کد خبر: ۲۲۲۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - 2019January 31
این سلول ها میزان نوعی هورمون متابولیک موسوم به اینکرتین GPL-1 را که موجب تسریع متابولیسم می شود، کنترل می کنند و در نتیجه متابولیسم بدن را کندتر کرده و انرژی حاصل از مواد غذایی را ذخیره می کنند
شفاآنلاین>سلامت> محققان انستیتوی ملی سلامت آمریکا توانستند نحوه اثرگذاری سلول های خاص روده بر کاهش متابولیسم و ابتلا به چاقی، دیابت، فشار خون و تصلب شرایین را شناسایی کنند.

به گزارش شفاآنلاین، این سلول های که با نام intraepithelial T lymphocytes یا به اختصار IEls شناخته می شوند، فرآیند متابولیسم را کنترل می کنند و فقدان آن ها در موش ها موجب تشدید بیش از حد متابولیسم می شود.

در این تحقیقات مشخص شد حذف سلول های IEL در بدن موش ها موجب بیش فعالی متابولیک شده و حتی با مصرف رژیم غذایی<diet> بسیار پرچرب و شیرین نیز موش ها به بیماری هایی مانند چاقی، فشار خون، دیابت و تصلب شرایین مبتلا نمی شوند.

این سلول ها میزان نوعی هورمون متابولیک موسوم به اینکرتین GPL-1 را که موجب تسریع متابولیسم می شود، کنترل می کنند و در نتیجه متابولیسم بدن را کندتر کرده و انرژی حاصل از مواد غذایی را ذخیره می کنند.

این مکانیزم در اثر میلیون ها سال تکامل ایجاد شده و امکان ذخیره سازی انرژی و حفظ بقای جانداران را در شرایط کمبود مواد غذایی فراهم می کند. اما اکنون که غذا به وفور در دسترس قرار دارد، این مکانیزم طبیعی می تواند پیامدهای نامطلوبی بر سلامت داشته باشد.

به گفته محققان این تحقیقات ارتباط بین حسگرهای متابولیک روده و بیماری های قلبی عروقی را مشخص کرده و زمینه را برای درمان این نوع بیماری های متابولیک فراهم می کند. ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: