کد خبر: ۲۲۳۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - 2019February 20
عواملی مختلفی همچون ژنتیک، تغذیه، هورمون‌ها، فاکتورهای روحی و روانی و محیطی هر کدوام در مراحل مختلف رشد موثر هستند

شفا آنلاین>سلامت>یک فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم کودکان با اشاره به اینکه سوء تغذیه شایع‌ترین عامل اختلال رشد است، گفت: تغذیه انحصاری با شیر مادر <Breast milk>در 6 ماه اول تولد نوزاد مانع انواع سوء تغذیه از لحاظ چاقی و لاغری برای کودک می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر فهیمه سهیلی‌پور  درباره عوامل موثر بر رشد اظهار کرد: عواملی مختلفی همچون ژنتیک، تغذیه، هورمون‌ها، فاکتورهای روحی و روانی و محیطی هر کدوام در مراحل مختلف رشد موثر هستند.

وی افزود: فازهای مختلف رشد را می‌توانیم به چند دوره تقسیم کنیم که یکی رشد قبل از تولد است که جنین ۱.۲ تا ۱.۵ سانتی‌متر در هفته رشد قدی دارد اما این رشد در زمان‌های مختلف حاملگی یکسان نیست و به عبارتی بر حسب زمان حاملگی متفاوت است.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم کودکان خاطر نشان کرد: در هفته‌های اخر تولد رشد قدی حدود نیم سانتی‌متر در هفته است و در اواسط حاملگی جنین حدود ۲.۵ سانتی متر قد می‌کشد و بیشترین سرعت رشد قد حدود ۲۰ هفته حاملگی است.

سهیلی‌پور عنوان کرد: بعد از تولد در یک سالگی نوزادان حدود ۲۵ سانتی‌متر رشد قدی دارند و در سال دوم تولد حدود ۱۲ سانتی‌متر است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از نوزادان رشد بیشتری دارند، افزود: این مسئله مربوط می‌شود به تنظیم رشد و قسمتی از مغز به نام هیپوتالاموس ماده‌ای ترشح می‌کند به نام GHRH  یا هورمون آزاد کنند رشد که این ماده روی هیپوفیز مغز تاثیر می‌گذارد بنابراین هورمون رشد به طور مستقیم یا غیر مستقیم باعث تحریک رشد استخوان‌ها می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم کودکان عنوان کرد: هورمون دیگری همچون هورمون جنسی نیز وجود دارند که منجر به رشد می‌شود و در زمان بلوغ باعث جهش رشد قدی بلوغ می‌شود یا هورمون‌های تیروئید که عدم وجود آنها منجر به کوتاهی قد می‌شود.

سهیلی‌پور با بیان اینکه عوامل هورمونی رشد را تنظیم می‌کنند، گفت: علاوه بر این عواملی همچون تغذیه نیز بسیار حائز اهمیت است و به عبارتی شایع‌ترین عامل که رشد را با مشکل مواجهه می‌کند سوء تغذیه است.

وی ادامه داد: کودکانی که دچار سوء تغذیه می‌شوند ابتدا وزن آنها دچار مشکل می‌شود و با ادامه این روند قد و حتی دور سر آنها هم ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد و اگر این سوءتغذیه اوایل زندگی یعنی در سال اول باشد عوارض بلند مدتی را برای تمام عمر می‌تواند به همراه داشته باشد.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم کودکان یادآور شد: تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول تولد نوزاد مانع انواع سوء تغذیه از لحاظ چاقی و لاغری برای کودک می‌شود.

سهیلی‌پور با تاکید بر اینکه سو تغذیه شایع‌ترین عامل اختلال رشد است، گفت: اختلالات هورمونی، عوامل ناشناخته، مشکلات روحی و روانی  نیز در دوران بارداری مادر و پس از آن برای خود کودک نیز منجر به اختلالات رشدی می‌شود.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: