‌کند و در نهایت باعث کاهش وزن می‌شود. مقدار آب فراوان موجود در کرفس می‌تواند یکی دیگر از مزایای این گیاه خوراکی باشد برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند

به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند.

سرطان همیشه یک بیماری مرگ‌بار بوده‌است. اما پیشگیری از این بیماری در طبیعت خودش نهفته است و کرفس دارای برخی از بهترین خواص پیش‌گیرنده‌ی شیمیایی است.

کرفس حاوی پلی‌استیلن‌ است، ترکیبی که مانع شکل‌گیری سرطان‌های متعددی می‌شود. فلاونوئیدهای زیست‌فعال (آپیژنین و لوتئولین) موجود در کرفس با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و هر سلول سرطانی را در بدن می‌کشد. همچنین ثابت شده‌است که فلاونوئیدهای موجود در کرفس نیز سلول‌های سرطانی پانکراس را از بین می‌برند

فرآیند هضم را بهبود می‌دهد.

فیبرهای طبیعی موجود در کرفس یک غذای مهم برای سیستم گوارش است. فیبر محلول کرفس توسط باکتری در روده بزرگ تخمیر می‌شود. این فرآیند تخمیر باعث تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه می‌شود، که یکی از آنها (بوتیرات) باعث افزایش سلامت دستگاه گوارش می‌شود.

کرفس همچنین حاوی فیبر نامحلول است که باعث می‌شود مدفوع به راحتی از روده‌ها عبور کند و از بدن خارج شود.

 کرفس می‌تواند به درمان آسم کمک کند.

آسم که یکی از اختلالات شایع است، می‌تواند زندگی شخص را سخت و دشوار کند. اما فرد مبتلا به آسم می‌تواند با استفاده از کرفس بهبود بیابد. همان‌طور که در گزارش منتشر شده توسط دانشگاه پردو قید شده‌است، کرفس به طور موثر می‌تواند برای درمان آسم استفاده شود.

 می‌تواند به درمان دیابت کمک کند.

خواص ضد دیابت کرفس می‌تواند به ویتامین K موجود در آن نسبت داده شود. این ویتامین باعث کاهش التهاب می‌شود، در نتیجه حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد و سبب بهبود متابولیسم گلوکز می‌شود.

.یبوست را درمان می‌کند.

افزایش مصرف فیبر یکی از بهترین راه‌های درمان یبوست است. کرفس که یک منبع غنی از فیبر است، یبوست را درمان می‌کند و باعث تحرک روده<Intestine>می‌شود.

دارای خواص ضد پیری است.

کرفس که غنی از ویتامین‌های A و C است، از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.
برای سلامت چشم‌ها مفید است.

کرفس غنی از ویتامین A است که برای چشم‌ها عالی عمل می‌کند. ویتامین A قسمت عمده‌ای از چشم را تشکیل می‌دهد و کمبود آن می‌تواند عوارضی را ایجاد کند.

سرماخوردگی و آنفلوآنزا و آلرژی‌های دیگر را درمان می‌کند.

کرفس به غیر از این‌که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، بر حفظ سلامت کلی بدن نیز تاثیر مثبت دارد. مصرف یک ساقه کرفس در روز می‌تواند به شما مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان بدهد و همین می‌تواند آلرژی‌ها را دور از شما نگه دارد.

شیوه‌ی نگهداری کرفس

۱. شما می‌توانید کرفس را در آب ذخیره کنید. یک ظرف شیشه‌ای بزرگ یا یک ظرف پلاستیکی دردار برای این کار مناسب است. اطمینان حاصل کنید که با استفاده از نوار پلاستیکی ظرف شیشه‌ای را مهر و موم کنید. آب تازه و تمیز را آماده کنید. کرفسی را انتخاب کنید که دارای ساقه‌های صاف و ترد است. ساقه‌ها را بکَنید و برگ‌ها را جدا کنید. ساقه‌ها را نصف کنید و آنها را در ظرف شیشه‌ای قرار دهید. آب را اضافه کنید تا ظرف کاملا پر شود. درب ظرف را محکم ببندید و آن را کنار بگذارید. به یاد داشته باشید آب را به طور مرتب یا یک روز در میان عوض کنید.

۲. شما همچنین می‌توانید کرفس را سفت و محکم لای فویل آلومینیومی قرار دهید. سپس می‌توانید کرفس پیچیده شده در فویل را در داخل یخچال قرار دهید. شما می‌توانید یک فویل را برای چند دسته کرفس استفاده کنید.حامیان ولایت 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: