کد خبر: ۲۲۱۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - 2019January 25
میزان مصرف آنتی بیوتیک در کشورمان 16 برابر استاندارد جهانی است و هزینه درمان فردی که به آنتی بیوتیک مقاوم شده حدود 500 تا 700 میلیون ریال ارزیابی می‌شود که حجم زیادی از اقتصاد سلامت را می‌ بلعد
شفاآنلاین>سلامت> رییس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تشخیص اینکه مبداء یک بیماری، عوامل ویروسی است به کاهش مصرف انواع آنتی بیوتیک در بین مردم منجر می شود.

به گزارش شفاآنلاین، میزان مصرف آنتی بیوتیک در کشورمان 16 برابر استاندارد جهانی است و هزینه درمان فردی که به آنتی بیوتیک مقاوم شده حدود 500 تا 700 میلیون ریال ارزیابی می‌شود که حجم زیادی از اقتصاد سلامت را می‌ بلعد.

بهروز عطایی افزود: یکی از مشکلات عمده جامعه ما در بخش بهداشت و سلامت، مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها به دلیل تجویز زیاد یا بی جای پزشکان و مصرف خودسرانه مردم است.
وی ادامه داد: بنابراین تشخیص نوع ویروس در بیماری ها از جمله تنفسی، اهمیت بسیاری در درمان آن دارد زیرا همین که پزشک بداند منشا بیماری از باکتری نیست از تجویز آنتی بیوتیک بی جا، جلوگیری می شود.

وی با تاکید بر توجه بیشتر پزشکان نسبت به این موضوع تصریح کرد : مصرف خودسرانه یا بیش از اندازه آنتی بیوتیک ها، مقاومت میکروبی در بدن انسان را بالا می برد و نتیجه منفی در آینده خواهد داشت.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه ویروس های مختلفی در بیماری های تنفسی از جمله آنفلوآنزا نقش دارند، ادامه داد : تشخیص و شناخت به موقع اینکه کدام نوع ویروس عامل ایجاد بیماری شده در درمان و بهبود آن بسیار موثر است.

عطایی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی (medical)اصفهان در زمان حاضر توانایی تشخیص و جدا سازی 15 نوع ویروس بیماری های تنفسی را در 24 تا 48 ساعت دارد، تصریح کرد: در مواقعی که همه گیری بیماری های عفونی اتفاق افتد در صورت درخواست نهادهای مسوول و تامین بسته ها و هزینه های آن می توانیم برای تشخیص ویروس های منشا بیماری اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه در چند هفته اخیر ویروس آنفلوآنزای ' H3N2' در اصفهان شایع شده است، خاطرنشان کرد: عوامل بسیاری مانند آب، تغذیه و هوا در انتشار این ویروس ها نقش دارد.

عطایی با بیان اینکه کار شناسایی انواع ویروس بیماری های تنفسی از سال 90 توسط مرکز تحقیقات بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز شد، اضافه کرد : نتایج این طرح های تحقیقاتی در جهت سلامت جامعه بکار گرفته می شود.

به گزارش ایرنا، مرکز تحقیقات بیماری های(Diseases) عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از 20 سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون 110 طرح پژوهشی در آن اجرا شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: