کد خبر: ۲۲۲۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 05
انتظار درست این است که اگر افراد در مراحل قبلی زندگی (دوره نوجوانی) از خانواده محبت و توجه کافی دریافت کرده اند به مرحله استقلال عاطفی و روانی برسند و به دنبال یک پیوند عاطفی با جنس مخالف باشند و از وابستگی به والدین فاصله بگیرند
شفا آنلاین>اجتماعی>دختر تک فرزندی دارم 20 ساله و دانشجوی معماری. به زور به دانشگاه رفته. به هیچ چیز خاصی علاقه ندارد جز ازدواج. من خیلی برایش وقت می گذارم و خیلی با او صحبت می کنم. هیچ چیزی برایش کم نگذاشتم چند ماهی است از طریق اینستاگرام با پسری 19 ساله که خود و خانواده اش اقامت استرالیا دارند، آشنا شده است. به هیچ وجه با خانواده ما سنخیت ندارند. مستاصل شده ام. چه کنم؟

مادر محترم، نگرانی شما راجع به ازدواج فرزندتان با فردی که هیچ سنخیتی با شما ندارد قابل درک است اما درباره این که از اولویت و علاقه اول دخترتان که ازدواج است تعجب کرده اید، چند سوال از شما دارم که باید به آن ها پاسخ دهید.

  چرا از اولویت اول دخترتان تعجب کرده اید؟
چه موضوعی در رابطه شما و فرزندتان وجود دارد که ازدواج برای دخترتان می شود اولویت اول و برای شما باعث تعجب است؟ نگرانی شما بابت ازدواج او چیست؟ برای روشن شدن موضوع و ارزیابی درست بهتر است به این نکته توجه کنید که گاهی دنیای مطلوب ما با دنیای مطلوب فرزندمان متفاوت است و فکر می‌کنیم که آن چه از دید ما خوب و جذاب است باید از دید فرزندمان هم جذاب باشد؛ مثلا رفتن به دانشگاه! و به نظر وقتی دخترتان به زور به دانشگاه رفته پس قطعا ادامه تحصیل برایش اهمیتی ندارد چون هدف او نبوده بلکه برای رضایت خانواده و تایید دیگران آن را پذیرفته است.

  نیاز به ازدواج طبیعی است
انتظار درست این است که اگر افراد در مراحل قبلی زندگی (دوره نوجوانی) از خانواده محبت و توجه کافی دریافت کرده اند به مرحله استقلال عاطفی و روانی برسند و به دنبال یک پیوند عاطفی با جنس مخالف باشند و از وابستگی به والدین فاصله بگیرند. «اریکسون» یکی از برترین روان شناسان دنیا، سن 18 تا 35 سال را دوره صمیمیت در برابر انزوا می داند که مشخصه آن ازدواج و تشکیل زندگی مشترک است و در صورت ایجاد مشکل در این دوره و دست نیافتن به عشق صمیمی، فرد دچار انزوا می شود. بنابراین دختر شما در حال طی کردن روال طبیعی مراحل زندگی است، مرحله ای که دیگر رابطه عاطفی با والدین ارضا کننده نیست بنابراین نگرانی شما احتمالا ناشی از وابستگی به فرزندتان یا احساس تنهایی بعد از ازدواج اوست.
  تصمیم درست ممانعت از ازدواج نیست
با این حال و اگر نگرانی شما بر اساس ارزیابی دقیق و  واقعی است و او آمادگی های لازم برای ازدواج مثل مسئولیت پذیری، بلوغ اجتماعی و روانی یا دیگر موارد مهم را ندارد، تصمیم درست ممانعت از ازدواج نیست بلکه باید با دریافت مشاوره و شرکت در کلاس‌ های آمادگی های پیش از ازدواج، راهنمای او باشید.
  از صداقت دخترتان خوشحال باشید
یک نکته مهم در ارتباط شما و فرزندتان، نبود پنهان کاری و داشتن صداقت او با شماست که می‌تواند نشان دهنده نبود ترس و داشتن احساس راحتی و صمیمیت با شما باشد که به سهولت اولویت خود را ازدواج بیان کرده است. پس بهتر است به احساس تنهایی و نیاز او به عشق توجه کنید و راهنمای خوبی برایش باشید. به عنوان نکته آخر هم درباره ارتباط عاطفی دخترتان با یک فرد ساکن خارج از کشور، پیشنهاد می شود با مشاوره حضوری با یک کارشناس ابعاد مختلف چنین ازدواجی را بررسی کنید تا منطقی ترین تصمیم گرفته شود.



مشاوره ازدواج نویسنده : زهره حسینی| مشاور و دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبایی

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: