کد خبر: ۲۲۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 14
عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران گفت: واقعیت انکار ناپذیر آن است که طی سالیان اخیرارتباط کلامی همسران با هم به شدت کم شده است، حال آن که این امر عواقب زیان بارجدی به دنبال دارد.

دکتر فربد فدایی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر افزود: برای نمونه زن و شوهری که از امکان اطلاع از وضعیت یکدیگر محروم می مانند از اطلاعاتی که دیگری درباره مسائل زندگی می دهند محروم می شوند.

وی ادامه داد: همچنین امکان برقراری و تداوم روابط عاطفی را که استحکام بخش زندگی زناشویی است را از دست می دهند.

متخصص اعصاب و روان تأکید کرد: در واقع کاهش ارتباط کلامی میان زن و شوهرها موجب می شود که از تعامل در مورد تربیت فرزند نیز بی بهره بمانند.

وی نتیجه همه این موارد را سردی، دوری و بیگانگی میان زن و شوهرها دانست و افزود: به نحوی که ممکن است  آنها در خارج از خانه؛میان خویشاوندان؛بستگان و یا حتی همکاران و افراد غریبه به دنبال هم صحبت بگردند.

مدیرگروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در خصوص علل دوری زنان و مردان از ارتباط کلامی گفت: در صورتی که زن یا مردبیشتر اوقات خود را خارج از خانه به سرمی برند منجر به کاهش ارتباط کلامی آنها می شود.

وی ادامه داد: همچنین وجود وسایل ارتباطی نوین از جمله تلفن همراه و رایانه منجر می شود تا زن و مرد با گذراندن وقت در محیط اینترنت دیگر فرصتی برای گفتگو با یکدیگر نداشته باشند.

به گفته وی تماشای سریال و برنامه های متوالی تلویزیون و ماهواره هم فرصت برقراری ارتباط کلامی را از زوجین سلب می کند.

فدایی به خبرنگار شفا آنلاین گفت: گاهی اوقات مهمانی های مکرر روزانه و شبانه منجر می شود تا زن و شوهر فرصت زیادی برای درکنارهم بودن نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت خانواده در سلامت روانی فردی؛اجتماعی و تربیت فرزندان و ثبات اجتماع ،ضروری است که زنان و مردان با رفع علل مذکور ارتباط های کلامی و عاطفی بیشتری داشته باشند.

عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران اظهار داشت: ارتباط میان زن و شوهر باید در چهار چوب آگاهی از نیات و اندیشه های یکدیگر؛ بیان احساسات قلبی؛ دادن و گرفتن اخبار مهم؛ برنامه ریزی برای آینده زندگی مشترک و تربیت فرزندان باشد.

وی توصیه کرد: به طور کلی بهتر آن است که آغاز هر گفتگو میان زن و شوهر با بیان احساسات دوستانه و عاشقانه بین آنها باشد.

این روانپزشک تأکید کرد: هیچ گاه آغاز کلام نباید با بیان خشم- نفرت- سرزنش – انتقاد یا متهم کردن دیگری باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: