کد خبر: ۲۲۲۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 04
همه ما می‌دانیم که بخش سلامت، بهداشت، مساله رسیدگی به بیماران، هزینه های سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها، استقلال در این زمینه و توریسم سلامت ،چقدر برای کشور اهمیت دارد
شفاآنلاین>سلامت> رییس جمهوری صبح دوشنبه در جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با قدردانی از همراهی خوب مجلس دهم و دولت، تصریح کرد: توسعه و پیشرفت شتابان بخش سلامت یکی از دستاوردها و ارمغان های فراوان انقلاب بزرگ اسلامی ما است.

به گزارش شفاآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این نشست با تبریک چهلمین سالروز انقلاب اسلامی، به معرفی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت و اظهار داشت: همه ما می‌دانیم که بخش سلامت، بهداشت، مساله رسیدگی به بیماران، هزینه های سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها، استقلال در این زمینه و توریسم سلامت ،چقدر برای کشور  اهمیت دارد.

دکتر روحانی گفت: با نگاهی اجمالی به آمارهای اولیه بخش سلامت، کاملا روشن می شود که در این چهل سال، چه گام های بلندی نظام جمهوری اسلامی ایران در راه سلامت مردم برداشته است.

رییس جمهور افزود: در سال 56 و 57 قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کل پزشکانی که در کشور خدمت می‌کردند، 14 هزار و 700 نفر بودند که از این آمار، 6 هزار نفر پزشکان خارجی بودند و نیمی از بخش بهداشت، سلامت و درمان ما در حوزه پزشک عمومی یا متخصص، وابسته به پزشکان خارجی بود.

وی با تاکید بر اینکه در تخصص‌های مختلف به جز 8 رشته تخصصی پزشکی که در ایران بود، در بقیه موارد نیازمند به دانشگاه‌های خارج از کشور بودیم، تصریح کرد: امروز این استقلال بزرگ را انقلاب اسلامی برای ما به ارمغان آورده است که به جای 14 هزار پزشک، 140 هزار پزشک در این کشور خدمت می‌کنند و به جای 600 دانشجوی ورودی در رشته پزشکی در سال 57، امروز 6 هزار و یکصد نفر ورودی پزشکی داریم.

دکتر روحانی با اشاره به افزایش دو برابری جمعیت کشور از 36 میلیون نفر به 82 میلیون نفر، افزود: از لحاظ جمعیت 128 درصد افزایش داریم، اما در بخش بهداشت و درمان، آمار 2 برابری نبوده بلکه 10، 12، 15 برابر است.

رییس جمهور با بیان اینکه حرکت ما در زمینه بهداشت و درمان، حرکت صحیح و درستی بوده و مسیری که انقلاب اسلامی در این زمینه انتخاب کرده است، ما را به هدف رسانده است، اظهار داشت: این بدان معنا نیست که امروز در بخش سلامت هیچ اشکال و ایرادی نداریم، قاعدتا ضعف و اشکال هم داریم، اما وقتی با 40 سال پیش و با سایر کشورها مقایسه می‌کنیم، پیشرفت کشور بسیار قابل ملاحظه است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه پزشکان فداکار، ‌ایثارگر و مخلص در دوران 8 سال دفاع مقدس، در بیمارستان‌های خط مقدم خدمت می کردند و حتی در عملیات‌هایی فاصله خط مقدم تا پزشک و اتاق جراحی ما بیش از 7 کیلومتر فاصله نبود، افزود: بسیاری از بیمارستان ها در دوران جنگ، در جاهایی مستقر بودند که حتی در تیررس گلوله خمپاره ها و در زیر بمباران‌هایی هوایی قرار داشتند و شماری از پزشکان و کادر درمانی ما در خط مقدم جبهه ها به فیض شهادت نائل آمدند و امروز هم پزشکان مخلص، مومن و ایثارگر کم نداریم.

رییس جمهور اضافه کرد: البته در میان همه اقشار ممکن است، افراد کمی هم وجود داشته باشد که همه ویژگی‌هایشان مطلوب جامعه نباشد، اما این قشر همواره قشر مومن، فداکار و ایثارگر و مورد احترام جامعه بوده است و احترام به عالمان، دانشمندان و از جمله به پزشکان،  رسم ملت ما و یکی از اخلاقیات شایسته و درست مردم عزیز و بزرگ این سرزمین است.

دکتر روحانی با بیان اینکه در آغاز دولت یازدهم و قبل از اینکه دولت شروع شود در تبلیغات انتخاباتی در سال 92 به مردم قول داده بودم که یکی از اهداف دولت آینده موضوع سلامت، تجهیز بخش‌های مربوط به سلامت، در دسترس قرار دادن داروهای مورد نیاز و همچنین کاهش مخارج بیماران(patients) است، اظهار داشت: از ابتدای دولت یازدهم به فکر ایجاد طرحی برای تحول سلامت بودیم. تقریبا در همان ماه‌های اولیه یعنی در اوایل سال 93 طرح تحول سلامت، اجرایی و عملیاتی شد و در اجرای این طرح برادر بسیار عزیزمان. دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزیر بسیار پرتلاش و مخلص و ایثارگر ،نقش بسیار ارزشمندی داشت.

رییس جمهور با اظهار امیدواری از اینکه در تاریخ کشورمان در کنار طرح تحول سلامت، نام دکتر هاشمی هم ماندگار باشد،گفت: یکی از تاسف‌های من در دولت دوازدهم این است که دوست بسیار عزیز و پرتلاش و خوبمان نتوانست تا پایان راه در کنار ما باشد. برای او هر کجا که هست آرزوی موفقیت می‌کنم. فردی خدوم، جهادی و مردی است که آشنایی من با او به دوران دفاع مقدس و ایام جنگ برمی‌گردد.

دکتر روحانی تاکید کرد: در طرح تحول سلامت کار بزرگی در این کشور انجام گرفته و دولت و مجلس برای اجرای طرح تحول سلامت هر دو دست به دست هم دادند.

رییس جمهور ادامه داد: شاید دولت هیچ‌کار مهمی را بدون حمایت و کمک نمایندگان نتواند انجام دهد؛ همین امروز زحمت تصویب بودجه سال آینده بر دوش شماست و خوشحالم که در بخش کمیسیون تلفیق کارها را به اتمام رساندید و بعد از 22 بهمن کار بررسی نهایی را آغاز می‌کنید تا هر چه زودتر به دست ما برسد و بتوانیم سریعتر برای سال آینده برنامه‌ریزی کنیم.

دکتر روحانی با تقدیر از رییس، هیأت رییسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بخاطر تصویب 4 لایحه مهم علیه پولشویی و تروریسم، گفت: این به عنوان یک کار مهم از سوی مجلس و دولت در تاریخ کشور ثبت می‌شود، چراکه ما همیشه پیشتاز مبارزه با تروریسم بودیم و نباید اجازه دهیم قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها  و عده‌ای که خودشان دستشان به خون مردم آلوده است و ترورهای مختلف را در طول تاریخ انجام داده‌اند، مدعی مبارزه مالی با تروریسم باشند و بهانه‌ای به آنها دهیم که آنها بتوانند به ما اهانت کنند.

رییس جمهور ادامه داد: دو لایحه آن نهایی شده و 2 لایحه دیگر هم ان شاء‌الله در مراحل بعدی نهایی شود و یک بخش تکمیلی هم که به عنوان دو فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم نیز به دست نمایندگان تصویب شود تا دست مسئولین برای روان‌سازی مبادلات خارجی و مالی و بانکی‌ بازتر شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت (Health)قدم‌های بسیار خوبی در این 5 الی 6 سال برداشته شده است، اظهار داشت: تعداد تخت های بیمارستانی در بدو پیروزی انقلاب حدود 55 هزار بوده و امروز 129 هزار و 600 تخت بیمارستانی داریم که این  یک رقم و تحول بسیار بزرگ بوده و  رشد  131 درصدی را نشان می دهد.

رییس جمهور افزود: کار عظیم و بزرگی برای افزودن 24 هزار تخت بیمارستانی جدید و بازسازی 44 هزار تخت انجام گرفت و مجموعاً در این زمینه در کنار تجهیزات و تسهیلات قدم‌های خوبی در این چندسال برداشته شد و مخارج پزشکی برای بیماران بستری به زیر 10 درصد رسید و در روستاها تا 5 درصد و همچنین در طرح تحول، سلامت را به منزل و مسکن و زندگی مردم نزدیک و نزدیک‌تر کردیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: